ITPP3/4512-418/15/AB - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 października 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-418/15/AB Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2015 r. (data wpływu 18 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "K" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "K".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest ochrona ptaków ze szczególnym uwzględnieniem ochrony ich naturalnych środowisk (PKWiU 94.99.12). Cele Stowarzyszenia, zgodnie ze statutem, są osiągane poprzez wykup i dzierżawę gruntów w ważnych ostojach ptaków, wykonywanie zabiegów ochronnych w ptasich ostojach, zabezpieczanie miejsc lęgowych, żerowisk, noclegowisk, innych miejsc występowania ptaków oraz miejsc i siedlisk, w których występują gatunki fauny i flory stanowiące pokarm ptaków lub wpływające w inny sposób na populacje ptaków lęgowych i wędrownych, edukację i udział w tworzeniu naukowych podstaw ochrony przyrody. Stowarzyszenie jest osobą prawną zarejestrowane, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W okresie od 1 sierpnia 2007 r. do 31 grudnia 2011 r. Stowarzyszenie realizowało projekt "K" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków EFRR w ramach V Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, dofinansowanego ze środków NFOŚiGW.

Celem projektu było uzyskanie wiedzy dotyczącej rzeczywistego stanu biotopu głuszca w jego ostojach, a co za tym idzie, również zweryfikowanie zakresu koniecznej do wdrożenia ochrony czynnej. Prace prowadzono na terenie 39 ostoi. Łączna powierzchnia, na której wykonano badania wyniosła ponad 37 tys. ha. Do monitoringu włączono 14 ostoi głuszca położonych w P.A., 8 ostoi w P. S., 10 ostoi w K. Z. i 7 na terenie B. D.

W ramach projektu zrealizowano następujące zadania:

1. Organizacja 20-u warsztatów - cykl spotkań obejmujących część plenarną i terenową, konsultacje z głównymi wykonawcami zadań oraz licznymi instytucjami nadzorującymi ochronę głuszca w obrębie czterech regionów Polski, tj. P. i S., L., K. oraz S. i D. Ś.;

2. Wykonanie monitoringów: jakości biotopu głuszca na terenie 39 ostoi, krajowej liczebności głuszca (40 tokowisk), krajowej liczebności głuszca (25% znanych tokowisk, tj. ok. 10). Monitoringiem jakości biotopu głuszca w obrębie tego zadania, objęto 39 ostoi głuszca zlokalizowanych w całej Polsce. Ostatecznym efektem powyższego zadania było utworzenie 39 planów zarządzania, które to powstały w oparciu o zebrane dane terenowe, informacje z planów urządzania lasu oraz w wyniku zastosowania indeksu HSI. Monitoring liczebności głuszca polegał na policzeniu tokujących kogutów głuszca na tokowiskach. Zadanie zostało zrealizowane przez personel zarządców gruntów, tj. nadleśnictwa i parki narodowe oraz przez ekspertów ornitologów. Każde tokowisko zostało skontrolowane minimum 2 razy;

3. Opracowanie dokumentacji do K. oraz druk w ilości 500 szt. egzemplarzy. W dokumencie zostały zebrane dane, uzyskane w ramach realizacji projektu, dotyczące obecnego stanu liczebności populacji głuszca w Polsce oraz dane z monitoringu jakości biotopu głuszca wraz z dokładnym i pełnym zakresem zagrożeń występujących we wszystkich wytypowanych ostojach;

4. Wykonanie oceny potrzeb hydrotechnicznych dla 10 ostoi głuszca. Zaplanowano i wykonano ocenę siedlisk pod względem potrzeb hydrotechnicznych. Wszystkie prace zostały przeprowadzone na terenie P. A. Zadanie to składało się z dwóch części, z części terenowej i części kameralnej. Podczas pierwszej części określono skalę potrzeb wykonania urządzeń wodnych oraz uściślono lokalizację obiektów małej retencji na terenie 10 ostoi głuszca, a następnie w miejscach lokalizacji każdego obiektu zostały wykonane wstępne pomiary geodezyjne. Końcowym efektem tego zadania było sporządzenie 10 szt. koncepcji renaturalizacji siedlisk głuszca poprzez budowę urządzeń piętrzących o stałej rzędnej piętrzenia na rowach i uregulowanych ciekach. W skład każdego dokumentu weszła koncepcja hydrotechniczna z lokalizacją, określeniem typu i parametrów piętrzeń oraz wstępny kosztorys inwestorski;

5. Działania informacyjne i edukacyjne: wydanie folderu pt. "G", wydanie plakatu pt. "G.";

6. Koordynacja projektu poprzez zatrudnienie kierownika, asystenta, głównego eksperta-ornitologa prowadzącego konsultacje społeczne, prowadzenie obsługi księgowej projektu, korespondencji, delegacji związanych z projektem, zakup materiałów biurowych, zakup laptopa z oprogramowaniem i przenośną drukarką, zakup jednej lornetki dla kierownika projektu, zakup jednego GPS z oprogramowaniem.

Majątek wytworzony w ramach projektu pozostał własnością Stowarzyszenia oraz w okresie 5 lat od zakończenia projektu jest wykorzystywany na realizację działań przewidzianych w projekcie. Wydane publikacje ze względu na swój charakter nie mogą być wykorzystywane w celu prowadzenia działalności zarobkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu. Stosownie bowiem do treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) zarejestrowany czynny podatnik VAT, zasadniczo uprawniony jest do rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi. Z uwagi na fakt, że wszelkie wydatki dokonywane przez Stowarzyszenie, w ramach realizowanego projektu, nie mają żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną, w ocenie Stowarzyszenia, nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Powyższy przepis do dnia 31 grudnia 2013 r. miał brzmienie:

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Brzmienie ww. przepisu do dnia 31 grudnia 2013 r. było następujące:

Obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione łącznie dwie przesłanki. Odliczenia może dokonać czynny podatnik podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi powinny być wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć, zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza, zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego, przesądza o braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Warunki skorzystania z tego prawa nie zostały spełnione, ponieważ Stowarzyszenie nie wykorzystuje efektów projektu do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych z tytułu nabycia towarów i usług potrzebnych do realizacji ww. projektu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Henryka Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl