Koszty uzyskania przychodów - wydatki na reklamę
Pismo z dnia 23 grudnia 2003 r. Izba Skarbowa w Warszawie Koszty uzyskania przychodów - wydatki na reklamę
Pytanie:
Czy wydatki ponoszone w celu rozwijania i stymulowania sprzedaży produktów leczniczych poprzez reklamę, w pełnej wysokości stanowią koszty uzyskania przychodów, dla celów podatku dochodowego od osób prawnych?
Odpowiedź:
Przepisy Ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654) nie zawierają definicji usług reklamowych, natomiast w ust. 1 i 2 art. 52 Ustawy Prawo farmaceutyczne (Dz. U. Nr 126, poz. 1381) został określony konkretny katalog czynności uznawanych jako reklama i tylko takie czynności uznać należy - co wynika z zapisu art. 52 ust. 4 cyt. Ustawy - za reklamę publiczną w rozumieniu ww. Ustawy z dn. 15 lutego 1992 r.
Dla działalności reklamowej ustawa Prawo farmaceutyczne przewiduje jednak szereg ograniczeń, które zawarte zostały w art. 53-64 i warunki te decydują o kwalifikacji wydatków na reklamę produktu leczniczego do kosztów uzyskania przychodów.
Odnośnie poszczególnych grup czynności, działań określonych przez spółkę jako reklamowe, promocyjne należy zauważyć, że "działania reklamowe i promocyjne dotyczące leków OTC (wydawanych bez recepty) adresowane poprzez media i inne kanały promocyjne do szerokiego kręgu potencjalnych nabywców produktów Spółki", nie mogą obejmować zgodnie z art. 57 ust. 1 pkt 3 "leków umieszczonych na wykazach leków refundowanych, zgodnie z odrębnymi przepisami, oraz dopuszczonych do wydania bez recept o nazwie identycznej z umieszczonymi na tych wykazach".
Także odnośnie działań prowadzonych przez przedstawicieli handlowych polegających na organizowaniu oraz sponsorowaniu spotkań dla lekarzy i osób zajmujących się dystrybucją produktów, w czasie których promowane są produkty spółki ograniczenie wydatków jako kosztów uzyskania przychodów zawiera art. 58 ust. 1 cyt. Ustawy Prawo farmaceutyczne, stanowiący że "zabrania się kierowania do osób uprawnionych do wystawianych recept oraz do właścicieli i pracowników aptek reklamy produktu leczniczego polegającej na wręczaniu, oferowaniu, i obiecywaniu korzyści materialnych prezentów i różnych ułatwień, nagród wycieczek, oraz organizowaniu i finansowaniu spotkań promocyjnych produktów leczniczych podczas których przejawy gościnności wykraczają spoza główny cel tego spotkania".
Działanie wymienione w przedmiotowym wniosku określone jako "rozdawnictwo oznaczonych logo firmy (produktu leczniczego) upominków reklamowych" może być uznane za reklamę produktu leczniczego i w związku z tym kosztem uzyskania przychodów wyłącznie po spełnieniu warunków określonych w art. 58 ust. 3 Ustawy Prawo farmaceutyczne.
Konkludując - wobec takiego występowania różnorodnych działań podejmowanych przez Spółkę, a mających na celu rozwój i stymulację sprzedaży produktów leczniczych, wydatki ponoszone na te działania będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów gdy reklama ta będzie prowadzona zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 52-64 Ustawy Prawo farmaceutyczne (Dz. U. Nr 126, poz. 1381).