ITPP3/4512-128/16/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-128/16/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2016 r. (data wpływu 11 marca 2016 r.), uzupełnionym w dniu 18 kwietnia 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 kwietnia 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... (dalej jako "Gmina") jest właścicielem nieruchomości zabudowanej, oznaczonej w ewidencji gruntów numerem działki..., o pow. 1,7073 ha, położonej w obrębie... miasta....

Gmina otrzymała ww. działkę w wyniku komunalizacji na własność, nieodpłatnie, decyzją Urzędu Wojewódzkiego w... z dnia...1999 r. nr.... Przed jej przejęciem przez Gminę właścicielem nieruchomości był... w zarządzie Samodzielnego... w.... Nieodpłatne nabycie przez Gminę przedmiotowej nieruchomości w wyniku komunalizacji jest równoznaczne z brakiem możliwości odliczenia VAT z tytułu nabycia.

Nieruchomość zabudowana jest trzema budynkami innymi niemieszkalnymi, tj. niedokończoną budową szpitala wraz z zabudową towarzysząca (podjazdem dla karetek, budynkiem łącznika). Prace budowlane prowadzone były od 1985 r. do 1992 r. (inwestorem zastępczym było Przedsiębiorstwo... S.A. w...). Zostały wstrzymane z uwagi na brak środków finansowych. Budynki znajdujące się na nieruchomości są budynkami w rozumieniu prawa budowlanego, które podaje definicję budynku - "należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach". Budynki są w stanie surowym zamkniętym.

Od zakończenia prac budowlanych nieruchomość nie była użytkowana, ani nie ponoszono żadnych nakładów na jej ulepszenie.

Teren ten nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego.

Dla działki została wydana decyzja o warunkach zabudowy nr... z dnia... 2013 r. dla inwestycji polegającej na budowie "...", tj.: przebudowie i rozbudowie istniejących na działce budynków ze zmianą sposobu użytkowania na funkcje związane z przychodnią zdrowia, sanatorium oraz funkcje związane bezpośrednio z domem opieki (np. pokoje pensjonariuszy, sale rekreacyjne, itp.) i dostosowanie ich dla potrzeb domu opieki. Budowa budynku funkcji sportowo-rehabilitacyjno-administracyjnej i budowa... budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie szeregowej.

Do momentu sprzedaży Gmina nie będzie prowadziła na nieruchomości żadnych inwestycji, w tym: budowy, przebudowy, rozbudowy, rozbiórki, itp.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż nieruchomości, stanowiącej własność Gminy, w drodze przetargu nieograniczonego (dostawa budynków i gruntu), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Gminy, sprzedaż (dostawa budynków i gruntu) zwolniona jest od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10", pod warunkiem że:

* w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

* dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił taki wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W związku z tym, że Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynków, a co za tym idzie, nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (nie miała takiej możliwości) warunki przepisu wskazanego powyżej są spełnione.

Ponadto zgodnie z art. 29a ust. 8 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Dlatego też, jeżeli budynki są zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług to grunt również.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl