K-0542/42/UG/09 - Obsługa bankowa jednostki samorządu terytorialnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2009 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie K-0542/42/UG/09 Obsługa bankowa jednostki samorządu terytorialnego.

Kolegium Izby stwierdziło, iż "obsługa bankowa" jest pojęciem szerszym od pojęcia "obsługi kasowej", ograniczającej się do prowadzenia rachunku bankowego budżetu oraz związanych z nim rozliczeń. Obsługa kasowa budżetu jednostki samorządu terytorialnego, polegająca na przyjmowaniu wpłat i dokonywaniu wypłat środków pieniężnych oraz przeprowadzaniu rozliczeń pieniężnych, obejmuje wszelkie przepływy pieniężne dotyczące jednostek organizacyjnych wykonujących budżet. Dochody i wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego realizowane są za pośrednictwem rachunku bieżącego budżetu oraz rachunków bieżących jednostek budżetowych.

Zgodnie z art. 195 ust. 1 bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykonuje bank wybrany na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych. Ponadto w obowiązującym stanie prawnym bank jest wybierany na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, a nie - jak stanowił art. 134 ust. 1 u.f.p. z 1998 r. - w trybie określonym tymi przepisami.

Podstawą wykonywania obsługi bankowej budżetu jednostki samorządu terytorialnego jest umowa rachunku bankowego, która przewidywać może - oprócz obsługi kasowej - również inne czynności związane z prowadzeniem gospodarki przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie budżetu, w szczególności zakładanie lokat terminowych, udzielanie kredytów i pożyczek, poręczeń i gwarancji.

W świetle powyższego Kolegium Izby stwierdziło, iż to Gmina opracowując specyfikację określa zakres świadczonych usług przez bank. Zakres usług będzie determinował wysokość kosztów obsługi bankowej oraz obowiązek stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.

Opublikowano: Biul.RIOSzcz 2009/3/97