ITPP3/4512-344/15/AB - Ustalenie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-344/15/AB Ustalenie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2015 r. (data wpływu 13 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji "s" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "s".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Związek Gmin X wraz z partnerami XXX i XXX realizuje projekt "S". Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Uni Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna na lata 2007-2013.

Umowa o dofinansowanie D została podpisana z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju w dniu 18 sierpnia 2014 r.

Głównym celem projektu jest przeciwdziałanie problemom rozwojowym obszaru poprzez identyfikację wspólnych celów rozwojowych.

W ramach projektu powstały:

* Strategia Rozwoju XXX w powiązaniu z celami tematycznymi funduszy strukturalnych na lata 2014-2020,

* Strategia rozwoju dla każdej z gmin obszaru funkcjonalnego: X, Gminy X, Gminy X, Gminy X, Gminy X, Gminy X

* Strategia pozyskiwania inwestorów i rozwoju Przedsiębiorczości X

* Strategia rozwoju turystyki X.

Ponadto powstają dokumentacje techniczne kluczowe z punktu widzenia realizacji strategii rozwoju X.

Dofinansowanie wyniosło 90%, pozostałe 10% stanowiło wkład własny Związku Gmin X oraz partnerów.

W ramach projektu odbyło się szkolenie dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego należących do X, odbywały się spotkania związane z opracowywaniem strategii, oraz przeprowadzono konsultacje opracowywanych dokumentów. Wszystkie spotkania były nieodpłatne.

Dokumenty takie jak: X w powiązaniu z celami tematycznymi funduszy strukturalnych na lata 2014-2020, Strategia pozyskiwania inwestorów i rozwoju przedsiębiorczości X, Strategia rozwoju turystyki X zostały przyjęte uchwałą Związku Gmin X. Po dwa egzemplarze dokumentów zostały przekazanie nieodpłatnie do poszczególnych gmin.

Strategie rozwoju dla każdej z gmin obszaru funkcjonalnego, zostały nieodpłatnie przekazane odpowiednio dla: Gminy Miejskiej X, Gminy X, Gminy X, Gminy X, Gminy X, Gminy X.

Dokumentacja techniczna wykonywana jest dla Związku Gmin X, jednakże w przypadku ubiegania sie o dofinansowanie przez daną gminę na terenie, której projektowana jest inwestycja, określona dokumentacja zostanie nieodpłatnie przekazane do gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania naliczonego przy realizacji inwestycji podatku od towarów i usług z powodu braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną w systemie podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy zostaną spełnione łącznie dwie przesłanki. Odliczenia może dokonać czynny podatnik podatku od towarów i usług a nabyte towary i usługi powinny być wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Ustawa nie przewiduje możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonywaniem czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Związek pomiędzy zakupem towarów i usług a wykonaniem czynności opodatkowanych jest warunkiem koniecznym dla zastosowania procedury określonej w art. 86 ust. 1 ww. ustawy.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku

w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów prawa podatkowego, przesądza o braku możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego jak również o braku możliwości zwrotu podatku. Związek Gmin X wraz z partnerami Gminą X i Gminą X zrealizował projekt "S" w ramach, którego powstała określona dokumentacja. Szkolenia, spotkania oraz konsultacje dotyczące projektu, odbywały się nieodpłatnie a opracowana dokumentacja została nieodpłatnie przekazana odpowiednio do poszczególnych gmin. Skutkuje to tym, że efekty realizacji projektu nie były wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

Związkowi Gmin nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl