LPB2/415-350/11-5/TR - Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu LPB2/415-350/11-5/TR Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu: 21 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. Pan i Pan złożyli ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 1 i § 4 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 10 czerwca 2011 r., nr ILPB2/415-350/11-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 10 czerwca 2011 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 14 czerwca 2011 r.), zaś w dniu 17 czerwca 2011 r. (data nadania: 16 czerwca 2011 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2010 r. Minister Nauki i Szkolnictwa przyznała Wnioskodawcy stypendium naukowe (w kwocie 3830 zł, płatne przez 36 miesięcy), w uznaniu dotychczasowego dorobku naukowego i pracy dydaktycznej. Stypendium to zostało przyznane w ramach stypendiów dla młodych wybitnych naukowców, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 21 września 2007 r. (Dz. U. Nr 182, poz. 1305).

Jak podał Zainteresowany, w rozporządzeniu tym czytamy, że stypendia o których mowa są przyznawane osobom, które nie ukończyły 35 roku życia, za:

1.

Wyróżniający się poziom prowadzonych badań naukowych.

2.

Dotychczasowy dorobek naukowy, w tym nagrody i wyróżnienia.

3.

Dotychczasowy dorobek w zakresie zastosowań praktycznych badań naukowych lub prac rozwojowych, w szczególności zgłoszenia patentowe, patenty, w tym wykorzystane gospodarczo oraz inne formy wdrażania wyników badań naukowych i prac rozwojowych w praktyce gospodarczej.

4.

Znaczenie prowadzonych badań naukowych dla realizacji celów polityki, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa.

5.

Prawidłowość wykorzystania wcześniej przyznanych środków finansowych na naukę.

Stypendium przekazywane jest z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na konto zatrudniającej Wnioskodawcę uczelni wyższej, skąd środki kierowane są co miesiąc (od października 2010 r.) na konto osobiste Zainteresowanego, na podstawie odrębnie sporządzonej umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stypendium dla wybitnych młodych naukowców ustanowione przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zgodnie z ustawą z dnia 21 września 2007 r. (Dz. U. Nr 182, poz. 1305) jest objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 20 ust. 1 ustawy o podatku od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zatrudniając Go uczelnia wyższa, wypłacając co miesiąc stypendium, przekazuje Mu kwotę umniejszoną o wartość podatku dochodowego od osób fizycznych.

W opinii Zainteresowanego, stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców nie powinno być opodatkowane, gdyż wg ustawodawcy (art. 21 ust. 1 pkt 39), zwolnione z podatku dochodowego są stypendia otrzymane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

W związku z powyższym, stypendium dla wybitnych młodych naukowców powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż jest to "inne stypendium naukowe", jak również "zostało ono zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego".

Stypendium to zostało przyznane Wnioskodawcy na podstawie wnikliwej oceny dotychczasowego dorobku naukowego (publikacji, streszczeń zjazdowych, rozdziałów w podręcznikach, dotychczasowych nagród i wyróżnień), jak również aktywności dydaktycznej. Kolegium powołane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w celu oceny zgłoszonych wniosków uznało, że dotychczasowy dorobek naukowo-dydaktyczny Wnioskodawcy zasługuje na wyróżnienie w formie stypendium dla młodych i wybitnych naukowców. Z tego względu, stypendium to należy zakwalifikować jako "inne stypendium naukowe", gdyż to właśnie przesłanki o charakterze wyłącznie naukowym przemawiały za jego przyznaniem. Można nawet stwierdzić, że stypendium za dotychczasowe osiągnięcia naukowe (stypendium dla młodych wybitnych naukowców) spełnia warunki bycia stypendium naukowym bardziej niż wymienione w ustawie stypendia doktoranckie.

Ponadto, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sposób bardzo szczegółowy ustalił kryteria przyznawania tego stypendium (granica wieku, formularz wniosku, data zgłoszenia, wymagane załączniki), stąd należy uznać, że zostało ono w pełni zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż zamiarem ministra było przyznanie Zainteresowanemu stypendium naukowego w kwocie 3.830 zł, a nie w kwocie umniejszonej o podatek dochodowy. Dyplom stanowi bowiem, iż Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego uznając osiągnięcia naukowe Wnioskodawcy ustanowi stypendium naukowe w wysokości 3830 zł na okres 36 miesięcy. Tak więc, już sama nazwa przyznanego stypendium mówi, iż jest to stypendium naukowe, w związku z czym, należy je rozumieć w myśl ustawy o zwolnieniu z podatku dochodowego jako tzw. "inne stypendium naukowe".

Warto także zauważyć, iż zasady przyznawania stypendiów młodym wybitnym naukowcom regulują także nowelizacje ustawy, tj. rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 615) oraz rozporządzenie z dnia 9 września 2010 r. (Dz. U. z 2010 Nr 179, poz. 1204) w sprawie kryteriów i trybu przyznawania stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców. Oba rozporządzenia weszły w życie z dniem 1 października 2010 r., przez co moc prawną utraciły przywoływane wcześniej akty z dnia 8 października 2004 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049 z późn. zm.) i 21 września 2007 r. (Dz. U. Nr 182, poz. 1305), na podstawie których przyznano Zainteresowanemu stypendium w 2010 r..

Z interpretacji znowelizowanej ustawy jednoznacznie wynika, że stypendium dla wybitnych młodych naukowców należy uznać za formę "innego stypendium naukowego", która jest "zatwierdzona przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego", w związku z czym stypendium takie nie powinno być objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednakowoż, czego - jak wskazał Zainteresowany - dowodzi On wcześniej, charakter przyznanego Wnioskodawcy stypendium naukowego, związany z Jego dorobkiem naukowym, świadczy dobitnie o tym, że jest to tzw. "inne stypendium naukowe" także w rozumieniu przywoływanych ustaw z 2004 i 2007 r..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie, jak wynika z treści przepisu art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

Natomiast stosownie do art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Powyższym zwolnieniem od podatku objęte są wyłącznie stypendia spełniające kryteria określone w cytowanym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca uzyskał stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców przyznawane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620) z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. 96 poz. 615) traci moc ustawa z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), z wyjątkiem art. 16 i art. 21-31, które tracą moc z dniem 31 grudnia 2010 r.

Natomiast zgodnie z art. 1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki, ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) weszła w życie z dniem 1 października 2010 r.

Podobnie, z dniem 1 października 2010 r. utraciło moc rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 182, poz. 1305) w związku z wejściem w życie rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. z 2010 r. Nr 179, poz. 1204).

Tak więc, w dniu wydania interpretacji przepisy obu aktów prawnych powołanych wyżej nie mają mocy obowiązującej (z wyjątkiem art. 16 i art. 21-31 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki).

Jednakże z uwagi na to, iż przedmiotowe stypendium dla młodego naukowca przyznane zostało na podstawie tych przepisów, znajdują one zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049) finansowanie programów lub przedsięwzięć określanych przez Ministra obejmuje działania dotyczące tworzenia warunków do rozwoju kadr naukowych, w szczególności młodych naukowców, w tym przez przyznawanie stypendiów naukowych.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy minister ustanawia corocznie stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców, którzy nie ukończyli 35 roku życia, zatrudnionych w jednostkach naukowych. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej.

Szczegóły dotyczące przyznawania tych stypendiów określa rozporządzenie wykonawcze do ustawy o zasadach finansowania nauki, wydane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w dniu 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 182, poz. 1305 z późn. zm.).

Stosownie do § 2 ust. 5 i 5a tego rozporządzenia środki finansowe na wypłatę stypendium są przekazywane zatrudniającej stypendystę jednostce naukowej, na podstawie umowy o finansowanie stypendium zawartej między ministrem a tą jednostką. Stypendium jest wypłacane stypendyście przez jednostkę naukową na podstawie umowy zawartej ze stypendystą co jednoznacznie wynika z treści § 2 ust. 5a powołanego rozporządzenia. Wysokość stypendium określona przez ministra nie ulega waloryzacji.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy prawa stwierdzić należy, iż stypendia przyznawane na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki nie są objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zauważyć bowiem należy, iż ustawa o zasadach finansowania nauki nie została wymieniona w ww. przepisie, jako podstawa do wypłaty wolnych od podatku stypendiów.

Ponadto, stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców wypłacanych na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki nie można utożsamiać ze stypendiami naukowymi i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zastały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznając omawiane stypendia dla wybitnych młodych naukowców, realizuje bowiem postanowienia ustawy o zasadach finansowania nauki, wydanego na jej podstawie rozporządzenia wykonawczego, czego nie można identyfikować z zatwierdzaniem zasad przyznawania stypendiów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, stwierdzić należy, iż uzyskiwane przez Wnioskodawcę przedmiotowe stypendium nie jest objęte zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. W konsekwencji, stypendium to stanowi dla Zainteresowanego podlegający opodatkowaniu przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie, informuje się, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego, bądź zdarzenia przyszłego, przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl