ITPP3/4512-358/15/AB - Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 sierpnia 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-358/15/AB Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2015 r. (data wpływu 21 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

R. w... odpowiada za realizację polityki ochrony środowiska m.in. w zakresie ochrony i zarządzania obszarami N.

R. w... jest jednym z beneficjentów projektu... pt. "...", finansowanego przez instrument finansowania Komisji Europejskiej LIFE+ oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Celem projektu jest ochrona wybranych torfowisk alkalicznych woj.... poprzez:

a.

wykupienie gruntów prywatnych w celu objęcia ich ochroną w formie rezerwatów przyrody,

b.

stworzenie programów ochronnych dla utworzonych rezerwatów,

c.

zapoczątkowanie działań ochronnych niezbędnych dla przywrócenia właściwego stanu ochrony siedlisk torfowiskowych w obiektach wytypowanych do projektu.

Do zadań R. w... należy powołanie rezerwatów przyrody na gruntach uprzednio wykupionych przez Klub... i sporządzenie dla nich projektów planów ochrony. Koszty poniesione przez R. w... dotyczą usług związanych ze sporządzeniem planów ochrony dla rezerwatów przyrody, opracowanych przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów nieograniczonych.

Zgodnie z zapisami Postanowień Wspólnotowych dla realizacji projektu, aby opłaty z tytułu podatku VAT mogły być uznane za kwalifikowane, Beneficjent nie może odzyskać zapłaconego podatku VAT od towarów i usług wymaganych do realizacji projektu.

R. w... nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w projekcie wystawiane były na R. w.

Nabywane w ramach projektu usługi związane z realizacją projektu, służyły Wnioskodawcy do realizacji zadań R. w..., określonych w art. 131 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 z późn. zm.) tj. ochrona i zarządzanie obszarami N. i innymi formami ochrony przyrody, na zasadach i w zakresie określonych ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu... pt. "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 123 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 z późn. zm.), R. jest organem administracji rządowej niezespolonej. R. wykonuje swoje zadania przy pomocy R., która jest państwową jednostką budżetową. Art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) określa państwowe jednostki budżetowe, jako jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które nie posiadają osobowości prawnej. Jednostka budżetowa, taka jak R. w..., pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu państwa.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z tym zapisem R. w... nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, uznawanego w realizowanym projekcie jako wydatki kwalifikowane.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W rozumieniu tego przepisu działalność gospodarczą prowadzą podmioty, które zajmują się tym profesjonalnie. W związku z powyższym, warunkiem uznania organu władzy publicznej za podatnika podatku VAT, jest prowadzenie "samodzielnej działalności gospodarczej". W rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 R. w... takiej działalności nie prowadzi. Stosownie do art. 86 ust. 1 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114. art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towar i usługa, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowania.

W związku z tym, R. w..., która nie jest "płatnikiem VAT", nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT i może uznać podatek VAT za wydatek kwalifikowany, tzn. sfinansować go ze środków LIFE+.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy zostaną spełnione łącznie dwie przesłanki. Odliczenia może dokonać czynny podatnik podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi powinny być wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku

w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że przedmiotowe projekty realizowane są w ramach wykonywania ustawowych zadań określonych w art. 131 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Wykorzystując fundusze unijne oraz środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wnioskodawca realizuje w szczególności zadania w zakresie ochrony i zarządzania obszarami Natura 2000 i innymi formami ochrony przyrody. W ramach realizowanych zadań nabywane były usługi związane ze sporządzeniem projektów planów ochrony dla uprzednio utworzonych rezerwatów przyrody. Efekt tych działań nie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych Dyrekcji.

Z powołanego wcześniej art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy uznaje się za podatników podatku od towarów i usług jedynie w zakresie zadań realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem R., wykonując czynności przy pomocy R., w zakresie w jakim wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów prawa podatkowego wskazuje, że skoro czynności w zakresie ochrony i zarządzania obszarami Natura 2000 i innymi formami ochrony przyrody należą do zadań nałożonych na R. odrębnymi przepisami prawa, to podmiot ten, jako organ administracji rządowej niezespolonej, wykonujący czynności przy pomocy R. (z wyjątkiem umów cywilnoprawnych), nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto należy stwierdzić, że R. nie prowadzi działalności gospodarczej która zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Reasumując, niespełnienie przesłanek podmiotowych oraz przedmiotowych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, przesądza o braku możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego.

Wnioskodawca nie może również skorzystać z możliwości zwrotu podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl