ITPP3/4512-372/16/JC - VAT w zakresie opodatkowania sprzedaży zamiany nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-372/16/JC VAT w zakresie opodatkowania sprzedaży zamiany nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2016 r. (data wpływu 12 lipca 2016 r.), uzupełnionym w dniu 25 lipca 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży zamiany) nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2016 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 lipca 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży (zamiany) nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Składa do Urzędu Skarbowego comiesięczne deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7. Gmina zamierza dokonać zamiany swojej nieruchomości na nieruchomość będącą własnością Skarbu Państwa - Lasów Państwowych Nadleśnictwa.

Nieruchomość stanowiąca własność Gminy, dla której prowadzona jest księga wieczysta KW, składająca się z działki nr 256/2 o pow. 32 146 m2 jest przedmiotem planowanej zamiany pomiędzy Gminą, a Skarbem Państwa - Lasami Państwowymi Nadleśnictwa.

Gmina stała się właścicielem powyższej nieruchomości na podstawie decyzji komunalizacyjnej Wojewody znak: z dnia... 1993 r.

Zgodnie z danymi z rejestru gruntów i budynków prowadzonymi przez M., działka nr 256/2, jest niezabudowana. Ponadto posiada symbol klasoużytku "Ls" (grunt leśny - las).

Działka nr 256/2 znajduje się w granicach obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta - z dnia... 2004 r.

Obowiązujący obecnie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje następujące przeznaczenie dla działki nr 256/2:

* w zakresie terenów leśnych oznaczonych symbolem LS (tereny zalesione oraz przeznaczone pod zalesienia, służące hodowli lasu), dopuszcza się wprowadzanie zabudowy i zagospodarowania dla potrzeb gospodarstwa leśnego oraz dla potrzeb wypoczynkowych jedynie w miejscach i w sposób zgodny z planami urządzeniowymi lasu i planami ochrony oraz ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

* określając szczególne zasady funkcji terenu, kształtowania jego zabudowy i zagospodarowania, dla terenu LS (teren leśny do ochrony), na terenie działki nr 256/2, został ustalony zakaz lokalizacji wszelkiej zabudowy oraz tymczasowych miejsc handlu i usług, poza lokalizacją elementów małej architektury dopuszczalnej jedynie na obrzeżu terenu leśnego, w bezpośrednim sąsiedztwie urządzonych tras turystycznych.

* działka nr 256/2 położona jest na terenie V zarezerwowanego pod korytarz techniczny dla linii elektroenergetycznej 110 kV. Na terenie tym obowiązuje ograniczenie zabudowy i zagospodarowania terenu wynikające z sąsiedztwa linii elektroenergetycznej.

* teren działki nr 256/2 jest położony w strefie pośredniej ochrony ujęcia wody "..."

Na terenie przedmiotowej działki znajduje się:

* infrastruktura elektroenergetyczna, która nie należy do części składowych nieruchomości, ponieważ wchodzi w skład przedsiębiorstwa, tzn. stanowi mienie Spółki z o.o. - art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 94 z późn. zm.);

* sieć wodno-kanalizacyjna, która nie należy do części składowych nieruchomości, ponieważ wchodzi w skład przedsiębiorstwa, tzn. stanowi mienie Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Spółki z o.o. - art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 94 z późn. zm.);

* droga niepubliczna, zbudowana z płyt betonowych, a nawierzchnię drogi stanowi po części nakładka asfaltowa.

Tym samym przedmiotem dostawy (zamiany) będzie teren zabudowany.

Obecnie działka nr 256/2 obciążona jest na czas nieokreślony służebnością przesyłu na rzecz ww. zakładu energetycznego.

Jednakże w momencie dokonywania zbycia prawa własności działki nr 256/2, na rzecz Skarbu Państwa - Lasów Państwowych Nadleśnictwa, przedmiotowa służebność przesyłu zostanie zniesiona.

Działka nr 256/2 zostanie przekazana na rzecz Skarbu Państwa - Lasów Państwowych Nadleśnictwa, jako nieruchomość nieobciążona prawem służebności przesyłu.

Ponadto na części przedmiotowej nieruchomości ustanowiono w formie aktu notarialnego nieodpłatną i na czas nieoznaczony służebność gruntową, polegającą na prawie swobodnego przejazdu i przechodu na rzecz każdoczesnego właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów numerem działki 257/4 oznaczonej symbolem użytku "Tk", której właścicielem jest Skarb Państwa, a użytkownikiem wieczystym Spółka Akcyjna.

Działka nr 256/2 zostanie przekazana na rzecz Skarbu Państwa - Lasów Państwowych Nadleśnictwa, jako nieruchomość obciążona prawem służebności gruntowej przejazdu i przechodu.

Droga przebiegająca przez działkę nr 256/2 nie jest drogą publiczną i nie znajduje się na stanie środków trwałych Gminy. Gmina nie prowadziła żadnych prac związanych z jej budową bądź modernizacją ani też nie ponosiła kosztów na bieżące jej utrzymanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy planowana dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u., czy będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem od towarów i usług według stawki 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Grunt spełnia definicję towaru określoną art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż (zamiana) stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

1.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Jak stanowi art. 29a ust. 8 ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) przez obiekt budowlany należy rozumieć: budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Natomiast w myśl art. 3 ust. 3 ustawy - Prawo budowlane pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z art. 3 ust. 3a ustawy - Prawo budowlane obiektem liniowym - jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego. Z uwagi na fakt, że na przedmiotowej nieruchomości, która ma być przedmiotem planowanej przez Gminę sprzedaży (zamiany) znajduje się budowla w postaci drogi, w stosunku do której Gmina nie poniosła jakichkolwiek wydatków na jej ulepszenie oraz nie przysługiwało jej przy nabywaniu tejże nieruchomości prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż przyjęła ją decyzją komunalizacyjną, dostawa działki nr 256/2 będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa

(art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl