ITPP3/4512-352/16/MD - Ustalenie momentu odliczenia podatku naliczonego wynikającego z rozpoznania importu towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-352/16/MD Ustalenie momentu odliczenia podatku naliczonego wynikającego z rozpoznania importu towarów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2016 r. (data wpływu 4 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu odliczenia podatku naliczonego wynikającego z rozpoznania importu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu odliczenia podatku naliczonego wynikającego z rozpoznania importu towarów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

... S.A. (dalej zwana "Spółką" lub "Wnioskodawcą") jest jednym z czołowych producentów zamknięć aluminiowych na świecie.

Spółka podpisała kontrakt na zakup maszyny od kontrahenta spoza UE z terminem realizacji na I kwartał 2016 r. Wnioskodawca potrzebował maszyny do produkcji we wcześniejszym terminie. W związku z tym do czasu realizacji zamówienia kontrahent Spółki użyczył maszynę (używaną, zbliżoną technologicznie).

W dniu... 2015 r. Spółka dokonała zgłoszenia celnego..., którym objęto procedurą odprawy czasowej towar w postaci drukarki do nadruków gorących wraz z częściami zapasowymi na podstawie faktur pro forma... i... z dnia... 2015 r. Procedura zastosowana na dokumencie celnym to 5300 D 51. Oznacza to przywóz towarów w celu objęcia ich procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych.

Kwotę należności celnych Spółka wpłaciła na podstawie zgłoszenia importowego w dniu... 2015 r.

Kwota należności celnych wynikająca z dokumentu SAD została skorygowana decyzją naczelnika urzędu celnego (zmniejszenie należności) z uwagi na zastosowanie błędnej waluty, co przedłożyło się na wysokość podstawy opodatkowania, a tym samym wysokość podatku z tytułu importu. Decyzję zmieniającą Spółka otrzymała w grudniu 2015 r.

W wyniku podjętych decyzji biznesowych Spółka postanowiła dokonać zakupu maszyny wcześniej użyczonej. W tym celu dokonała w dniu... 2016 r. zgłoszenia celnego w celu odprawy ostatecznej. W dokumencie celnym zastosowano procedurę 4053, dopuszczającą do obrotu towar objęty wcześniej procedurą odprawy czasowej.

Wartość VAT wynikającego z dokumentu celnego odpowiada wartości podatku z decyzji celnej i została pokryta z należności celnych uregulowanych przy odprawie czasowej, tj. w dniu 13 października 2015 r. W dokumencie tym w części dotyczącej obliczenia opłat (w pozycji 47) widnieje łączna kwota (obejmująca VAT). W ostatniej rubryce poz. 47 dokumentu SAD, wskazującej na "model" płatności przyjęty przez Spółkę widnieje litera L. Z instrukcji wypełniania dokumentu SAD wynika, że symbol L oznacza brak obowiązku uiszczenia należności.

Decyzja zmieniająca podstawę opodatkowania oraz wysokość VAT została wydana przez Naczelnika Urzędu Celnego w... i otrzymana przez Wnioskodawcę w grudniu 2015 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym Spółce przysługuje prawo odliczenia tak zapłaconego VAT, z dokumentu SAD dotyczącego odprawy czasowej (październik 2015 r.), decyzji zmieniającej podstawę opodatkowania i wysokość VAT (grudzień 2015 r.), czy dokumentu SAD potwierdzającego dokonanie odprawy ostatecznej (kwiecień 2016 r.)?

Zdaniem Spółki, w dacie objęcia maszyn procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych powstał obowiązek podatkowy w zakresie VAT. Kwota VAT została zaś uiszczona w dniu... 2015 r., na rachunek urzędu celnego, jako zabezpieczenie kwoty obejmującej wartość VAT.

Tym samym Spółka niewątpliwie poniosła ciężar finansowy związany z zapłatą VAT na poczet objęcia maszyn procedurą odprawy czasowej (procedura 5300 D 51). Kierując się fundamentalną zasadą towarzyszącą rozliczaniu podatku od towarów i usług polegającą na neutralności tego podatku, Spółka uznaje, że fakt objęcia maszyn procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych oraz wpłata kwoty zabezpieczającej wartość VAT z tego tytułu, upoważnia ją do rozpoznania jako kwoty podatku naliczonego, kwoty tego podatku wynikającej z otrzymanego dokumentu SAD z dnia... 2015 r.

Powyższe Spółka wywodzi z przepisów działu IX ustawy o podatku od towarów i usług. Warto przy tym powołać podstawowe zasady dotyczące odliczania VAT.

Treść art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwotę podatku naliczonego w przypadku importu stanowi zaś kwota podatku:

* (...) wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego;

* (...) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a ustawy o podatku od towarów i usług;

* (...) wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b ustawy.

Przepisy ustawy nie zawierają szczególnych norm w odniesieniu do odliczania VAT od importu towarów, objętych procedurą odprawy czasowej.

Stosownie zaś do zapisu art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów powstał obowiązek podatkowy.

Nie ulega wątpliwości, że w dniu... 2015 r., czyli w dniu objęcia maszyn przywiezionych ze Szwajcarii procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych, powstał obowiązek zapłacenia przez Spółkę należnego podatku od towarów i usług.

Z uwagi na to, że Spółka wpłaciła kwotę podatku w ramach zabezpieczenia zrealizowanego przed dokonaniem zgłoszenia na dokumencie SAD odprawy ostatecznej, nie była zobowiązana do dodatkowego (ponownego) przekazania kwoty odpowiadającej wartości VAT.

Skoro zatem Wnioskodawca otrzymał stosowny dokument celny z dnia... 2015 r., potwierdzający również fakt wpłaty kwoty VAT w ramach zabezpieczenia, to jest uprawniony, najwcześniej za miesiąc w którym ten dokument celny otrzymał do dokonania odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 10 w zw. z ust. 10b pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Jednocześnie ustawodawca daje swoistego rodzaju możliwość późniejszego odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów.

Przepis art. 86 ust. 11 ww. ustawy stanowi bowiem, że jeżeli podatnik nie dokonał odliczenia w terminie wynikającym z art. 86 ust. 10 (czyli za miesiąc powstania obowiązku podatkowego) z uwzględnieniem przepisu szczególnego art. 10b pkt 1 (to jest jednak nie wcześniej niż za miesiąc otrzymania dokumentu celnego) może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych (to jest po miesiącu otrzymania dokumentu celnego) okresów rozliczeniowych.

Odnosząc powyższe do zaistniałego w Spółce stanu faktycznego, będącego przedmiotem wniosku, Spółka ma prawo dokonać odliczenia kwoty VAT wynikającej z dokumentu SAD, potwierdzającego dokonanie odprawy czasowej z dnia... 2015 r.

Niedokonanie odliczenia w ustawowym terminie skutkować będzie prawem późniejszego odliczenia, ale już w drodze korekty odpowiedniej deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznaczenia wymaga, że:

* organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność;

* niniejsza interpretacja indywidualna została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl