KS10/682/42/GJC/10/8140 - Rozwiązanie stosunku pracy z inspektorem kontroli skarbowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 grudnia 2010 r. Ministerstwo Finansów KS10/682/42/GJC/10/8140 Rozwiązanie stosunku pracy z inspektorem kontroli skarbowej.

W związku z ustawą z dnia 25 września 2010 r. o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw, nowelizującą przepisy ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej w zakresie rozwiązywania stosunków pracy inspektorów kontroli skarbowej, Departament Kontroli Skarbowej uprzejmie informuje, co następuje.

Celem wprowadzonych zmian jest wzmocnienie statusu inspektora kontroli skarbowej poprzez rozszerzenie gwarancji ochrony jego stosunku pracy. Realizacja tak określonego celu nastąpiła poprzez określenie w rozdziale 5 ustawy o kontroli skarbowej zamkniętego katalogu sposobów oraz przyczyn zakończenia stosunku pracy inspektora kontroli skarbowej. W świetle art. 42c ustawy ustanie stosunku pracy może nastąpić wyłącznie w przypadkach określonych w ustawie o kontroli skarbowej. Przyjęte rozwiązania mają służyć trwałości stosunku pracy inspektora.

Przepisy ustawy o kontroli skarbowej stanowią, iż ustanie stosunku pracy inspektora kontroli skarbowej może nastąpić w drodze odwołania ze stanowiska inspektora, rozwiązania stosunku pracy albo wygaśnięcia stosunku pracy. Ponadto ustawodawca powierzył kompetencje w zakresie odwoływania i rozwiązywania stosunku pracy inspektora Generalnemu Inspektorowi Kontroli Skarbowej. W tym celu zapewniono spójność regulacji uznając, że organ, który jest uprawniony do powoływania i odwoływania ze stanowiska inspektora kontroli skarbowej jest również uprawniony do rozwiązania stosunku pracy inspektora.

Odwołanie inspektora kontroli skarbowej z zajmowanego stanowiska jest równoznaczne z rozwiązaniem stosunku pracy inspektora wyłącznie w przypadkach określonych w art. 42 ust. 1 pkt 1 i 2 i art. 42a ustawy. Należy podkreślić, iż przepisy różnicują skutki odwołania (rozwiązania stosunku pracy) w zależności od istniejącej podstawy odwołania. Odwołanie przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej ze stanowiska inspektora może być, w świetle art. 42 i art. 42b ustawy, równoznaczne z rozwiązaniem stosunku pracy z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia albo z rozwiązaniem stosunku pracy bez wypowiedzenia. Ww. przepisy nie uzależniają odwołania inspektora od wniosku dyrektora urzędu kontroli skarbowej. Niemniej dyrektorzy urzędów powinni przekazywać wnioski o odwołanie do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej wraz z uzasadnieniem oraz dokumentami niezbędnymi do stwierdzenia wystąpienia przesłanek odwołania inspektora.

Rozwiązanie stosunku pracy z inspektorem kontroli skarbowej może, zgodnie z art. 42b ustawy nastąpić w drodze porozumienia stron albo rezygnacji inspektora z zajmowanego stanowiska, które jest równoznaczne z wypowiedzeniem przez inspektora stosunku pracy. Należy podkreślić, iż właściwym do składania i odbierania oświadczeń woli, w związku z rozwiązaniem stosunku pracy za porozumieniem stron lub rezygnacją inspektora ze stanowiska, jest wyłącznie Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej. Wyodrębnienie tego przepisu spośród regulacji dotyczących rozwiązania stosunku pracy w drodze odwołania nastąpiło wyłącznie ze wzglądów przedmiotowych i redakcyjnych. Mając na uwadze cel regulacji, umiejscowienie tego przepisu w systematyce rozdziału 5 oraz brzmienie art. 42c zdanie drugie, nie ma podstaw do przyjmowania odmiennej interpretacji art. 42b ustawy.

Mając na uwadze powyższe dyrektor urzędu kontroli skarbowej nie jest uprawniony do rozwiązywania stosunku pracy z inspektorem kontroli skarbowej. Jednocześnie w związku z tym, iż do rozwiązania stosunku pracy inspektora nie stosuje się przepisów Kodeksu pracy oraz ustawy o służbie cywilnej wyłącznie w zakresie, w jakim określają przyczyny rozwiązania, dyrektor urzędu kontroli skarbowej jako pracodawca obowiązany jest stosować pozostałe przepisy ww. ustaw i innych aktów prawnych, związane z zakończeniem pracy przez inspektora kontroli skarbowej w urzędzie (m.in. w zakresie obliczania terminów wypowiedzenia, wydania świadectwa pracy, obowiązku odebrania legitymacji służbowej i znaku identyfikacyjnego).

Odnosząc się do kwestii wygaśnięcia stosunku pracy inspektora kontroli skarbowej należy zauważyć, iż następuje z chwilą spełnienia się okoliczności, o których mowa w art. 42d ustawy. Stwierdzenie przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej wygaśnięcia stosunku pracy jest oświadczeniem wiedzy, potwierdzającym moment wystąpienia tych okoliczności i ustanie stosunku pracy.

Opublikowano: LEX nr 64762