NP/443/11/KG/04 - Stawka podatku VAT na roboty zlecone przez gminę

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2004 r. Urząd Skarbowy w Przysusze NP/443/11/KG/04 Stawka podatku VAT na roboty zlecone przez gminę

Pytanie podatnika

Pytanie Podatnika dotyczy stawki podatku na roboty zlecone przez Urząd Gminy i Miasta w P. tj. na przebudowę chodników, przebudowę drogi przebiegającej przez wieś, dobudowę lamp oświetleniowych i modernizację oświetlenia. Czy stawka podatku VAT powinna wynosi 7% czy 22%.

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 10 sierpnia 2004, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przysusze informuje:

Zgodnie z przepisem art. 113 ust. 1, 2 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10000 euro (w 2004 r. - 45700 zł). Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku oraz odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku. Powyższe zwolnienie dotyczy odpowiednio podatników rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych w trakcie roku podatkowego, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10000 euro, w przypadku rozpoczęcia czynności opodatkowanych w trakcie 2004 r. - proporcjonalnej do okresu prowadzonej sprzedaży kwoty liczonej od wartości 45700 zł. Wyżej powołany przepis dotyczy odpowiednio organów władzy w zakresie w jakim są podatnikami podatku od towarów i usług w myśl przepisu art. 15 ust. 6 w/cyt. ustawy o VAT, tj. w zakresie wykonywania czynności na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl art. 146 ust. 2 tej ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast art. 146 ust. 3 cyt. ustawy stanowi, że przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się: 1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, 2. urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, 3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Ponadto obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:#61485; 111 budynki mieszkalne jednorodzinne,#61485; 112 budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,#61485; 113 budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki Kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie i rezydencje biskupie. Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przysusze, w odniesieniu do robót budowlanych, konserwacyjnych, polegających na przebudowie dróg, ulic w miescowości P. i innych miejscowościach wymienionych w Państwa piśmie, które to drogi są drogami miejskimi administrowanymi przez Urząd Miasta, nie można stosować stawki 7% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. ustawy. Do zastosowania stawki 7% nie jest wystarczające to, że droga obsługuje między innymi budownictwo mieszkaniowe. W praktyce bowiem zdecydowana większość dróg na terenie miasta spełnia takie zadania. Do zaliczenia drogi do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu niezbędne jest uznanie, że jej budowa ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że z sytuacją taką nie mamy do czynienia. W związku z powyższym po 1 maja 2004 roboty budowlane polegające na przebudowie drogi podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy. Taką samą stawkę VAT należy stosować w odniesieniu do budowy i remontów podobnych dróg.

Mając na uwadze przedstawione wyżej definicje ustawowe należy stwierdzić, iż droga aby mogła być uznana za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu winna służyć tylko temu budownictwu (drogi dojazdowe, osiedlowe, ulice). Ponieważ droga gminna, o której mowa w zapytaniu będzie służyła nie tylko do realizacji zadań budownictwa mieszkaniowego ale także innych zadań np. tych nałożonych przez gminę (z drogi korzystać będą między innymi podmioty prowadzące działalność gospodarcza i rolniczą) należy przy jej budowie zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%. W sytuacji, gdy roboty budowlane dotyczą infrastruktury towarzyszącej związanej zarówno z budownictwem mieszkaniowym, jak i przemysłowym, wówczas zgodnie z postanowieniem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) obniżona do wysokości 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym. W związku z tym, w przypadku gdy realizowana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z budynkami mieszkalnymi jak i obiektami przemysłowymi, na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych, należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz budynkami przemysłowymi i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części.

Stanowisko Podatnika nie jest więc zgodne ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przysusze.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl