LK-1362/MM/03 - Podstawa opodatkowania budowli wniesionej aportem do innego podmiotu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lipca 2003 r. Ministerstwo Finansów LK-1362/MM/03 Podstawa opodatkowania budowli wniesionej aportem do innego podmiotu.

W odpowiedzi na pismo z dnia 27 maja br. (...) dotyczące podstawy wymiaru podatku od budowli Ministerstwo Finansów informuje:

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 podstawą opodatkowania budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które podlegają amortyzacji, jest wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne. Wartość ta, tzw. wartość początkowa, powinna być wykazana przez podatnika, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a w przypadku podatników opłacających podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zasady określania wartości początkowej środków trwałych amortyzowanych przez podatnika będącego osobą prawną zawiera art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop). W przypadku przeniesienia części majątku w drodze aportu zastosowanie mogą znaleźć przepisy art. 16g ust. 1 pkt 4, art. 16g ust. 9 lub art. 16g ust. 10 updop. Dla zastosowania właściwego przepisu decydujące znaczenie ma sposób oraz podstawa prawna przeniesienia w drodze aportu części majątku.

1.Nabycie majątku w drodze przekształcenia formy prawnej, połączenia albo podziału podmiotów

Przepis art. 16g ust. 9 updop znajduje zastosowanie jedynie w sytuacji, kiedy przeniesienie majątku następuje w drodze przekształcenia formy prawnej, połączenia albo podziału podmiotów, dokonanych na podstawie odrębnych przepisów (przepisy kodeksu spółek handlowych oraz przepisy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstw państwowych). Warunkiem zastosowania tego przepisu jest wstąpienie przez powstały podmiot we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego (art. 16g ust. 18 updop). Należy przy tym zauważyć, że pojęcie "wszelkie prawa i obowiązki" obejmuje również podatkową sukcesję praw i obowiązków, którą regulują przepisy Ordynacji podatkowej (art. 93 i 94 Ordynacji podatkowej).

W przypadku zatem, kiedy charakter dokonanej czynności wskazuje na możliwość zastosowania przez spółkę, która nabyła nieruchomość, przepisu art. 16g ust. 9 updop - wartość początkowa tej nieruchomości powinna być tożsama z wartością początkową, określoną przez podmiot przekształcony, połączony albo podzielony. Art. 16g ust. 9 updop stanowi bowiem, że w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów, wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego.

Zgodnie z art. 16g ust. 19 updop przepisu ust. 9 nie stosuje się do podziału podmiotów, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w podmiocie dzielonym, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

2.Nabycie majątku stanowiącego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część w drodze kupna, przyjęcia do odpłatnego korzystania lub wniesienia w postaci wkładu niepieniężnego

Ustalenie wartości początkowej środka trwałego na podstawie art. 16g ust. 10 updop następuje natomiast w sytuacji kiedy stanowi on element przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, nabytego przez spółkę w drodze kupna, przyjęcia do odpłatnego korzystania lub wniesienia w postaci wkładu niepieniężnego. Odpowiednie zastosowanie punktu 1 i 2 tego przepisu uzależnione jest od wystąpienia lub niewystąpienia przy nabyciu dodatniej wartości firmy. W przypadku więc wniesienia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części i wystąpienia, w wyniku tego wniesienia u spółki nabywającej, dodatniej wartości firmy, łączną wartość początkową środków trwałych stanowi suma ich wartości rynkowej. W sytuacji kiedy wystąpi ujemna wartość firmy, łączną wartość początkową środków trwałych będzie stanowić różnica pomiędzy nominalną wartością wydanych akcji lub udziałów a wartością składników majątkowych niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Ustalając wartość początkową danego środka trwałego, podatnik powinien na podstawie łącznej wartości początkowej nabytych środków trwałych (ustalonej według przepisu art. 16g ust. 10 updop) określić jego wartość, kierując się przy tym wartością rynkową (art. 16g ust. 12 w związku z art. 14 updop).

3.Nabycie majątku - w drodze aportu - niestanowiącego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części

W sytuacji kiedy budowla zostanie wniesiona w drodze aportu do innej spółki i nie jest elementem wnoszonego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, stosuje się przepis art. 16g ust. 1 pkt 4, który stanowi, iż w razie nabycia majątku, w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej, wartością początkową jest wartość ustalona przez podatnika na dzień wniesienia wkładu, nie wyższa jednak od jego wartości rynkowej.

Przy ustalaniu wartości początkowej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 4 stosuje się, w związku z art. 16g ust. 12 updop, przepis art. 14 updop.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów informuje, iż zgodnie z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) do udzielania pisemnych wyjaśnień o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, na jego żądanie, upoważniony jest organ podatkowy pierwszej instancji, pod warunkiem jednak, że w sprawie tej nie wszczęto postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej.

Natomiast w sytuacji gdy postępowanie podatkowe zostało wszczęte, wszelkich informacji na temat jego przebiegu udziela organ podatkowy prowadzący postępowanie wyjaśniające w sprawie. Ministerstwo Finansów nie może ingerować w tok postępowania.

Zgodnie z art. 14 § 1 pkt 1 i § 4 Ordynacji podatkowej Minister Finansów sprawuje jedynie ogólny nadzór w sprawach podatkowych i nie dokonuje interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów.

Należy zauważyć, że jeżeli w sprawie wymagane są wiadomości specjalne, to na podstawie art. 197 § 1 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy może powołać biegłego lub biegłych w celu wydania opinii.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2003/4/20