KS4-033-69-3/96/97 - Kontrola podmiotów organizujących konkursy promocyjne prasowe i zdrapki

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 1997 r. Ministerstwo Finansów KS4-033-69-3/96/97 Kontrola podmiotów organizujących konkursy promocyjne prasowe i zdrapki

Ministerstwo Finansów, nawiązując do prowadzonych kontroli podmiotów organizujących konkursy promocyjne prasowe i zdrapki, przekazuje następujące wyjaśnienia.

Jeśli konkursy prowadzone przez podmioty kontrolowane są grami o wygranej pieniężnej lub rzeczowej, których wynik zależy od przypadku, a warunki gry zostały określone w regulaminie, to zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy(1) z dnia 29 lipca 1992 r. o grach losowych i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 1992 r. Nr 68, poz. 341, z późn. zm.) należy uznać je za loterie pieniężne lub fantowe. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie NSA (wyrok z dnia 27 stycznia 1995 r. II SA 2097/93 i z dnia 20 czerwca 1996 r. akt II SA 1275/95).

Należy zaznaczyć, że gry mieszane w postaci loterii fantowo-pieniężnej nie są wymienione w wyżej wymienionej ustawie jako gra losowa. O tym czy jest to gra losowa może przesądzić wyłącznie Minister Finansów na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy(2) o grach losowych. Podmiot kontrolujący, przesyłając stosowną dokumentację, powinien wystąpić do Ministra Finansów o rozstrzygnięcie w trybie cytowanego wyżej przepisu ustawy.

Loterie pieniężne i fantowe mogą być urządzane na podstawie zezwolenia wydanego przez właściwe organa. Jeśli konkursy (zdrapki) prowadzone są bez zezwolenia, to należy wszcząć postępowanie karne skarbowe na podstawie art. 117 lub 118 uks, niezależnie od tego czy kontrolujący ujawnili uszczuplenie w podatku od gier czy też tego zobowiązania nie stwierdzili.

Ustalenie podstawy opodatkowania może napotykać na trudności. W wielu przypadkach dowody udziału w grze nie miały odrębnie ustalonej wartości, gdyż były nimi kupony konkursowe zawarte w treści oraz cenie sprzedawanej gazety lub sprzedawany towar, którego ceny nie podwyższano w związku z konkursem. W takich przypadkach wartością dowodów udziału w grze musiałaby być cała wartość sprzedawanego towaru, który z reguły w momencie sprzedaży był opodatkowany innym podatkiem pośrednim.

Jeżeli konkurs o charakterze promocyjnym urządzany był jako loteria pieniężna lub fantowa, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach losowych i zakładach wzajemnych obowiązującej przed zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 12 września 1996 r. o zmianie ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz. 621), ale nie będzie możliwe ustalenie podstawy opodatkowania, to nie należy obliczać podatku od gier.

Natomiast w tych przypadkach, w których można ustalić odrębną wartość dowodu udziału w grze (np. na okres sprzedaży kuponów w gazecie podniesiono cenę gazety) w trakcie kontroli - o ile to będzie możliwe - należy ustalić czy faktycznie przeprowadzenie konkursu wpłynęło na cenę towaru, a jeżeli tak, to jaką część przyrostu można odnieść do wartości dowodów udziału w grze jako podstawy opodatkowania.

Jednak ustalenie podstawy opodatkowania i obliczenie podatku od gier powinno być uzależnione od tego czy w konkretnej sprawie zebrano przekonujący materiał dowodowy, dokumentujący prawidłowe ich ustalenie.

Opublikowano: Pisma MF-DS 1997/39/36