Kwalifikacja brykietu makulatury kartonowej do kategorii paliwa energetycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 czerwca 2009 r. Ministerstwo Środowiska Kwalifikacja brykietu makulatury kartonowej do kategorii paliwa energetycznego.

Odpowiadając na pismo z dnia 17 lutego 2009 r. w sprawie kwalifikacji brykietu makulatury kartonowej do kategorii paliwa energetycznego, biomasy, uprzejmie informuję.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 z późn. zm.) odpady oznaczają każdą substancję lub przedmiot należący do jednej z kategorii, określonych w załączniku nr 1 do ustawy, których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się lub do ich pozbycia się jest obowiązany.

Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 9 ww. ustawy pod pojęciem odzysk należy rozumieć wszelkie działania, niestwarzające zagrożenia dla życia, zdrowia ludzi lub dla środowiska, polegające na wykorzystaniu odpadów w całości lub w części, lub prowadzące do odzyskania z odpadów substancji, materiałów lub energii w celu ich wykorzystania.

W świetle powyższych definicji należy stwierdzić, iż przygotowanie odpadów celem ich wykorzystania w procesie spalania stanowi proces odzysku R15 - przetwarzanie odpadów, w celu ich przygotowania do odzysku, w tym do recyklingu określony w załączniku nr 5 do ustawy o odpadach. Poddanie odpadów obróbce mechanicznej lub wyselekcjonowaniu z nich określonych frakcji nie stanowi podstawy zakwalifikowania ich do kategorii produktu. Zatem, przytoczony w państwa piśmie brykiet makulatury kartonowej należy w świetle obowiązujących przepisów nadal traktować jako odpad. Dlatego też dalsze z nim postępowanie, w tym także jego termiczne przekształcanie jest szeroko rozumianym zagospodarowaniem odpadów i wymaga przestrzegania przepisów o odpadach.

Ponadto, termiczne przekształcanie odpadów wymaga spełnienia warunków określonych w rozdziale 6 ww. ustawy. Zgodnie z art. 44 ustawy odpady mogą być spalane wyłącznie w spalarniach i współspalarniach odpadów spełniających wymagania określone w przepisach:

-

rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 marca 2002 r. w sprawie wymagań dotyczących prowadzenia procesu termicznego przekształcania odpadów (Dz. U. z 2002 Nr 37, poz. 339 z późn. zm.)

-

rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji (Dz. U. Nr 260, poz. 2181 z późn. zm.)

-

rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody (Dz. U. Nr 206, poz. 1291).

Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości zakwalifikowania makulatury kartonowej do biomasy, należy zaznaczyć, iż istnieją dwie definicje biomasy - jedna z nich jest zawarta w § 5 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji (Dz. U. Nr 260, poz. 2181 z późn. zm.), a druga w § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 14 sierpnia 2008 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej, zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących ilości energii wytworzonej w odnawialnym źródle energii (Dz. U. Nr 156, poz. 969).

Należy zauważyć, że zakres przedmiotowy obu definicji nie pokrywa się, gdyż zostały one ustanowione w wyniku transpozycji różnych aktów Unii Europejskiej, które regulują różne sfery ochrony środowiska, przy czym należy podkreślić, że w obu przypadkach do biomasy są zaliczane zarówno niektóre produkty, jak i niektóre odpady. Warto także podkreślić, iż kwalifikacja do kategorii biomasy nie jest kryterium stanowiącym o tym, iż coś przestaje być odpadem. Do biomasy zalicza się bowiem również niektóre odpady, których poddanie procesowi spalenia wymaga zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwienia odpadów, o którym mowa w art. 26 ustawy o odpadach.

Powołując się na § 5 ust. 6 rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie standardów emisyjnych z instalacji paliwem jest dowolna substancja stała, ciekła lub gazowa, z wyjątkiem odpadów, przy czym paliwem jest również biomasa rozumiana jako:

1)

produkty składające się w całości lub w części z substancji roślinnych pochodzących z rolnictwa lub leśnictwa spalane w celu odzyskania zawartej w nich energii,

2)

następujące odpady:

a)

roślinne z rolnictwa i leśnictwa;

b)

roślinne z przemysłu przetwórstwa spożywczego, jeżeli odzyskuje się wytwarzaną energię cieplną;

c)

włókniste roślinne z procesu produkcji pierwotnej masy celulozowej i z procesu produkcji papieru z masy, jeżeli odpady te są spalane w miejscu, w którym powstają, w wytwarzana energia cieplna jest odzyskiwana;

d)

korka;

e)

drewno, z wyjątkiem odpadów drewna zanieczyszczonego impregnatami i powłokami ochronnymi, które mogą zawierać związki chlorowcoorganiczne lub metale ciężkie oraz drewna pochodzącego z odpadów budowlanych lub z rozbiórki.

Zatem z punktu widzenia standardów emisyjnych brykiet makulatury kartonowej nie może być traktowany jako paliwo ekologiczne (biomasa), gdyż nie spełnia definicji biomasy zawartej w ww. rozporządzeniu w sprawie standardów emisyjnych z instalacji. W świetle powyższych wyjaśnień, omawiany brykiet makulatury kartonowej należy traktować jako odpad w rozumieniu ustawy o odpadach, a instalacje służące do termicznego przekształcania ww. materiału obowiązane są spełniać wszelkie określone w przepisach wymogi (w tym także standardy emisyjne) dla spalarni lub współspalarni odpadów.

Pragnę jednak zaznaczyć, że w celu interpretacji przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 14 sierpnia 2008 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej, zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących ilości energii wytworzonej w odnawialnym źródle energii należy zwrócić się do Departamentu Energetyki oraz Departamentu Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Gospodarki.

Niniejsze pismo nie stanowi oficjalnej wykładni prawa i nie jest wiążące dla organów administracji orzekających w sprawach indywidualnych.

Opublikowano: www.mos.gov.pl