ITPP3/443-98/10/ZG - Opodatkowanie podatkiem akcyzowym ubytków wyrobów akcyzowych w nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-98/10/ZG Opodatkowanie podatkiem akcyzowym ubytków wyrobów akcyzowych w nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2010 r. (data wpływu 17 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania ubytków wyrobów akcyzowych w nabyciu wewnątrzwspólnotowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania ubytków wyrobów akcyzowych w nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonał w dniu 25 maja 2010 r. wewnątrzwspólnotowego nabycia oleju bazowego o kodzie CN 27101999 od kontrahenta z Łotwy do własnego składu podatkowego w kraju. Towar dostarczony został cysterną samochodową. Deklarowana wg faktury ilość wyniosła 23900 kg, natomiast rzeczywiście dostarczona ilość wyniosła 23850 kg. Ilość wyrobu została ustalona w obecności przedstawiciela UC protokółem. Przedmiotowy olej na Łotwie zgodnie z przepisami łotewskimi nie jest magazynowany ani produkowany w składzie podatkowym.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż zakupiony wewnątrzwspólnotowo olej bazowy o kodzie CN 2710 19 99 jest olejem smarowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy różnica między ilością deklarowaną przez kontrahenta łotewskiego na fakturze, a ilością wprowadzoną do składu podatkowego w kraju jest opodatkowana podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 i pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego towaru, który w kraju wysyłki nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, powstaje z chwilą wprowadzenia towaru do składu podatkowego na terytorium kraju.

Ponieważ obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w stosunku do towaru powstaje z chwilą wprowadzenia towaru do składu podatkowego na terytorium kraju, z tą chwilą towar ten zostaje objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Do chwili wprowadzenia towaru do składu podatkowego, a więc przez cały czas przewozu od dostawcy na Łotwie, towar ten nie jest objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy, ponieważ nie powstaje w stosunku do tego towaru obowiązek podatkowy.

W związku z tym, że towar w czasie przewozu nie jest objęty procedurą zawieszenia akcyzy, różnica między ilością towaru deklarowanego w fakturze dostawcy i ilością wprowadzoną do składu podatkowego nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, niezależnie od przyczyn tej różnicy (ubytek w transporcie, niedoładowanie), gdyż ze względu na nieobjęcie towaru procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie może mieć do tej różnicy zastosowania przepis art. 42 ust. 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W świetle ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Wyroby oznaczone kodami CN 2710 19 81, 2710 19 87, 2710 19 83, 2710 19 99, 2710 19 29, 2710 19 91, 2710 19 85 i 2712 10 90 zostały wymienione w pozycjach 27 i 29 ww. załącznika nr 1 do ustawy, w związku z czym są one wyrobami akcyzowymi. Jednocześnie, w myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, ww. wyroby są wyrobami energetycznymi.

W związku z powyższym podlegają one regulacjom prawnym z zakresu podatku akcyzowego, bez względu na ich przeznaczenie.

Stawki akcyzy dla konkretnych wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. W ust. 1 pkt 11 tego artykułu określono stawkę akcyzy dla olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, stosowaną niezależnie od tego, do jakich celów oleje te są wykorzystywane, w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów, jednakże z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99.

Wyroby, które nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów napędowych lub opałowych, zostały zaliczone do odpowiednio: "pozostałych paliw silnikowych" lub "pozostałych paliw opałowych", dla których stawki akcyzy zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy.

Jednocześnie w art. 89 ust. 2 ustawy przyjęto zasadę, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Jak zauważono powyżej, wyroby o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smary plastyczne zaliczane do kodu CN 2710 19 99 zostały wyłączone z grupy wyrobów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, objętych stawką akcyzy w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów. Jednocześnie dla wyrobów tych nie została określona inna stawka akcyzy, w związku z czym uznać należy, że jeżeli są one wykorzystywane do innych celów niż napędowe lub opałowe, to stosuje się do nich zerową stawkę akcyzy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż nabywany wewnątrzwspólnotowo olej bazowy o kodzie CN 2710 19 99 jest olejem smarowym, więc pomimo faktu, iż nie znajduje się w załączniku nr 2 do ustawy, jest opodatkowany stawką 1180 zł/1000 litrów.

Zatem odnosząc się do zagadnienia procedury zawieszenia poboru akcyzy wskazać należy, że jak wynika z art. 40 ust. 6 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

W związku z czym przedmiotowy olej bazowy klasyfikowany do kodu CN 2710 19 99 będący olejem smarowym, będzie wyrobem wobec którego stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju również w nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

Natomiast moment objęcia procedurą zawieszenia poboru został określony w § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229 z późn. zm.), który stanowi, iż w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, do których stosuje się stawkę akcyzy inną niż stawka zerowa, ich objęcie procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentów handlowych następuje w momencie wprowadzenia na terytorium kraju.

Zatem odnosząc się do opodatkowania różnicy między ilością deklarowaną przez kontrahenta łotewskiego na fakturze, a ilością wprowadzoną do składu podatkowego w kraju, należy wskazać, iż zgodnie z przepisem art. 8 ust. 3 przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 20 lit. a) ustawy, za ubytki wyrobów akcyzowych uważa się wszelkie straty wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych.

Należy podkreślić, iż aby uznać straty wyrobów akcyzowych za ubytki, w rozumieniu ustawy, muszą zostać spełnione łącznie wszystkie ww. warunki.

W opisanej sytuacji występują dwie przesłanki warunkujące uznanie braków wyrobu za ubytek w myśl ustawy, a mianowicie opodatkowanie stawką inną niż stawka zerowa oraz stosowanie procedury zwieszenia poboru akcyzy. Jednakże w niniejszej sytuacji nie wystąpiła przesłanka umieszczenia wyrobu w załączniku nr 2 do ustawy.

Zatem z brzmienia cytowanego przepisu wynika, iż ubytki oleju bazowego klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 99, który nie jest określony w załączniku nr 2, powstałe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w czasie przewozu od kontrahenta do składu podatkowego Wnioskodawcy nie mieszczą się w dyspozycji art. 2 pkt 20 lit. a) ustawy, w związku z czym nie podlegają opodatkowaniu akcyzą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl