NA.III-0221-28/2013 - Funkcjonowanie wydzielonego rachunku bankowego dochodów jednostki budżetowej

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 stycznia 2013 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu NA.III-0221-28/2013 Funkcjonowanie wydzielonego rachunku bankowego dochodów jednostki budżetowej

Zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) gromadzą na wydzielonym rachunku dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, pochodzące w szczególności:

1)

ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej;

2)

z odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie albo użytkowaniu jednostki budżetowej.

Podstawą funkcjonowania wydzielonego rachunku dochodów oświatowych jednostek budżetowych jest uchwała organu stanowiącego j.s.t., która powinna określać w szczególności:

- jednostki budżetowe gromadzące dochody;

- źródła, z których dochody są gromadzone na rachunku;

- przeznaczenie dochodów;

- sposób i tryb sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywania zmian w tym planie oraz ich zatwierdzania.

Wydatki z rachunku, o którym mowa w ust. 1, mogą być dokonywane do wysokości kwot zgromadzonych dochodów, w ramach planu finansowego.

Analiza wskazanych przepisów ustawy prowadzi do wniosku, że co do zasady jednostce budżetowej prowadzącej działalność określoną w ustawie o systemie oświaty, przyporządkowany powinien być jeden wydzielony rachunek dochodów, na którym gromadzone będą dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym, stanowisko jednostki zaprezentowane w piśmie z dnia 14 listopada 2012 r., poparte opinią prawną, należy uznać za prawidłowe.

Opublikowano: www.rio.opole.pl