NB-BPN-III-PMB-526/57/02 - Skutki prawne braku zgłoszenia bankowi niezgodności salda.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 grudnia 2002 r. Narodowy Bank Polski NB-BPN-III-PMB-526/57/02 Skutki prawne braku zgłoszenia bankowi niezgodności salda.

W związku z wątpliwościami banków dotyczącymi możliwości uznania stanu rachunku bankowego za potwierdzony, jeśli posiadacz rachunku nie zgłosi zastrzeżeń do jego stanu, Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego wyjaśnia, co następuje.

W uchwale nr 1/98 Komisji Nadzoru Bankowego z 3 czerwca 1998 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości banków i sporządzania informacji dodatkowej (Dz.Urz. NBP z 1998 r. nr 14, poz. 27) znajdował się przepis (§ 21 ust. 2), w myśl którego "w przypadku braku zgłoszenia niezgodności w ciągu 14 dni od otrzymania zawiadomienia stan środków uznaje się za uzgodniony". W obecnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów z 10 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości banków (Dz.U. nr 149, poz. 1673) przepis ten nie został zamieszczony, ponieważ kwestia uzgadniania salda środków pieniężnych na rachunku bankowym uregulowana jest na gruncie Kodeksu cywilnego.

Przepis art. 728 § 2 Kodeksu cywilnego stanowi, że "Posiadacz rachunku bankowego obowiązany jest zgłosić bankowi niezgodność salda w ciągu czternastu dni od dnia otrzymania wyciągu z rachunku". Dokonując interpretacji tego przepisu można uznać brak zgłoszenia przez posiadacza niezgodności salda na rachunku w ciągu 14 dni, za jednoznaczny z jego uzgodnieniem. Zastosowanie wskazanego wyżej przepisu k.c. nie odnosi się tylko do przeprowadzania przez bank inwentaryzacji rocznej, ale przede wszystkim do uzgodnienia każdej zmiany stanu rachunku bankowego, kiedy bank zobowiązany jest przesyłać jego posiadaczowi wyciąg z rachunku z ustaleniem salda (art. 728 § 1 Kodeksu cywilnego).

Opublikowano: Pr.Bankowe 2003/2/90