ITPP3/4512-348/15/JK - Brak możliwości odliczenia oraz zwrotu VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-348/15/JK Brak możliwości odliczenia oraz zwrotu VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2015 r. (data wpływu 15 lipca 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2015 r. (data wpływu 5 sierpnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia oraz zwrotu VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2015 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29 lipca 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia oraz zwrotu VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT. Samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Opiera działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia spraw może zatrudnić pracowników. Celami Stowarzyszenia są między innymi: inicjowanie, popieranie i propagowanie działań na rzecz rozwoju turystyki, właściwego zagospodarowania, wykorzystania i rozwoju turystycznych możliwości regionu..., działanie na rzecz czystości środowiska ze szczególnym uwzględnieniem wód Morza..., popularyzowanie zalet turystycznych regionu... w aspekcie walorów poznawczych, rekreacyjnych, sportowych i zdrowotnych, prowadzenie działalności kulturalnej, sportowo-turystycznej i towarzyskiej służącej integracji członków Stowarzyszenia. W ramach Stowarzyszeniu działają kluby: K...oraz K....

W dniu 29 października 2012 r. Stowarzyszenie podpisało umowę o dofinansowanie z Samorządem Województwa w ramach programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013, w ramach środka 4.1. "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa" na realizację operacji pt. "...". Celem projektu była promocja obszaru objętego działaniem Stowarzyszenia poprzez stworzenie i utrzymanie cyklicznej imprezy związanej z kultywowaniem tradycji, wzrostem wiedzy o regionie oraz podniesieniem kultury fizycznej. Umowa o dofinansowanie zakładała realizację operacji w terminie od listopada 2012 do kwietnia 2015 r.

Zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik do umowy, całkowity koszt operacji wraz z VAT określono na kwotę 575.524,52 zł, w tym koszty kwalifikowane 571.600,13 zł, w tym VAT 82.524,88 zł. Operacja otrzymała dofinansowanie Samorządu Województwa na kwotę 480.678,11 zł.

Stowarzyszenie korzysta z podmiotowego zwolnienia z VAT, na podstawie art. 113 ust. 1, z uwagi na wielkość osiąganych obrotów. Podatek od towarów i usług naliczony w realizowanych wydatkach został ostatecznie i rzeczywiście poniesiony, nie został odliczony i ujęty jako koszty kwalifikowane do wyżej wymienionego projektu.

Wkład własny do projektu pochodził ze środków Stowarzyszenia, w tym składek członków Stowarzyszenia oraz składek uczestników zlotów, w tym wpisowego na kąpiel. Odpłatność za udział w zlotach była niezbędna dla realizacji projektu i była przeznaczona głównie na catering na bal morsa oraz organizację imprez na plaży. Realizowane działanie nie miało charakteru zarobkowego. W czasie realizacji projektu Stowarzyszenie korzystało ze zwolnienia od podatku ze względu na obroty, nie zrezygnowało z tego prawa ani go nie utraciło.

Zakres rzeczowy wydatków obejmował utworzenie strony internetowej, reklamę na portalach internetowych, obsługę graficzną, koszt reklamy prasowej, telewizyjnej, radiowej, nagrywanie materiałów filmowych promocyjnych i pamiątkowych, przygotowanie materiałów promocyjnych (długopisy, kartki pocztowe, opaski na rękę, album, czapka, ręcznik, worek), wykonanie strojów do kąpieli morsów K... do promocji zlotu podczas kąpieli, wykonanie materiałów typu banery, plakaty, flagi oraz organizację trzech zlotów w latach 2013, 2014, 2015, gdzie pokryto koszty wynajmu sal, pomieszczeń na organizację balu, konferencję, biuro, obsługę medyczno-porządkową zlotu i wodnych kąpieli (straż pożarna, pogotowie ratunkowe, WOPR, agencja ochrony i inne.), pokryto catering na balu i na plaży, pokryto kompleksową organizację tzw. "Wioski morsów" na plaży, w tym telebim, muzyka, atrakcje, zabezpieczenie techniczne miejsca plaży, wc.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie posiada prawną możliwość odzyskania (zwrotu) VAT od wydatków na potrzeby realizowanego ww. projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Stowarzyszenia, nie ma prawnej możliwości odzyskania (odliczenia bądź zwrotu) VAT od wydatków na potrzeby ww. projektu z uwagi na to, że jest podmiotowo zwolnione z VAT ze względu na obroty - na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z kolei, zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, w brzmieniu od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu. Poprzednio przedmiotową kwestię regulowały unormowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro - jak wskazano we wniosku - realizowany projekt nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego. W konsekwencji, o ile efekty realizacji opisanego projektu nie posłużą sprzedaży opodatkowanej, Wnioskodawcy, który nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanych rozporządzeniach.

Zaznacza się, że interpretację wydano na podstawie opisanego stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, niniejsza interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl