ITPP3/4512-235/15/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-235/15/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2015 r. (data wpływu 20 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia VAT w związku z realizacją projektu rozbudowy budynku, który jest dzierżawiony kontrahentowi zewnętrznemu, w ramach dotacji otrzymanej z Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia VAT w związku z realizacją projektu rozbudowy budynku, który jest dzierżawiony kontrahentowi zewnętrznemu, w ramach dotacji otrzymanej z Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład Karny, zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), jest podatnikiem VAT. Oprócz statutowej działalności - jednostka prowadzi działalność usługową w zakresie dzierżawy pomieszczeń oraz nieruchomości gruntowych "na rzecz prowadzenia działalności gospodarczej przez kontrahentów zewnętrznych". Kontrahenci zobowiązani zostają do zatrudniania osadzonych na zasadach i warunkach określonych umową o zatrudnieniu skazanych. Za dzierżawę dzierżawcy zobowiązani są płacić Zakładowi Karnemu czynsz dzierżawny w wysokości określonej w umowie na podstawie wystawionych przez Zakład faktur VAT. Czynsz opodatkowany jest stawką podatku w wysokości 23%.

Jednym z obiektów, który jest wydzierżawiony przez jednostkę jest budynek o numerze ewidencyjnym 14, przeznaczony na prowadzenie działalności gospodarczej przez zewnętrznego kontrahenta polegającej na produkcji okien i drzwi z profili PCV. Kontrahent do prowadzenia swojej produkcji zatrudnia osadzonych Zakładu Karnego. W dniu wypełnienia wniosku jest to 41 osadzonych. W wyniku zawartego porozumienia z kontrahentem (dzierżawcą) Zakład zobowiązał się do rozbudowania w roku 2015 budynku nr 14 o dodatkowe pomieszczenia w celu prowadzenia działalności. Rozbudowa budynku sfinansowana będzie ze środków dotacji otrzymanej z Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy. Kontrahent uruchomi na terenie rozbudowanego budynku produkcję, przy której zostaną zatrudnieni skazani. Kontrahent przewiduje zwiększenie zatrudnienia o 10 do 15 osób (skazanych).

Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o zatrudnieniu osób pozbawionych wolności (Dz. U. z 2014 r. poz. 1116), środki Funduszu Aktywizacji przeznacza się na sfinansowanie działań w zakresie resocjalizacji osób pozbawionych wolności, a w szczególności na tworzenie nowych miejsc pracy dla osób pozbawionych wolności oraz ochronę już istniejących, tworzenie w jednostkach infrastruktury niezbędnej dla działań resocjalizacyjnych, modernizacje przywięziennych zakładów pracy i ich produkcji. Natomiast w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 stycznia 2012 r. w sprawie Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy (Dz. U. poz. 103, z późn. zm.) określono m.in. szczegółowe zasady, tryb i terminy udzielenia dotacji podmiotom zatrudniającym osoby pozbawione wolności, sposób i tryb dokumentowania przyznanej pomocy.

Zakład Karny zwrócił się do dysponenta Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy z wnioskiem o udzielenie dotacji na stworzenie w Zakładzie Karnym infrastruktury niezbędnej dla działań resocjalizacyjnych. Zadanie będzie to polegało na rozbudowie budynku nr 14, który jest dzierżawiony kontrahentowi zewnętrznemu, a po jego rozbudowaniu kontrahent zwiększy zatrudnienie osadzonych. Dotacja ma charakter bezzwrotny, ma zostać wypłacona w kwocie netto planowanych wydatków na przedmiotową inwestycję. Budynek nr 14 jest w ewidencji środków trwałych Zakładu i w całości przeznaczony na prowadzenie działalności gospodarczej przez kontrahenta - w całości wydzierżawiony od 2006 r. Jednostka jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu - po otrzymaniu dotacji w kwocie netto na sfinansowanie założonego działania, Zakładowi Karnemu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Zakładowi Karnemu przysługiwać będzie uprawnienie do odliczenia 100% podatku naliczonego od podatku należnego.

Powyższe wynika z faktu, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przyszłe zakupy usług budowlanych wraz z materiałami budowlanymi realizowane przez Zakład Karny będą w całości związane ze sprzedażą opodatkowaną tj. kosztami rozbudowy budynku nr 14, który jednostka na podstawie umowy dzierżawy oddaje w dzierżawę kontrahentowi zewnętrznemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednakże wskazać należy, że Zakładowi Karnemu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z opisaną rozbudową, pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, ograniczających to prawo.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl