ŁUS-II-2-415/25/05/AG - Opodatkowanie dochodu u wspólników spółki, będących osobami fizycznymi, w wyniku chwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2005 r. Łódzki Urząd Skarbowy w Łodzi ŁUS-II-2-415/25/05/AG Opodatkowanie dochodu u wspólników spółki, będących osobami fizycznymi, w wyniku chwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki

Pytanie podatnika

Wniosek dotyczy pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z powstaniem dochodu u wspólników spółki, będących osobami fizycznymi, w wyniku Uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wykonania obowiązków płatnika w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki i uzyskaniem przez jej udziałowców, będących osobami fizycznymi, dochodu na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Spółka pismem z dnia 30 sierpnia 2005 r. wniosła o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie dotyczącej pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z powstaniem dochodu u wspólników spółki, będących osobami fizycznymi, w wyniku Uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym w wyniku podjętej przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego, a także Postanowienia Sądu Rejonowego u udziałowców Spółki, będących osobami fizycznymi, na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) powstał dochód uzyskany z udziałów.

W stosunku do niektórych wspólników Spółka nie wykonała obowiązków płatnika - z winy tych wspólników. Zostały do nich wysłane pisma informujące o skutkach podjętej uchwały w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych. Korespondencja zwrócona została przez Pocztę. Na wezwania Zarządu Spółki zamieszczane w Dzienniku "Rzeczpospolita" do nadesłania informacji o aktualnej siedzibie i adresie do korespondencji, pod rygorem przymusowego umorzenia udziałów, żaden ze wspólników nie odpowiedział. Mimo podjęcia różnorodnych działań Spółka nie uzyskała aktualnych danych dotyczących wspólników, które niezbędne są w celu sporządzenia deklaracji CIT-6 - o wysokości pobranego podatku dochodowego od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych i CIT-7 - informacji o wysokości pobranego podatku dochodowego od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Z zebranych informacji wynika, iż wspólnicy zakończyli działalność gospodarczą lub zostali wykreśleni z rejestru przedsiębiorców.

W związku z powyższym zryczałtowany podatek dochodowy od dochodu uzyskanego przez tych wspólników nie został dotąd przez Spółkę odprowadzony.

Zdaniem wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym, zgodnie z art. 30 § 5 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) za niewykonanie obowiązków płatnika, które nastąpiło z winy podatników, Spółka nie ponosi odpowiedzialności. W związku z tym, z przyczyn opisanych we wniosku, nie odprowadzony przez płatnika podatek winien zostać zaliczony do zysków nadzwyczajnych Spółki, opodatkowanych na zasadach ogólnych.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zagadnienia związane z opodatkowaniem przychodu uzyskanego przez osoby fizyczne w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki uregulowane zostały w ustawie z dnia z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną zalicza się do przychodów z kapitałów pieniężnych.

Regulacje zawarte w art. 24 ust. 5 pkt 4 w/w ustawy określają, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osób prawnych.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 1a w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r. dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, uzyskanych na terytorium Polski, nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł i z zastrzeżeniem art. 44 ust. 8 pkt 3 pobiera się podatek w formie ryczałtu w wysokości 15% uzyskanego dochodu (przychodu).

W przypadku, gdy dochód przeznaczony zostaje na podwyższenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, na podstawie art. 41 ust. 5 w/w ustawy, płatnik jest obowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego.

Kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego płatnicy przekazują, na podstawie art. 42 ust. 1 w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę płatnika. W terminie przekazania kwoty zryczałtowanego podatku płatnicy są obowiązani do przesłania właściwemu urzędowi skarbowemu deklaracji zbiorczej, sporządzonej według właściwego wzoru - o czym stanowi art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Przywołane wyżej regulacje prawne wyraźnie wskazują na obowiązek płatnika dotyczący obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku.

Obowiązek płatnika wynika również z przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.). Zgodnie z art. 8 ustawy - Ordynacji podatkowej płatnik jest obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Niewykonanie lub nienależyte wykonanie tych obowiązków skutkuje odpowiedzialnością płatnika. Przepisy Ordynacji podatkowej nie przewidują możliwości zwolnienia płatnika z tego obowiązku, a zatem musi on podejmować z własnej inicjatywy działania zmierzające do ustalenia osoby podatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca podjął działania, mające na celu ustalenie osoby podatnika, które nie przyniosły zamierzonych skutków.

Jednakże elementem konstytutywnym odpowiedzialności płatnika, jest zawsze niewpłacenie podatku, co wiąże się z konsekwencjami finansowymi działania (zaniechania) płatnika.

Odpowiedzialność płatnika powstaje z dniem, w którym zgodnie z przepisami prawa podatkowego najpóźniej winna nastąpić zapłata podatku.

Na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej odpowiedzialność płatnika, oprócz należności głównej, obejmuje również odsetki z tytułu zaległości podatkowej, ponieważ art. 8 i 9 tej ustawy nakłada na płatnika obowiązek uiszczenia podatku we właściwym terminie, który określają przepisy prawa podatkowego, w tym przypadku przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe, stąd też postanowił, jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl