ITPP3/4512-398/16/PB - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem związanym z rozbudową infrastruktury wychowania przedszkolnego oraz rozszerzeniem oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia zwiększające szanse edukacyjne i wyrównujące zdiagnozowane deficyty u dzieci.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-398/16/PB Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem związanym z rozbudową infrastruktury wychowania przedszkolnego oraz rozszerzeniem oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia zwiększające szanse edukacyjne i wyrównujące zdiagnozowane deficyty u dzieci.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem związanym z rozbudową infrastruktury wychowania przedszkolnego oraz rozszerzeniem oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia zwiększające szanse edukacyjne i wyrównujące zdiagnozowane deficyty u dzieci - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem związanym z rozbudową infrastruktury wychowania przedszkolnego oraz rozszerzeniem oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia zwiększające szanse edukacyjne i wyrównujące zdiagnozowane deficyty u dzieci.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej jako Gmina) zamierza w latach 2016-2017 w dwóch etapach realizować projekt współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 (RPO 2014-2020). Gmina złoży wniosek w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - Projekty zintegrowane w ramach Osi Priorytetowej III kompetencje i kwalifikacje, Działania 3.1 kształcenie i edukacja, Poddziałania 3.1.3 zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej w ramach... oraz Osi Priorytetowej VIII Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działania 8.2 Uzupełnienie deficytów w zakresie infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej, Poddziałania 8.2.2: infrastruktura edukacyjna na obszarze.... Gmina po podpisaniu umowy o dofinansowanie stanie się beneficjentem przedmiotowego projektu, a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie. Przedmiotem projektu będzie rozbudowa infrastruktury wychowania przedszkolnego w sposób umożliwiający pozyskanie pomieszczeń wraz z niezbędną infrastrukturą na cele przedszkolne oraz tzw. projekt miękki - rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia zwiększające szanse edukacyjne i wyrównujące zdiagnozowane deficyty u dzieci. Projekt będzie prowadzony przez Gminę, natomiast jednostką realizującą etap miękki będzie Przedszkole w miejscowości K., projekt inwestycyjny będzie realizowany przez Gminę. Gmina dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę (dostaw towarów i usług) faktur VAT za zrealizowanie przedmiotu projektu zgodnie z dokumentacją projektową i postanowieniami SIWZ. Gmina jako jednostka realizująca projekt będzie figurowała jako nabywca na wystawionych przez wykonawcę prac fakturach VAT. Po zakończeniu realizacji projektu, obiekt zostanie oddany w zarząd trwały dyrektorowi jednostki organizacyjnej gminy - Przedszkolu, posiadającemu status jednostki budżetowej.

W ramach projektu zostaną poniesione koszty związane z robotami budowlanymi wraz z instalacjami, budową placu zabaw z nawierzchnią oraz z projektu miękkiego zostaną poniesione koszty związane z prowadzeniem zajęć dydaktycznych i podniesieniem kwalifikacji kadry pedagogicznej. Refundacja z funduszy unijnych, poniesionych kosztów (w ramach realizacji projektu) nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT. Jednostką realizującą projekt miękki będzie Przedszkole, natomiast beneficjentem będzie Gmina.

Za usługi opiekuńczo-wychowawcze Gmina będzie osiągała przychody zwolnione z opodatkowania VAT, tj. opłaty ze sprzedaży obiadów dla dzieci i personelu pedagogicznego oraz opłaty z tytułu pobytu dzieci w przedszkolu powyżej 5 godzin. Przedszkole jako jednostka budżetowa, działając w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, która ją utworzyła, pobiera opłaty i pełni funkcję redystrybucyjną zebranych opłat.

Są to przychody związane z realizacją zadań zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług. Budynek przedszkola wraz z infrastrukturą i placem nie będą wynajmowane, będą wykorzystywane do działalności statutowej przedszkola.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. nastąpi na terenie gminy centralizacja VAT. Gmina będzie rozliczała podatek VAT razem ze wszystkimi jednostkami, zmiana ta jednak nie będzie miała wpływu na możliwość odzyskania podatku VAT.

W związku z brakiem możliwości odzyskania podatku VAT, w projekcie dotyczącym rozbudowy przedszkola wraz z rozszerzeniem oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia zwiększające szanse edukacyjne i wyrównujące zdiagnozowane deficyty u dzieci, VAT w projekcie będzie kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

* Czy istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu?

* Czy VAT w projekcie rozbudowy przedszkola oraz tzw. projekt miękki - rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia zwiększające szanse edukacyjne będzie wydatkiem kwalifikowalnym projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) Gmina nie ma i nie będzie miała możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących prac i usług związanych z realizacją projektu rozbudowa Przedszkola w miejscowości K. wraz z rozszerzeniem oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia zwiększające szanse edukacyjne i wyrównujące zdiagnozowane deficyty z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W Gminie po przeprowadzeniu rozbudowy budynku przedszkola wraz z infrastrukturą techniczną i rozwojem oferty dydaktycznej nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego z uwagi na fakt, iż zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na obecny stan prawny Przedszkole w miejscowości K. jest odrębnym od Gminy, niezarejestrowanym podatnikiem VAT. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 ustawy VAT.

Przedszkole wykorzystuje swój budynek do czynności niepodlegających opodatkowaniu, tzn. do świadczenia nieodpłatnie usług edukacyjnych w ramach zadań statutowych jednostki oraz świadczy usługi zwolnione z VAT (- usługi w zakresie opieki nad dziećmi oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty).

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Jeżeli dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. Z powołanych wyżej przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że jednostka organizacyjna wykonująca we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika.

Przymiot podatnika podatku od towarów i usług przypisany jest, oprócz osoby fizycznej czy prawnej, również wyodrębnionej jednostce organizacyjnej samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. nastąpi na terenie gminy centralizacja VAT. Przedszkole jako gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/1127WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi. Jednakże rozliczenie wspólne nie zmieni sytuacji odliczenia VAT, gdyż warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ zakupione towary

i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, po zakończeniu realizacji projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy stwierdza się, że Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tym samym podatek VAT w projekcie będzie kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl