ITPP3/4512-112/15/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-112/15/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2015 r. (data wpływu 16 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, polegającego na opisaniu i wytyczeniu tras nordic walking oraz wydaniu przewodnika "XXX." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie nie jest podmiotem działającym dla osiągnięcia zysku, nie prowadzi działalności gospodarczej. Zgodnie ze statutem, celem jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich z uwzględnieniem ochrony oraz promocji środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno-kulturowych, rozwoju turystyki oraz popularyzacja i rozwój turystyki oraz popularyzacja i rozwój produkcji wyrobów regionalnych, a także promocja wykształcenia wśród mieszkańców obszarów wiejskich, wspieranie przedsiębiorczości, w tym mikroprzedsiębiorstw. Obecnie realizuje ww. projekt współpracy (jako partner), w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy", Os IV Leader, objętego PROW na lata 2007-2013. Celem ogólnym projektu jest rozwój turystyki i rekreacji na terenach objętych działaniami 4 LGD współpracujących w projekcie poprzez opisanie i wytyczenie tras nordic walking oraz wydanie 1 przewodnika wykonanych tras nordic walking. Celami szczegółowymi są:

1. Wykorzystanie potencjału obszaru partnerskich LGD do stworzenia atrakcyjnej, wspólnej oferty turystycznej oraz wydanie przewodnika do końca 2014 r.

2. Wykorzystanie walorów przyrodniczych, krajobrazowych i kulturalno-historycznych do promocji obszaru K, P i B T oraz rozwój turystyki aktywnej na obszarze objętym działaniami w ramach operacji poprzez wytyczenie tras nordic walking do końca 2014 r.

Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie projektu całość projektu (wszyscy partnerzy) opiewa na kwotę 526.427,67 zł i jest w 100% refundowana ze środków zewnętrznych. Projekt jest realizowany od listopada 2013 r. do lutego 2015 r. w jednym etapie. Koszty ponoszone przez Wnioskodawcę jako partnera, zgodnie z umową o dofinansowanie w ramach tego projektu wynoszą 162.806,88 zł i dotyczą wykonania projektu technicznego przebiegu tras do nordic walking wraz z kosztami map do celów projektowych, wyznaczanie przebiegu tras w tym: znakowanie w terenie, zakup wiat, ławek stołów i tablic, wydanie przewodnika (w tym opracowanie graficzne, wykonanie zdjęć, skład, druk, oprawa i insertowanie), przeprowadzenie spacerów nordic walking, poczęstunek produktem lokalnym oraz wynagrodzenie instruktora, a także wydanie gadżetów promocyjnych oraz dotyczą promocji w mediach. W związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca nie dokonywał, nie dokonuje i nie będzie dokonywał żadnych dostaw towarów i nie świadczył, nie świadczy i nie będzie świadczył żadnych usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją ww. projektu współpracy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług, poniesionego podczas realizacji opisanego projektu finansowanego ze źródeł zewnętrznych.

Zdaniem Stowarzyszenia, nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji opisanego projektu w jakiejkolwiek formie, ponieważ dokonywane zakupy towarów i usług nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, albowiem z wniosku nie wynika, iż towary i usługi nabywane w ramach projektu posłużyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl