NK-1-OPR-7/CP/98 - Łączenie kar porządkowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 marca 1998 r. Ministerstwo Finansów NK-1-OPR-7/CP/98 Łączenie kar porządkowych

Odpowiadając na pismo z dnia 25 lutego 1998 r. nr (...) w sprawie zagadnień w nim powołanych związanych ze zmianą stanu prawnego (wejście w życie(1) ustawy - Ordynacja podatkowa) Ministerstwo Finansów - Departament Nadzoru i Kontroli Resortowej informuje, co następuje:

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137 poz. 926) w dziale III "Zobowiązania podatkowe" zawiera w rozdziałach przepisy materialnoprawne dotyczące: powstania zobowiązań podatkowych, zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych, zaległości podatkowej, wygaśnięcia zobowiązań podatkowych, nadpłaty, informacji podatkowych, rachunków odpowiedzialności solidarnej, praw i obowiązków następców prawnych, odpowiedzialności podatkowej osób trzecich. Powyższy zakres odpowiada zakresowi uchylonej ustawy(2) o zobowiązaniach podatkowych. W związku z powyższym naruszenie przepisów formalnoporządkowych zawartych w ww działach ustawy - Ordynacja podatkowa skutkuje odpowiedzialność karną skarbową z art. 110 § 1, art. 115 § 1 uks, zaś naruszenie odpowiednich przepisów ww ustawy, do których odwołują się przepisy art. 101, art. 102 § 1, art. 113 § 1 i 3 uks będzie skutkowało odpowiedzialność karną skarbową za czyny w nich spenalizowane.

Kara porządkowa przewidziana w ustawie - Ordynacja podatkowa w art. 262 ma charakter wyłącznie administracyjny i jest stosowana niezależnie od kary pieniężnej przewidzianej w art. 110 § 2 i art. 115 § 2 uks.

Zastosowanie kary porządkowej z art. 262 ustawy - Ordynacja podatkowa i kary pieniężnej z art. 110 § 2 lub art. 115 § 2 uks za uchylenie się od obowiązkowego stawiennictwa w postępowaniu podatkowym nie narusza obowiązującej w prawie karnym skarbowym zasady, iż nie można być dwukrotnie ukaranym za ten sam czyn, gdyż ma ona zastosowanie jedynie na gruncie prawa karnego skarbowego i nie odnosi się do kar administracyjnych przewidzianych w przepisach prawa administracyjnego. W związku z powyższym w obecnym stanie prawnym będą miały zastosowanie, niezależnie od siebie, kara porządkowa z art. 262 ustawy - Ordynacja podatkowa i kara pieniężna przewidziana w art. 110 § 2 lub art. 115 § 2 uks. Jednakże ze względów celowościowych należy zaniechać wszczynania postępowania karnego skarbowego w art. 110 § 2 lub art. 115 § 2 uks w sytuacji, gdy w postępowaniu podatkowym została zastosowana kara porządkowa przewidziana w art. 262 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Ewidencja środków trwałych jest innym urządzeniem księgowym prowadzonym przy księgach w rozumieniu art. 116 § 3 uks; w związku z powyższym nieprowadzenie ewidencji środków trwałych bądź wykazów środków trwałych będzie wyczerpywało znamiona przestępstwa skarbowego z art. 100 uks, natomiast niezaewidencjonowanie wszystkich środków trwałych, jeżeli nie nastąpiło uszczuplenie podatkowe, wyczerpuje znamiona wykroczenia skarbowego z art. 104 uks, gdyż jest to uchybienie o charakterze formalnym.

Opublikowano: Pr.Przeds. 1998/43/5