LK-1909/LM/JK/2002 - Podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu przymusowego wykupu akcji

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 października 2002 r. Ministerstwo Finansów LK-1909/LM/JK/2002 Podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu przymusowego wykupu akcji

Ministerstwo Finansów przekazuje pisma "N (...)" z dnia 17 i 23 września 2002 r. w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu przymusowego wykupu akcji, z prośbą o skierowanie go do właściwego urzędu skarbowego wraz z zobowiązaniem do udzielenia odpowiedzi w trybie art. 14 § 4 Ordynacji podatkowej:

Odnosząc się do poruszonych w piśmie kwestii, Ministerstwo Finansów prezentuje następujące stanowisko:

Zgodnie z art. 418 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.) walne zgromadzenie może powziąć uchwałę o przymusowym wykupie akcji akcjonariuszy reprezentujących mniej niż 5% kapitału zakładowego. W przypadku realizacji tego uprawnienia wykup akcji następuje po cenie notowanej na rynku regulowanym (jeżeli akcje nie są notowane na rynku regulowanym, po cenie ustalonej przez biegłego wybranego przez walne zgromadzenie) za pośrednictwem zarządu. W świetle art. 417 § 3 k.s.h. zarząd powinien dokonać wykupu akcji na rachunek akcjonariuszy pozostających w spółce w terminie miesiąca od upływu terminu złożenia akcji, o którym mowa w art. 416 § 4 k.s.h., jednakże nie wcześniej niż po wpłaceniu ceny wykupu.

Przymusowy wykup akcji stanowi szczególny typ umowy sprzedaży praw majątkowych i wobec tego podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych na zasadach ogólnych.

W myśl generalnej zasady ustanowionej w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 86, poz. 959, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Uwzględniając powołane na wstępie przepisy, w rozpatrywanym przypadku obowiązek ten powstaje z chwilą wykupu akcji przez zarząd, tzn. w momencie zapłaty ceny akcjonariuszom mniejszościowym.

Sygnalizowany w piśmie brak woli współpracy po stronie akcjonariuszy mniejszościowych, m.in. przy realizacji obowiązków publicznoprawnych, nie stanowi podstawy do przyjęcia innego, niż wynikającego z przepisów prawa, sposobu zapłaty należnego podatku, jak również do zmiany właściwości miejscowej organu podatkowego. Na podstawie bezwzględnie obowiązujących przepisów ustawy, w szczególności art. 5 ust. 1 oraz art. 10 ust. 1, każdy wspólnik mniejszościowy i spółka stanowi parę dłużników związanych węzłem solidarnej odpowiedzialności za zapłatę podatku z tytułu wykupu jego akcji i powinien wraz ze spółką złożyć jedną (wspólną) deklarację PCC-1 we właściwym urzędzie skarbowym.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2003/2/18