ITPP3/4512-273/15/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-273/15/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2015 r. (data wpływu 11 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia od tego podatku do dostawy nieruchomości zabudowanych oraz zasadności skorygowania wystawionych uprzednio faktur - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia od tego podatku do dostawy nieruchomości zabudowanych oraz zasadności skorygowania wystawionych uprzednio faktur.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Gmina... (dalej jako "Gmina" lub "Wnioskodawca") jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn zm. - dalej jako UOSG) obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 UOSG). Wnioskodawca posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 UOSG). Zgodnie z art. 9 UOSG, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Gmina może również prowadzić działalność gospodarczą w sferze użyteczności publicznej, jak i poza nią, na zasadach określonych w przepisach o gospodarce komunalnej. W obrocie prawnym Wnioskodawca występuje za pośrednictwem swoich organów, którymi są Rada Miejska i Burmistrz Miasta i Gminy.... Przydzielone mu zadania Burmistrz wykonuje przy pomocy Urzędu Miejskiego w... (dalej jako "Urząd Miejski") będącego aparatem pomocniczym Burmistrza, działającym na podstawie regulaminu. Od maja 2006 r. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wcześniej zarejestrowanym podatnikiem VAT był Urząd Miejski. W decyzji z dnia 10 stycznia 2014 r. (nr...) oraz z dnia 24 stycznia 2014 r. (nr...), Wojewoda... stwierdził nabycie na rzecz własności Skarbu Państwa z dniem... 2005 r. nieruchomości pod drogi publiczne, ustalił odszkodowanie na rzecz Gminy za prawo własności ww. nieruchomości - zobowiązał Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (dalej jako "Dyrektor") do wypłaty Gminie odszkodowania w kwocie... zł i... zł jednorazowo w terminie 14 dni licząc od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna, ze środków finansowych pozostających w dyspozycji Dyrektora. W 2014 r. Gmina otrzymała odszkodowanie z tytułu wywłaszczenia nieruchomości pod drogi publiczne. W związku z otrzymanym odszkodowaniem Gmina wystawiła faktury na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz rozliczyła podatek należny według stawki podstawowej (23%). Kwota należnego podatku została określona przez Gminę według metody "w stu", tj. otrzymana kwota odszkodowania została uznana za kwotę brutto zawierającą VAT. Odszkodowanie za wywłaszczenie dotyczyło m.in. działek o nr... i..., które stanowiły kategorie dróg powiatowych i znajdowały się w zarządzie Zarządu Drogowego w.... W dniu wydania decyzji Wojewody... nr... o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej, tj. 12 września 2005 r. działka nr... stanowiła drogę o nawierzchni asfaltowej, działka nr... natomiast stanowiła pas drogowy o nawierzchni asfaltowej. Powyższe działki stanowiły własność Gminy do dnia uprawomocnienia się ww. decyzji Wojewody..., tj. do... października 2005 r. Działka nr... została nabyta przez Gminę na podstawie decyzji Wojewody... z dnia 4 stycznia 1993 r. (...) stwierdzającej nabycie tej działki przez Gminę nieodpłatnie z mocy prawa. Działka nr... (wcześniej oznaczona numerem...) znalazła się w posiadaniu Gminy na podstawie decyzji Wojewody... z dnia 14 sierpnia 2000 r. (...) stwierdzającej nabycie tej działki przez Gminę z mocy prawa nieodpłatnie. Nabycie ww. działek przez Gminę nie podlegało VAT, w związku z czym w odniesieniu do działki nr... oraz...Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Działki o nr... i... nie były przed wywłaszczeniem przedmiotem pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie ww. nieruchomości. Jedynie w odniesieniu do działki nr. Gmina przekazała w 2011 r. "Dotację celową na pomoc finansową dla Powiatu na budowę infrastruktury drogowej występującej w obrębie ul.... w Gminie..." w wysokości... zł.

W związku z powyższym opisem we wniosku zadano następujące pytania.

1. Czy przeniesienie przez Gminę prawa własności działek nr... i... w zamian za odszkodowanie podlega zwolnieniu od VAT?

2. Czy Gmina jest uprawniona do wystawienia faktur korygujących do wystawionych wcześniej faktur dokumentujących przeniesienie prawa własności działek nr... i..., w celu korekty błędnie zastosowanej stawki podstawowej?

Zdaniem Gminy:

* przeniesienie przez Gminę prawa własności działek nr... i...w zamian za odszkodowanie podlega zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT;

* jest uprawniona do wystawienia faktur korygujących do wystawionych wcześniej faktur dokumentujących przeniesienie prawa własności działek nr... i... w celu korekty błędnie zastosowanej stawki podstawowej.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie, jest objęte podatkiem od towarów i usług (także wówczas, gdy nie jest ono następstwem decyzji właściciela, lecz wynika z nakazu organu władzy publicznej lub z mocy samego prawa).

Zgodnie z art. 3 pkt 3 w związku z pkt 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.), drogi o nawierzchni utwardzonej (w tym asfaltowej) oraz pasy drogowe stanowią budowle.

Mając na uwadze powyższe, nie ulega wątpliwości, że działki o nr... i...stanowiły budowle (działka nr... stanowiła drogę o nawierzchni asfaltowej, a działka nr... pas drogowy o nawierzchni asfaltowej).

Dostawa budowli może podlegać zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia sią od podatku dostawę budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wskazanych wyżej przepisów ustawy o VAT, w przypadku działek... i...nie istniały przesłanki dla zastosowania zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Ich dostawa była bowiem dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, przez które rozumie się - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT - oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku przedmiotowych budowli nie doszło wcześniej do pierwszego zasiedlenia, ponieważ Gmina nabyła je na podstawie decyzji Wojewody... oraz decyzji Wojewody... stwierdzających ich nabycie przez Gminę nieodpłatnie z mocy prawa.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Na podstawie art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

a. w odniesieniu do omawianych budowli Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego;

b. Gmina nie ponosiła również wydatków na ulepszenie tych budowli.

W ocenie Gminy zatem, w odniesieniu do omawianych obiektów/budowli zasadne jest zastosowanie zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT (oraz art. 29 ust. 5 obowiązującym do końca 2013 r.), w przypadku dostawy budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

Jeżeli zatem dostawa budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. W omawianej sprawie oznacza to, że do dostawy działek nr... i...zastosowanie ma zwolnienie od VAT.

W podobnych sprawach w wydawanych interpretacjach indywidualnych organy podatkowe potwierdzały zasadność stosowania zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, np.:

* w interpretacji indywidulanej z dnia 6 grudnia 2012 r. (IPPP3/443-855/12-4/KT) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że: "W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych, w opisanej sprawie wydanie w ramach wywłaszczenia w zamian za odszkodowanie nieruchomości zabudowanej drogą (jezdnia asfaltowa, chodnik dla pieszych i zatoki parkingowe), tj. budowlą trwale z gruntem związaną, nie podlega zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Z wniosku bowiem wynika, iż przeniesienie z mocy prawa własności przedmiotowej nieruchomości odbyło się w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu powołanego art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Jednakże z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do nieruchomości, a posadowione na wywłaszczonym gruncie budowle nie były przez Spółdzielnię ulepszane i modernizowane - przedmiotowa dostawa korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy";

* w interpretacji indywidualnej z dnia 11 września 2013 r. (ITPP1/443-566/13/IK) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy podkreślił, że: "w stosunku do nieruchomości zabudowanych budowlami Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (zostały one nabyte na mocy decyzji Wojewody w 1992 r.), jak również z okoliczności wniosku nie wynika, aby Gmina ponosiła wydatki na ulepszenia budowli, przekraczające 30% ich wartości początkowej. Wobec powyższego przeniesienie z mocy prawa własności opisanych nieruchomości zabudowanych (grunty zabudowane drogami oraz ogrodzeniem) w zamian za odszkodowanie, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z art. 29 ust. 5 tej ustawy o podatku od towarów i usług".

Podsumowując, w ocenie Gminy, przeniesienie przez Gminę prawa własności działek nr... i...w zamian za odszkodowanie podlega zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1, przeniesienie prawa własności dziełek nr... i... powinno podlegać zwolnieniu od VAT. Gmina zastosowała zatem niezasadnie 23% stawkę VAT w odniesieniu do tych nieruchomości. W efekcie Gmina jest uprawniona do wystawiania faktur korygujących do wystawionych wcześniej faktur dokumentujących przeniesienie prawa własności działek nr... i....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawa - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zaznaczyć, że:

* niniejsze rozstrzygniecie zostało wydane na podstawie stanu faktycznego sprawy, z którego wynika, że obiekty, o których mowa we wniosku (droga, pas drogowy) były (są) budowlami w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.);

* zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl