ITPP3/4512-150/16/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-150/16/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2016 r. (data wpływu 22 marca 2016 r.), uzupełnionym w dniach 19 kwietnia i 12 maja 2016 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania dostawy nieruchomości dokonywanej w ramach przetargu nieograniczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony dniu 21 kwietnia i 12 maja 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania dostawy nieruchomości dokonywanej w ramach przetargu nieograniczonego.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Urząd... jest czynnym podatnikiem VAT. Działka o numerze geodezyjnym... o pow. 0,0191 ha położona we wsi... stanowi własność... (dalej jako "Gmina"). Zgodnie z zapisem w ewidencji gruntów wsi... ww. działka posiada zapis Ls V - (las).

Plan ogólny zagospodarowania przestrzennego Gminy, zatwierdzony uchwałą nr. Rady Miasta w... z dnia... 1988 r., ogłoszoną w Dz. U. Woj.... utracił moc prawną z dniem 31 grudnia 2003 r. W planie tym działka o numerze geodezyjnym..., przeznaczona była: pod lasy i tereny leśne (symbol w planie 8,14).

Nieruchomość nie leży na obszarze objętym obowiązkiem sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a Gmina nie ogłosiła przystąpienia do opracowania planu na tym obszarze.

Zgodnie z zapisami w studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania Gminy - Uchwała Rady Miasta i Gminy nr... z dnia... 1998 r. działka o numerze geodezyjnym... posiada przeznaczenie:. - strefa VII - strefa buforowa pomiędzy strefą urbanizacji a... m.... o głównej funkcji zabudowy mieszkaniowej rozproszonej (rezydencjonalnej) oraz rekreacji codziennej i świątecznej. Wieś.... Obszar kontynuacji, przekształceń i rozwoju zagospodarowania. Funkcje obszaru: zabudowa zagrodowa, rolnicza, mieszkaniowa, usługowa w zakresie podstawowej obsługi mieszkańców, obsługi ruchu turystycznego oraz produkcyjna i usługowa w zakresie inwestycji, które nie mają negatywnego wpływu na środowisko. Nowa zabudowa dostosowana do skali i tradycyjnego charakteru zabudowy istniejącej. Wyposażenie pełne w infrastrukturę techniczną (symbol w studium VII. 2).

Na działce nr...nie znajdują się jakiekolwiek naniesienia stanowiące budynki w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290). Urząd nie posiada wiedzy, czy na działce nr...znajdują się jakiekolwiek sieci uzbrojenia terenu. Jednocześnie informuje, że działka nr...położona jest przy gminnej drodze publicznej nr... - ul...., w której znajduje się pełne uzbrojenie.

Dla działki gruntu numer...:

* nie wydano decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego;

* nie była wydana decyzja o warunkach zabudowy.

Obecnie działka o numerze geodezyjnym... o pow. 0,0191 ha położona we wsi..., zostanie przeznaczona do sprzedaży w formie przetargu nieograniczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy sprzedaży działki o numerze geodezyjnym... o pow. 0,0191 ha położonej we wsi..., w formie przetargu nieograniczonego należy zastosować VAT 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czy też należy zastosować art. 43 ust. 1 pkt 9 - dotyczący zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy zastosować 23% VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380, z późn. zm.) - dalej jako "k.c." - rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Według art. 46 § 1 k.c., nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

I tak, w świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina jest właścicielem działki nr... o pow. 0,0191 ha. Miejscowy plan ogólny zagospodarowania utracił moc prawną z dniem 31 grudnia 2003 r. Nieruchomość nie leży na obszarze objętym obowiązkiem sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a Gmina nie ogłosiła przystąpienia do opracowania planu na tym obszarze. Na działce nr... nie znajdują się jakiekolwiek naniesienia stanowiące budynki w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Urząd nie posiada wiedzy, czy na działce nr... znajdują się jakiekolwiek sieci uzbrojenia terenu. Jednocześnie informuje, że działka nr... położona jest przy gminnej drodze publicznej, w której znajduje się pełne uzbrojenie. Dla działki gruntu numer...:

* nie wydano decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego;

* nie była wydana decyzja o warunkach zabudowy.

Obecnie ww. działka zostanie przeznaczona do sprzedaży w formie przetargu nieograniczonego.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą zasad opodatkowania dostawy ww. nieruchomości dokonywanej w ramach przetargu nieograniczonego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że - wbrew poglądowi Gminy - dostawa działki gruntu, o której mowa we wniosku, winna korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Działka ta bowiem w momencie sprzedaży nie będzie zabudowana, ani nie będzie terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. Położona jest bowiem na terenie, dla którego brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie została też wydana w stosunku do niej decyzja o warunkach zabudowy ani lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl