KS-GIKS/2379/Z/97/ZW - Uchylenie zmiana lub stwierdzenie nieważności decyzji

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 października 1998 r. Ministerstwo Finansów KS-GIKS/2379/Z/97/ZW Uchylenie zmiana lub stwierdzenie nieważności decyzji

W związku ze składanymi przez kontrolowanych wnioskami o uchylenie, zmianę lub stwierdzenie nieważności decyzji ostatecznych inspektorów kontroli skarbowej, a także odwołaniami od decyzji i zażaleniami na postanowienia inspektorów, uprzejmie proszę o przestrzeganie podanych poniżej zasad postępowania.

Organem właściwym do uchylenia, zmiany lub stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej inspektora (także postanowienia) jest Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej, stosownie do postanowień art. 26 ust. 3 i art. 31 ustawy z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 100, poz. 442, z późn. zm.), a więc również do:

- rozpatrzenia żądania wstrzymania wykonania decyzji na podstawie art. 252 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.), w przypadku wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji (także wstrzymania wykonania decyzji z urzędu),

- wzywania strony do usunięcia braków w składanych wnioskach na podstawie art. 169 § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Inspektor kontroli skarbowej, który wydał decyzję lub postanowienie zaskarżone do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, obowiązany jest przesłać akta sprawy w terminie 7 dni otrzymania wniosku. Akta te powinny być skompletowane i ponumerowane zgodnie z przeglądem akt, a ponadto powinny zawierać notatkę inspektora zawierającą stanowisko do wszystkich zarzutów podniesionych we wniosku strony. Do akt tych może być również dołączona opinia radcy prawnego (lub specjalisty ds. prawnych) i pismo dyrektora urzędu kontroli skarbowej podtrzymujące (lub nie) decyzję inspektora.

Jeżeli postępowanie kontrolne zostało zakończone wydaniem nie tylko decyzji, o której (których) wzruszenie przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej występuje strona, należy również pozostałe decyzje dołączyć do akt sprawy wraz z informacją, czy złożone zostało od nich odwołanie, oraz poinformować o sposobie rozstrzygnięcia sprawy przez właściwą izbę skarbową.

Inspektor kontroli skarbowej, który wydał postanowienie zaskarżone w trybie art. 215 ustawy - Ordynacja podatkowa, obowiązany jest przesłać wraz z aktami sprawy informację o ewentualnym wniesieniu odwołania do właściwej izby skarbowej, z równoczesnym poinformowaniem tej izby o złożonym zażaleniu do GIKS.

Inspektor, który wydał postanowienie zaskarżone w trybie art. 201 ustawy - Ordynacja podatkowa, odmawiające zawieszenia postępowania kontrolnego, obowiązany jest niezależnie od przesłanej dokumentacji dotyczącej sprawy zawiadomić GIKS o ewentualnym zakończeniu postępowania kontrolnego, jeżeli do tego czasu sprawa nie została załatwiona przez organ drugiej instancji.

Jednocześnie w związku z otrzymanymi żądaniami kontrolowanych, a także wnioskami o stwierdzenie z urzędu nieważności decyzji inspektorów z przyczyny wymienionej w art. 247 § 1 pkt 4 ustawy - Ordynacja podatkowa (decyzja dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną, z reguły organu podatkowego), zwracam uwagę, iż po wszczęciu postępowania kontrolnego inspektor powinien wyjaśnić we właściwym urzędzie skarbowym nie tylko, jakie deklaracje, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, zostały złożone przez stronę, ale także, czy w zakresie objętym prowadzoną kontrolą skarbową nie jest prowadzone postępowanie podatkowe, a jeżeli było, to czy zostały wydane decyzje. W takim wypadku ma bowiem zastosowanie art. 28 ustawy o kontroli skarbowej (inspektor sporządza wynik kontroli, który przekazuje właściwemu organowi podatkowemu i kontrolowanemu).

Opublikowano: Pr.Przeds. 1999/7/18