ŁUS-II-2-423/240/07/JB - Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługę marketingową świadczoną przez podmiot powiązany (udokumentowaną comiesięczną fakturą VAT), rozliczaną w oparciu o metodę ustalania wynagrodzenia ,,koszt plus".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 października 2007 r. Łódzki Urząd Skarbowy w Łodzi ŁUS-II-2-423/240/07/JB Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługę marketingową świadczoną przez podmiot powiązany (udokumentowaną comiesięczną fakturą VAT), rozliczaną w oparciu o metodę ustalania wynagrodzenia ,,koszt plus".

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków na usługi marketingowe świadczone przez spółkę powiązaną do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Pismem z dnia 27 czerwca 2007 r. (data wpływu 4 lipca 2007 r.) Spółka wystąpiła z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługę marketingową świadczoną przez podmiot powiązany (udokumentowaną comiesięczną fakturą VAT) rozliczaną w oparciu o metodę ustalania wynagrodzenia "koszt plus" do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego przedmiotem działalności spółki jest produkcja i sprzedaż produktów leczniczych, zarówno wydawanych na receptę (Rx), jak i preparatów OTC (sprzedawanych bez recepty). Spółka nie prowadzi samodzielnie działalności w zakresie obsługi marketingowej produkowanych i sprzedawanych produktów leczniczych, lecz korzysta z usług świadczonych w tym zakresie przez spółkę powiązaną. Zgodnie z umową zawartą ze spółką powiązaną, na rzecz wnioskodawcy są świadczone usługi marketingowe związane z reklamą i promocją produktów leczniczych na rynku polskim oraz trademarketingiem (wsparcie pionów sprzedaży poprzez planowanie i przygotowywanie akcji marketingowych).

Usługi marketingowe obejmują następujące działania:

*

reklamę produktów kierowaną do publicznej wiadomości;

*

reklamę produktów w mediach masowego odbioru, włączając w to telewizję, radio, Internet, prasę i billboardy;

*

odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept i osób prowadzących zaopatrzenie w produkty;

*

organizowanie spotkań promujących produkty dla osób uprawnionych do wystawiania recept i osób prowadzących zaopatrzenie w produkty;

*

dostarczanie próbek produktów do osób uprawnionych do wystawiania recept i osób prowadzących zaopatrzenie w produkty;

*

planowanie i prowadzenie kampanii promocyjnych włączając w to dystrybucję materiałów promocyjnych jak np. ulotki, broszury, katalogi, naklejki, artykuły promocyjne;

*

dostarczanie informacji oraz prowadzenie działań edukacyjnych w zakresie ochrony zdrowia;

*

koordynację działalności charytatywnej ukierunkowanej na wsparcie systemu opieki zdrowotnej w Polsce.

Z tytułu wykonanej usługi Spółka otrzymuje od spółki powiązanej comiesięczną fakturę, której przedmiotem są usługa marketingowa, bez wyszczególnienia powyższych aktywności marketingowych. Spółka wypłaca spółce powiązanej wynagrodzenie za świadczone usługi, na zasadzie rozsądnej marży "koszt plus" w ten sposób, że do kwoty wydatków bezpośrednich i pośrednich faktycznie poniesionych w związku ze świadczeniem usług marketingowych (baza kosztowa) doliczana jest 5 % marża.

Zdaniem Spółki stosowana przez nią zasada rozliczania z podmiotem powiązanym za wykonanie usług marketingowych, udokumentowanych comiesięczną fakturą VAT w oparciu o metodę ustalania wynagrodzenia "koszt plus", pozwala, aby koszt usługi marketingowej stanowił w całości jej koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze względu na ścisły związek wydatków na rzecz usługi marketingowej z celem osiągnięcia przychodu z tytułu produkcji i sprzedaży produktów.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Gramatyczna wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Oznacza to, że aby określony wydatek został uznany za koszt uzyskania przychodów podatnik musi wykazać nie tylko poniesienie tego wydatku ale także istnienie zależności miedzy tym wydatkiem a możliwością uzyskania przychodu z tego tytułu. W tym celu konieczne jest w szczególności wykazanie przez podatnika, na co dany wydatek został przez niego poniesiony, w wypadku wydatków na nabycie usług - jakie konkretnie świadczenia ze strony swojego kontrahenta podatnik uzyskał za przekazane mu świadczenie pieniężne.

Zatem na podatniku jako ciąży obowiązek udokumentowania wydatków w sposób, który pozwoli na obiektywne ustalenie przesłanek pozwalających na zaliczenie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka nie prowadzi samodzielnie działalności w zakresie obsługi marketingowej produkowanych i sprzedawanych produktów leczniczych, lecz korzysta z usług świadczonych w tym zakresie przez spółkę powiązaną.

Z tytułu wykonanej usługi Spółka otrzymuje od spółki powiązanej comiesięczną fakturę, której przedmiotem jest usługa marketingowa, bez wyszczególnienia jakie działania na nią się składały. Wnioskodawca wypłaca spółce powiązanej wynagrodzenie za świadczone usługi "...na zasadzie rozsądnej marży "koszt plus" w ten sposób, że do kwoty wydatków bezpośrednich i pośrednich faktycznie poniesionych w związku ze świadczeniem usług marketingowych (baza kosztowa) doliczana jest 5 % marża".

W opinii tut. organu podatkowego wydatki związane z marketingiem mogą być kosztem uzyskania przychodów jednakże sam fakt wystawienia comiesięcznej faktury za usługę marketingową i wypłata wynagrodzenia w określonej wysokości - nie świadczy o wykonaniu usługi.

Podatnik powinien wykazać w sposób wiarygodny potwierdzenie ich wykonania. Poza tym warunkiem zaliczenia wydatków na marketing do kosztów uzyskania przychodów jest ich bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Obowiązek wykazania w oparciu o zgromadzone dowody związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu obciąża podatnika jako odnoszącego ewidentną korzyść z zaliczenia określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Brak odpowiedniego udokumentowania wydatków i ich związku przyczynowo-skutkowego z osiąganym przychodem prowadzić będzie do skutecznego zakwestionowania kosztów uzyskania przychodów.

Ponadto należy zaznaczyć, że cena świadczonych przez powiązany podmiot usług winna zostać ustalona zgodnie z zasadami rynkowymi z uwzględnieniem przesłanek wynikających z art. 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym stanowisko, zgodnie z którym stosowana przez Spółkę zasada rozliczania z podmiotem powiązanym za wykonanie usług marketingowych, udokumentowanych comiesięczną fakturą VAT w oparciu o metodę ustalania wynagrodzenia "koszt plus", pozwala, aby koszt usługi marketingowej stanowił w całości jej koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Uznając za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku tut. organ podatkowy orzekł jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl