L.IS.I/1/4151/42/2007 - Składki opłacone na rzecz organizacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Rzeszowie L.IS.I/1/4151/42/2007 Składki opłacone na rzecz organizacji.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie - działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) oraz art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 pkt 30 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli z dnia 23 sierpnia 2007 r. znak: US I/415-22/07 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje stanowisko Podatniczki zawarte wniosku z dnia 20 czerwca 2007 r., uzupełnionym w dniu 23 lipca 2007 r.

*

za prawidłowe w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów składek zapłaconych w związku z przynależnością do Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego;

*

za nieprawidłowe w przedmiocie możliwości zaliczenia ww. składek do kosztów uzyskania przychodu z tytułu stosunku pracy.

Pismem z dnia 20 czerwca 2007 r. (uzupełnionym w dniu 23 lipca 2007 r.) Pani M. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa). Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Pani M. świadczy usługi medyczne z zakresu ultrasonografii opłacając składki "z tytułu przynależności do Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego". Polskie Towarzystwo Ultrasonograficzne szkoli lekarzy "w zakresie poszerzania kwalifikacji zawodowych oraz wydaje certyfikaty potwierdzające umiejętność wykonywania badań ultrasonograficznych". Bez posiadania certyfikatu Pani M. nie mogłaby być zatrudniana jako ultrasonografista. Wobec tego przynależność do ww. Towarzystwa jest obowiązkowa dla lekarzy świadczących usługi medyczne z zakresu ultrasonografii bez względu na formę zatrudnienia.

Pytanie Pani M. dotyczyło możliwości zarachowania do kosztów uzyskania przychodu opłaconych za 2007 r. składek na rzecz Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego. Według Podatniczki "składka wynikająca z przynależności do Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego powinna być w całości rozliczona jako koszty uzyskania przychodu" i "nie ma znaczenia, do których kosztów uzyskania przychodów zaliczy się ww. składkę, ponieważ wszystkie koszty w rocznym rozliczeniu zostają zsumowane". Zdaniem Pani M. "Najbardziej czytelne dla celów podatkowych jest rozliczenie ww. składki w PIT-cie rocznym w jednej rubryce będącej składową kosztów uzyskania przychodów wynikających ze stosunku pracy".

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli postanowieniem z dnia 23 sierpnia 2007 r. znak: US I/415-22/07 uznał opisane powyżej stanowisko Podatniczki za nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ I instancji wskazał, że przynależność do Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego nie jest obowiązkowa, lecz dobrowolna, bowiem każde stowarzyszenie (w tym Polskie Towarzystwo Ultrasonograficzne) - wg definicji zawartej w ustawie Prawo o stowarzyszeniach - jest dobrowolnym, trwałym i samorządnym zrzeszeniem o celach niezarobkowych (...). Zatem ponoszone przez Podatniczkę wydatki na opłacenie składek członkowskich w tym Stowarzyszeniu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu "z tytułu zatrudnienia ze stosunku pracy ani też w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej".

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po przeanalizowaniu stanu faktycznego zaprezentowanego przez Wnioskodawcę oraz treści weryfikowanego postanowienia zważył co następuje.

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), w sprawach zmiany lub uchylenia pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach, wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, tj. przed 1 lipca 2007 r., stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym przed tym dniem, z tym że wygasają one z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były przedmiotem interpretacji.

W myśl art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r., stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach (...). Zgodnie z zapisem art. 14a § 2 ww. ustawy składając wniosek, podatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Interpretacja, stosownie do zapisu art. 14a § 3 ww. ustawy, to ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa, udzielona w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

Podkreślenia wymaga, że podany we wniosku stan faktyczny stanowi jedyną faktyczną podstawę udzielonej interpretacji, przy czym strona zobowiązana jest do przedstawienia stanu faktycznego w sposób "wyczerpujący", tzn. do opisania go w sposób szczegółowy, gruntowny i dokładny - a zatem w taki sposób, by można było prawidłowo ocenić przedmiot wątpliwości interpretacyjnych przedstawionych do analizy organowi podatkowemu. Rolą organu udzielającego urzędowej interpretacji i istotą jego postępowania w sprawie jest więc ocena stanowiska strony przedstawionego we wniosku. Orzekając w sprawie organ podatkowy związany jest zakresem przedmiotowym wniosku. Innymi słowy, treść postanowienia interpretacyjnego powinna ściśle zależeć od tego, jakie zagadnienie i w jaki sposób zostało sformułowane przez wnioskodawcę. Rozstrzygając sprawę, organ powinien więc ustosunkowywać się wyłącznie do prawidłowości przedstawionego stanowiska strony, na tle stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.

W toku weryfikacji postanowienia wydanego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli z dnia 23 sierpnia 2007 r. znak: US I/415-22/07 stwierdzono, że organ podatkowy udzielił interpretacji w oparciu o własne ustalenia w zakresie przynależności Pani M. do Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego, pomijając przy tym jednoznacznie sformułowany w treści wniosku z dnia 20 czerwca 2007 r. stan faktyczny, z którego wynikało, że "przynależność do Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego jest obowiązkowa dla lekarzy świadczących usługi medyczne z zakresu ultrasonografii". Organ podatkowy po przeanalizowaniu Statutu Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego, dostępnego na stronie internetowej Towarzystwa, biorąc pod uwagę definicję "stowarzyszenia" zawartą w ww. ustawie Prawo o stowarzyszeniach uznał - wbrew stanowi faktycznemu zaprezentowanemu przez Podatniczkę - że "przynależność do Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego nie jest obowiązkowa" i na tej podstawie oparł wydaną interpretację.

Wskazać jednak należy, że postępowanie organów podatkowych prowadzone w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej nie jest postępowaniem podatkowym, którego skutkiem jest określenie lub ustalenie zobowiązania podatkowego. W postępowaniu w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie ma zatem zastosowania tryb związany z ustalaniem rzeczywistego stanu faktycznego występującego w sprawie. Organ podatkowy udziela interpretacji odnosząc się wyłącznie do stanu faktycznego opisanego przez podatnika we wniosku, złożonym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że organ I instancji w sposób rażący uchybił procedurze opisanej w art. 14a Ordynacji podatkowej. Stąd też rozstrzygnięcie - podjęte w oparciu o stan faktyczny wynikający z dokonanych przez organ podatkowy ustaleń, z pominięciem jasno sprecyzowanego przez Panią M. stanu faktycznego - musi zostać wyeliminowane z obrotu prawnego poprzez zmianę w trybie 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r.

Artykuł 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 (...) tej ustawy. W myśl art. 23 ust. 1 pkt 30 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa (...). A zatem, o ile przynależność podatnika do danej organizacji jest obowiązkowa, składki zapłacone na rzecz tej organizacji stanowią koszty uzyskania przychodów.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Panią M. wynika, że Podatniczka świadczy usługi ultrasonograficzne nadto, że lekarze świadczący usługi medyczne z zakresu ultrasonografii mają obowiązek opłacania składek na rzecz Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego.

Uwzględniając powyższe, skoro przynależność do Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego dla lekarzy świadczących usługi medyczne z zakresu ultrasonografii jest obowiązkowa, to ponoszone przez Panią M. wydatki na opłacenie składek członkowskich na rzecz tego Towarzystwa stanowią koszty uzyskania przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Tym samym stanowisko Podatniczki, zawarte we wniosku z dnia 20 czerwca 2007 r., uzupełnionym w dniu 23 lipca 2007 r., w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów składek na rzecz Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego należy uznać za prawidłowe.

Nieprawidłowe jest natomiast stanowisko Podatniczki, zawarte w ww. wniosku, iż "Najbardziej czytelne dla celów podatkowych jest rozliczenie ww. składki w PIT-cie rocznym w jednej rubryce będącej składową kosztów uzyskania przychodów wynikających ze stosunku pracy".

Artykuł 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog kosztów uzyskania przychodów z tytułu: stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej. W stanie prawnym obowiązującym w 2007 r. kwoty zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów niezbędne do obliczenia dochodu uzyskanego m.in. ze stosunku pracy zawarto w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217 poz. 1588). Jest to katalog zamknięty; koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy są tam wymienione kwotowo, a zatem uwzględnienie składek na rzecz Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego w kosztach uzyskania przychodu ze stosunku pracy nie jest możliwe.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z powołanym art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe oraz zapis art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r.), zgodnie z którym organ odwoławczy z urzędu zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 ww. ustawy, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo (...), orzeczono jak w rozstrzygnięciu.

Powyższej interpretacji udzielono według stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku (20 czerwca 2007 r.), wyłącznie w oparciu o stan faktyczny zaprezentowany przez Wnioskodawcę, który składając wniosek w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej jest zobowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego będącego przedmiotem interpretacji przepisów prawa podatkowego (art. 14a § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl