ITPP3/4512-628/15/MZ - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 grudnia 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-628/15/MZ Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2015 r. (data wpływu 12 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Zarząd Województwa - Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013 w ramach osi priorytetowej 7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, działanie 7.2 Promocja i ułatwianie dostępu do usług teleinformatycznych, Gmina złożyła w dniu 7 marca 2014 r. wniosek dofinansowanie ww. projektu i w dniu 27 czerwca 2014 r. podpisała umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Głównym celem projektu jest poprawa jakości i efektywności świadczonych usług publicznych dla mieszkańców poprzez udostępnienie możliwości załatwiania spraw związanych z należnościami podatkowymi i niepodatkowymi oraz mandatami wystawianymi przez straż miejską i strefę płatnego parkowania poprzez platformę e-PUAP. Implementacja projektu, będzie stanowiła odpowiedź na wymogi prawne postawione administracji publicznej m.in. w ustawie o informatyzacji czy Planie Informatyzacji Państwa i pozwoli na wypracowanie oszczędności wynikających ze zmniejszenia materialnych kosztów funkcjonowania urzędu oraz przyspieszy rzeczywistą obsługę obywatela. Dodatkowo nastąpi znaczne skrócenie czasu poświęcanego przez obywateli (przedsiębiorców) koniecznego do załatwienia spraw urzędowych, ponieważ urzędnicy dzięki pracy w środowisku zintegrowanym, będą w stanie szybciej dotrzeć do wymaganych informacji, celem uregulowania wniesionej przez obywatela (przedsiębiorcę) sprawy.

Gmina jest bardzo dobrze wyposażona w oprogramowanie dziedzinowe wspomagające prace administracji praktycznie we wszystkich obszarach działalności. Pomimo, iż w Urzędzie i jego jednostkach pracują systemy różnych producentów, wdrażana obecnie technologia szyny danych, pozwoli na swobodne wykorzystanie ich zasobów. Zasadniczym problemem, jaki pozostał do rozwiązania, jest zapewnienie otwartości systemów obecnie funkcjonujących i zaimplementowanie w nich mechanizmów udostępniania danych do szyny. Genezą funkcjonalną proponowanego rozwiązania jest odzwierciedlenie w e-usługach danych na temat zobowiązań podatkowych, niepodatkowych i mandatów we wszystkich obszarach działalności urzędu i jego jednostek podległych, przy równoczesnej standaryzacji i uproszczeniu procesów z nimi związanych. Od strony technologii, projekt polegał będzie na rozszerzeniu usług aplikacyjnych poszczególnych systemów dziedzinowych oraz portalu płatności elektronicznych o nowe obszary funkcjonalne, w tym usługi wymiany i przetwarzania danych. Niezbędne jest wiec stworzenie możliwości udostępniania danych przez te systemy, w których funkcjonuje informacja o należnościach czyli:

* Z... "E.",

* System...,

* System...;

Systemy wskazane wyżej, w połączeniu, dysponują kompleksową informacją na temat należności zarówno przypisanych do mieszkańca Gminy jak i każdej innej osoby, która posiada zobowiązania w stosunku do gminy np. z tytułu: załatwiania spraw w M., posiadania nieruchomości, dokonania wykroczenia skutkującego mandatem (strefa parkowania, straż miejska) itp.

Wdrożone rozwiązanie, poza e-usługami, które zostaną udostępnione po realizacji projektu, pozwoli również, w zakresie obsługi zobowiązań podatkowych, na przejście w przyszłości na 5 poziom zaawansowania, w którym zarówno składanie deklaracji podatkowej jak i jej wydawanie, dostarczanie oraz płatność, realizowane będą w pełni elektronicznie, z wykorzystaniem profilu zaufanego ePUAP. Systemy informatyczne posiadające dane na temat zobowiązań, poprzez szynę danych udostępnią je na indywidualnych kontach, dostępnych poprzez portal (...). Każdy mieszkaniec lub osoba, która posiada zobowiązania w stosunku do Gminy, posługując się profilem zaufanym (ePUAP), będzie mogła sprawdzić stan swoich należności i w razie potrzeby, dokonać stosownej płatności. System Egeria, po odnotowaniu zaksięgowania należności na koncie gminy, zwróci informacje o dokonaniu płatności i załatwieniu sprawy. Ponadto, wszystkie osoby zobowiązane do składania deklaracji podatkowych do Urzędu Miasta, po ich złożeniu i otrzymaniu zwrotnie decyzji podatkowej będą mogły wnieść opłatę elektronicznie. Beneficjent zakłada, że użytkownik zewnętrzny, nie będzie miał bezpośredniego dostępu do systemów dziedzinowych. Beneficjent nie definiuje rozwiązań technologicznych w jakim ma zostać dokonana niezbędna do uruchomienia usług modyfikacja systemów dziedzinowych i pozostawia w tym zakresie swobodę wyboru producentom oprogramowania, które będzie modyfikowane. Zastrzega się jedynie konieczność zapewnienia współpracy systemów z szyną danych.

Integracja systemów zostanie zapewniona poprzez dedykowane usługi dostarczone przez poszczególne systemy. Modyfikacja systemów dziedzinowych będzie obejmowała wdrożenie zasad wymiany i integracji danych z szyną w tym implementacje standardów budowy usług sieciowych w architekturze SOA. Infrastrukturę do uruchamiania usług dostarczy środowisko wdrażanej w chwili obecnej, w ramach projektu pn. "W,", szyny danych/usług (ang. ESB - Enterprise Services Bus). W wyniku realizacji wskazanych działań powstaną następujące produkty projektu: liczba uruchomionych on-line usług na poziomie 1 - informacja: 1 - portal....

Liczba uruchomionych on-line usług na poziomie 4 - transakcja: 22 - Usługi zostały podzielone na 4 grupy rodzajowe:

* rozliczenia z kontrahentami,

* podatki,

* gospodarka nieruchomościami,

* mandaty.

Liczba portali o funkcjonalności umożliwiającej kontakt on-line obywatela z urzędem: 1 - portal....

Projekt obejmuje także realizację działań promocyjnych, zlecenie audytu zewnętrznego, Inżyniera Kontraktu i studium wykonalności projektu. Po zakończeniu realizacji projektu, jego właścicielem będzie Gmina. Zarządzanie i eksploatacja majątku, który powstanie w wyniku realizacji projektu, będzie zadaniem Gminy. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu na zasadach określonych w ustawie z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie następujących obowiązujących przepisów nie ma prawnych możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu:

1.

zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1045 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;

2.

zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1045. z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów;

3.

zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1045. z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które w szczególności obejmują m.in. działalność w zakresie telekomunikacji;

4.

zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych;

5.

zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści art. 86 ust. 1 ww. ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1045, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze lokalnym, wykonywanych przez gminę, należą m.in. zadania dotyczące działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a ww. ustawy).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, w zakresie działań związanych z infrastrukturą telekomunikacyjną, zgodnie z zadaniami publicznymi określonymi w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Celem projektu jest poprawa jakości i efektywności świadczonych usług publicznych dla mieszkańców Gminy poprzez udostępnienie możliwości załatwiania spraw związanych z należnościami podatkowymi i niepodatkowymi oraz mandatami wystawianymi przez straż miejską i strefę płatnego parkowania poprzez platformę e-PUAP. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o wskazane wyżej przepisy, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie nie są spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl