ITPP3/4512-511/16/MD - Podatek od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-511/16/MD Podatek od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2016 r. (data wpływu 12 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu... 2016 r. Gmina... (dalej jako "Gmina") zawarła umowę nr... z Województwem... o dofinansowanie projektu "..." (dalej jako "Projekt") w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej V. Gospodarka niskoemisyjna Działania 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej Poddziałania 5.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne. Okres realizacji Projektu ustalono na: rozpoczęcie realizacji... 2016 r., zakończenie finansowe realizacji... 2016 r.

Projekt dotyczy termomodernizacji budynku szkolnego i obejmuje: ocieplenie ścian zewnętrznych budynku, ocieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją, ocieplenie stropodachu nad łącznikiem, wymianę starych okien i drzwi, modernizację instalacji centralnego ogrzewania obejmującą: wymianę przewodów instalacji centralnego ogrzewania na nowe z wykorzystaniem istniejących grzejników, montaż przygrzejnikowych zaworów termostatycznych, odpowietrzników automatycznych i pozostałej armatury, montaż ściennych rekuperatorów, wymianę instalacji odgromowej, montaż punktów oświetleniowych na zewnątrz z zastosowaniem oświetlenia energooszczędnego, wykonanie robót towarzyszących związanych z ww. pracami.

Budynek Szkoły Podstawowej w... (dalej jako "Szkoła") wykorzystywany jest wyłącznie na cele oświatowe i służy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Projekt realizowany jest przez Urząd Miejski w... (dalej jako "Urząd"), który jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W miesiącu wrześniu 2016 r. planowany jest odbiór techniczny prowadzonych robót, a w miesiącu październiku 2016 r. planowana jest "zapłata faktur" wykonawcom robót i finansowe zakończenie realizacji Projektu.

Do dnia składania wniosku Gmina nie dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług. Rozliczanie podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi planowane jest od dnia 1 stycznia 2017 r., czyli po dacie zakończenia realizacji Projektu.

Szkoła funkcjonuje jako jednostka organizacyjna gminy, będąca jednostką budżetową, nieposiadającą osobowości prawnej, korzystającą do czasu centralizacji ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Budynek Szkoły nie będzie wykorzystywany przez Gminę do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Będzie wykorzystywany wyłącznie do celów statutowych, tj. realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych.

Nabywane usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (usługi edukacyjne).

Budynek objęty termomodernizacją został przekazany do użytkowania Szkole w trwały zarząd.

Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 zwróciła się z prośbą o przeprowadzenie analizy informacji wykazanej w złożonej dokumentacji aplikacyjnej pod kątem faktycznej możliwości odzyskania VAT w Projekcie z uwzględnieniem wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 29 września 2015 r. w sprawie prejudycjalnej C-276/14 oraz uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego o sygnaturze akt I FPS 4/15.

W świetle tych orzeczeń istnieje konieczność dokonania centralizacji rozliczeń w zakresie VAT przez jednostki samorządu terytorialnego.

W sprawie nie toczy się postępowanie sprawdzające, ani czynności kontrolne.

Zakres pytania kierowanego we wniosku dotyczy wydatków, które będą poniesione przed centralizacją rozliczeń Gminy i jej jednostek organizacyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Urzędowi, jako czynnemu podatnikowi VAT, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków, objętych Projektem i czy dokonanie centralizacji VAT od 1 stycznia 2017 r. będzie miało wpływ na nabycie tego prawa przez Gminę?

Zdaniem Urzędu:

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Zdaniem Urzędu, jako zarejestrowanemu i czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż nabycia dokonywane w ramach Projektu nie wiążą się ze sprzedażą opodatkowaną.

Czynności, które są wykonywane w budynku Szkoły to czynności nieopodatkowane. Po dokonaniu centralizacji Gmina także nie będzie miała możliwości odzyskania VAT w związku z realizacją przedmiotowego Projektu, gdyż czynności, które będą wykonywane w budynku Szkoły Podstawowej nie będą czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl