NUS-PD-4111/158/2005/AJ - Moment zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków z tytułu sponsoringu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2005 r. Urząd Skarbowy w Lublińcu NUS-PD-4111/158/2005/AJ Moment zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków z tytułu sponsoringu.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lublińcu po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29 września 2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 3 października 2005 r.) o dokonanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej momentu zaliczenia w koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, poniesionego wydatku dotyczącego zapłaty za usługi reklamowe, w związku z art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lublińcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny: W dniu 19 września 2005 r. Pan x zawarł umowę z Biurem Reklamy i usług Marketingowych w y. Przedmiotem umowy jest reklama Firmy x:, polegająca min. na: reklamowaniu firmy podczas uczestnictwa w zawodach żużlowych rozgrywanych na terenie Polski i za granicą w sezonie żużlowym 2006 r., oraz podczas imprez towarzyszących. Ponadto reklama odbywać się będzie poprzez umieszczanie napisów informacyjno-reklamowych, zawierających firmę, znak firmowy i inne oznaczenia. Reklama będzie umieszczona na ubraniu, samochodzie i motocyklu zawodnika a także na różnorakich gadżetach reklamowych (plakaty, inseraty, pocztówki itp.).

W piśmie informuje Pani, iż w związku z przedmiotową umową została wystawiona w dniu 19 września 2005 r. Faktura Vat Nr 97/2005 za usługi reklamowe. Ponadto firma P. x rozlicza uzyskiwane przychody z tytułu prowadzonej działalności w oparciu o księgi rachunkowe. W związku z powyższym w zajętym w piśmie stanowisku uważa Pani, iż poniesiony wydatek z tytułu przedmiotowej usługi reklamowej można zaliczyć w koszty podatkowe- uzyskania przychodów w dacie poniesienia wydatku tj. 19 września 2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu późn. zm. - Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, mając na uwadze obowiązujący stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lublińcu stwierdza co następuje: Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy zatem stwierdzić, że można odliczyć od przychodu wszelkie wydatki jeżeli poniesiono je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i miały lub mogły mieć wpływ na osiągnięcie przychodu. Oceniając skutki sponsoringu pod kątem kosztów uzyskania przychodów, ze względu na to, że przepisy podatkowe nie regulują zjawiska sponsoringu stosuje się przepisy dotyczące reklamy i reprezentacji. Ogólnie ujmując celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakładach potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą ilość potencjalnych nabywców do zakupu (do korzystania z usługi). Ponadto w myśl art. 22 ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym r. podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów r. podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego r. podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione. Wydatki sponsoringu mogą potencjalnie spowodować zwiększenie obrotów firmy, jednakże nie jest to na tyle pewne, aby fakt ten mógł stanowić podstawy do łączenia konkretnych przychodów z wydatkami poniesionymi na ten cel. Nie ulega jednak wątpliwości, że mają one wpływ na sytuację firmy na rynku i może sytuację tę uczynić korzystniejszą. Może zdarzyć się również i tak, że wydatki te pozostaną bez wpływu na przychód firmy. Wydatki te, podobnie jak wydatki na płace czy inne wydatki pracownicze, pozostają w związku z osiąganymi przychodami, ale nie można ich- z uwagi na ich charakter - powiązać z konkretnym przychodem. Tym samym nie jest możliwe jednoznaczne ustalenie, w którym r. podatkowym nastąpił przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów. W świetle powyższego zasada wynikająca z art. 22 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą u podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, nie może mieć wprost zastosowania w odniesieniu do wydatków, których charakter nie pozwala na powiązanie z konkretnym przychodem. Tak więc zasadę tę należy rozumieć w ten sposób, iż wydatki te potrącane są w tym r., którego dotyczą, a więc w r. ich poniesienia. A zatem mając na uwadze powyższe oraz stan faktyczny przedstawiony w piśmie, należy przyjąć, iż stanowisko Pani zajęte w piśmie jest prawidłowe. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej - 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl