ŁUS-II-2-423/261/07/JB - Dotyczy zaliczenia wydatków na nabycie używanych środków trwałych do wydatków inwestycyjnych, od wielkości których zależy wysokość pomocy publicznej w podatku dochodowym od osób prawnych, przysługującej podatnikowi z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej w świetle art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) za 2005 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 października 2007 r. Łódzki Urząd Skarbowy w Łodzi ŁUS-II-2-423/261/07/JB Dotyczy zaliczenia wydatków na nabycie używanych środków trwałych do wydatków inwestycyjnych, od wielkości których zależy wysokość pomocy publicznej w podatku dochodowym od osób prawnych, przysługującej podatnikowi z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej w świetle art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) za 2005 r.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków na nabycie używanych środków trwałych do wydatków inwestycyjnych, od wielkości których zależy wysokość pomocy publicznej w podatku dochodowym od osób prawnych, przysługującej podatnikowi z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej w świetle art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) za 2005 r.

uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku

Pismem z dnia 29 czerwca 2007 r. (data wpływu 3 lipca 2007 r.) Spółka reprezentowana przez radcę prawnego wystąpiła z pytaniem: czy wydatki na nabycie używanych środków trwałych zaliczają się do wydatków inwestycyjnych, od wielkości których zależy wysokość pomocy publicznej rozliczanej w podatku dochodowym od osób prawnych, przysługującej podatnikowi z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej oraz w jaki sposób udokumentować fakt braku udzielenia pomocy publicznej w stosunku do tych środków trwałych?

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego Spółka otrzymała w dniu 1 kwietnia 2005 r. zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Jednym z warunków prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy wskazanym w zezwoleniu jest poniesienie na terenie strefy wydatków inwestycyjnych, rozumianych zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 289 z późn. zm.) w wysokości co najmniej 9.614.100,00 (dziewięć milionów sześćset czternaście tysięcy sto 00/100) PLN nie później niż do dnia 31 grudnia 2007 r.

Podatnik kupił nieruchomość położoną na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, wybudował na zakupionej nieruchomości halę produkcyjno-biurową oraz zakupił nowe oraz używane środki trwałe.

Wszystkie nabyte i wytworzone aktywa zostały zaliczone przez podatnika do składników jego majątku.

Zdaniem Spółki wydatki na nabycie używanych środków trwałych zaliczają się do wydatków inwestycyjnych, od wielkości których zależy wysokość pomocy publicznej rozliczanej w podatku dochodowym od osób prawnych, przysługującej podatnikowi z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej. Przepis § 6 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia ma zastosowanie zarówno do nowych środków trwałych jak i środków trwałych używanych i to niezależnie od udzielenia już pomocy publicznej w stosunku do zakupionych używanych środków trwałych, a do udokumentowania braku udzielenia pomocy publicznej w stosunku do tych środków trwałych wystarczający jest każdy rodzaj dowodu, w tym również oświadczenie zbywającego w tym przedmiocie lub oświadczenie podatnika.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego informuje, że stosownie do art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. 123, poz. 600 z późn. zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 17 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 października 2006 r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 200, poz. 1463), pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

- kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6, 7 i 8.

Zgodnie z definicją zawartą jest w § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów, bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa. Za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte, przy czym przedsiębiorstwo jest nabywane przez niezależnego inwestora.

Ponadto stosownie do § 3 ust. 5 ww. rozporządzenia nie jest dopuszczalna pomoc przeznaczona na inwestycje odtworzeniowe.

Stosownie do § 6 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

- ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika.

Jak wynika z powołanego stanu prawnego przepisy § 3 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia Rady Ministrów, w którym określono z jakiego tytułu przysługuje przedsiębiorcy pomoc regionalna udzielana w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają wyłączenia z nich wydatków na nabycie używanych środków trwałych. Natomiast przepis § 6 ust. 8 ww. rozporządzenia wg którego środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nabyte przez przedsiębiorcę innego niż mały i średni powinny być nowe, wyłącza z wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą wydatki na nabycie używanych środków trwałych przez przedsiębiorcę innego niż mały i średni w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) Nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13 stycznia 2001), czyli przez dużego przedsiębiorcę.

Ponadto jak wynika z § 6 ust. 7, w związku z § 3 ust 1 i 4 ww. rozporządzenia, jeżeli podatnik korzysta z pomocy regionalnej z tytułu kosztów nowej inwestycji związanej z nabyciem przedsiębiorstwa w przypadku gdy przed nabyciem przedsiębiorstwa w stosunku do jego składników udzielono już pomocy publicznej, cena nabycia tych składników nie zalicza się do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.

W związku z powyższym, stanowisko, wg którego przepis § 6 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia ma zastosowanie zarówno do nowych środków trwałych jak i środków trwałych używanych i to niezależnie od udzielenia już pomocy publicznej w stosunku do zakupionych używanych środków trwałych należy uznać za nieprawidłowe.

Dodać należy, że przepis § 6 ust. 7 ww. rozporządzenia nie wymaga zachowania szczególnej formy dla udokumentowania braku udzielenia pomocy publicznej w stosunku do składników nabytego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym do udokumentowania braku udzielenia pomocy publicznej w stosunku do tych środków trwałych wystarczający jest każdy rodzaj dowodu.

Uznając za nieprawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego orzekł jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl