ITTP2/443-1337/11/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITTP2/443-1337/11/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 25 listopada 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0% do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0% do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka, jako podatnik podatku od towarów i usług oraz podmiot zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, dokonuje dostaw towarów do klientów na terytorium Unii Europejskiej, rozumianych - zgodnie z przepisami - jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów. Zgodnie z art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0% pod warunkiem, że podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

W związku z tym, że Spółka ma problem z wyegzekwowaniem odsyłania przez swoich klientów pocztą dokumentów CMR zaproponowano, aby listy przewozowe CMR przekazywane były w formie skanów tych dokumentów w formacie PDF lub innej postaci, otrzymywanych od:

* przewoźników, z usług których korzysta Spółka,

* przewoźników wynajmowanych przez nabywcę towarów oraz

* nabywców towarów.

W celu zastosowania 0% stawki dla dostaw wewnątrzwspólnotowych, obok spełnienia warunku, o którym mowa w art. 42 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przed złożeniem deklaracji VAT-7 za dany miesiąc Spółka zgromadzi następujące dokumenty:

* kopię faktury,

* specyfikację poszczególnych sztuk ładunku,

* dokument przewozowy CMR bez podpisu i pieczęci odbiorcy towarów,

* elektroniczny skan (ewentualnie faks) dokumentu przewozowego CMR, potwierdzony podpisem osoby upoważnionej przez odbiorcę lub podpisem osoby upoważnionej przez odbiorcę i pieczęcią firmową odbiorcy, do którego towar został wysłany; skan dokumentu CMR, będzie kopią dokumentu, który zostanie wysłany do odbiorcy towaru.

Składając podpis (lub podpis i pieczęć) na dokumencie CMR w rubryce 24 "Przesyłkę otrzymano" odbiorca potwierdzi, iż towary zostały dostarczone do miejsca przeznaczenia wskazanego na dokumencie przewozowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa Spółka, posiadając w swojej dokumentacji dokument w postaci wydruku listu przewozowego otrzymanego drogą elektroniczną w postaci PDF lub w innym formacie, z którego będzie wynikało jednoznacznie, iż towar został dostarczony do nabywcy na terytorium innego kraju członkowskiego niż terytorium kraju, będzie uprawniona do zastosowania stawki 0%, bez konieczności gromadzenia innych dokumentów opisanych w art. 42 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie dokumentu CMR w formie skanu w dowolnej formie, a następnie wydrukowanie go i posiadanie w swojej dokumentacji będzie uprawniało, pod warunkiem spełnienia innych koniecznych przesłanek opisanych w art. 42, do zastosowania stawki 0%. W opinii Spółki, treść art. 42 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy podatku od towarów i usług, określających obowiązki podatnika w zakresie posiadania w swojej dokumentacji dowodów - w tym m.in. dokumentu CMR - nie wymaga, aby dokumenty będące dowodami, w szczególności listy przewozowe CMR, miały być przekazane w formie oryginalnych dokumentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Na podstawie ust. 2 ww. artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7 (ust. 6 ww. artykułu).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Stosownie do ust. 3 powołanego artykułu, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

kopia faktury,

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

W myśl art. 42 ust. 11 ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Z powyższych uregulowań wynika, że prawo podatnika do zastosowania do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru z terytorium kraju na terytorium innego państwa UE. Istotą powołanych przepisów jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem dostawy rzeczywiście opuściły terytorium kraju, ze względu na korzystniejsze skutki podatkowe, niż w przypadku dostaw krajowych.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka (podatnik podatku od towarów i usług oraz podmiot zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych) wykonuje dostawy wewnątrzwspólnotowe na rzecz klientów z terytorium Unii Europejskiej. W związku z tym, że Spółka ma problem z wyegzekwowaniem odsyłania przez swoich klientów pocztą dokumentów CMR zaproponowano, aby listy przewozowe CMR przekazywane były w formie skanów tych dokumentów, w formacie PDF lub innej postaci, otrzymywanych od:

* przewoźników, z usług których korzysta Spółka,

* przewoźników wynajmowanych przez nabywcę towarów oraz

* nabywców towarów.

Elektroniczny skan (ewentualnie faks) dokumentu przewozowego CMR potwierdzony będzie podpisem osoby upoważnionej przez odbiorcę lub podpisem osoby upoważnionej przez odbiorcę i pieczęcią firmową odbiorcy, do którego towar został wysłany. Skan dokumentu CMR, będzie kopią dokumentu, który zostanie wysłany do odbiorcy towaru. Składając podpis (lub podpis i pieczęć) na dokumencie CMR w rubryce 24 "Przesyłkę otrzymano" odbiorca potwierdzi, iż towary zostały dostarczone do miejsca przeznaczenia wskazanego na dokumencie przewozowym. Spółka będzie posiadała inne dokumenty opisane w art. 42 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą prawo do zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług w związku z realizowanymi dostawami wewnątrzwspólnotowymi.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że jeżeli dokumenty, którymi będzie dysponowała Spółka w związku ze zrealizowaną sprzedażą wewnątrzwspólnotową, będą potwierdzać - jak zadeklarowano we wniosku - dostarczenie towaru do nabywcy unijnego na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE, mogą być wystarczającą podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%. W tej sytuacji nie wystąpi konieczność gromadzenia dokumentów określonych w art. 42 ust. 11 ustawy.

Podkreślić jednak należy, że to czy posiadane przez Spółkę dokumenty - w tym kopie (skany, faksy) dokumentów CMR - rzeczywiście potwierdzają dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, może być ocenione jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ pierwszej instancji, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl