ITPP3/443-83/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-83/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Promocja produktów rybnych i ich spożycia..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Promocja produktów rybnych i ich spożycia...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja wykonuje działalność statutową oraz gospodarczą posiadając odpowiednie wpisy do KRS zarówno w rejestrze stowarzyszeń i fundacji jak i rejestrze przedsiębiorców oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca świadczy usługi opodatkowane podatkiem VAT jak i zwolnione z tego podatku. W celu określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stosuje proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT. Fundacja wystąpiła do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z wnioskiem o dofinansowanie kampanii promocyjnej pod nazwą "Promocja produktów rybnych i ich spożycia..." w ramach programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 - 2013". Składając wniosek, Fundacja ujęła w zestawieniu rzeczowo-finansowym podatek od towarów i usług, jako koszt kwalifikowany, gdzie założono, że nie będzie mógł być on odzyskany. Fundacja stara się o dofinansowanie powyższych projektów na podstawie zapisów działalności statutowej, gdzie ujęto podejmowanie działań na rzecz promocji zdrowej żywności w szczególności produktów naturalnych wytwarzanych z ryb. Kampania promocyjna jest skierowana do odbiorcy masowego, realizowana będzie w okresie lata (w sezonie turystycznym) na terenie miejscowości zlokalizowanych wzdłuż polskiego wybrzeża. Wydatki ujęte w budżecie projektów opodatkowane podatkiem VAT dotyczą zlecenia przez Fundację usługi przygotowania i wykonania kampanii promocyjnej przez zewnętrzną firmę promocyjną, która w ramach usługi zajmie się przygotowaniem plenerowych imprez promocyjnych, wynajmem nośników reklamowych, wynajmem terenów pod organizację imprezy plenerowej, obsługą marketingową kampanii, zatrudnieniem firm doradczych w zakresie treści merytorycznych ujętych na nośnikach, przygotowaniem wizualnym kampanii, organizacją pozwoleń i zabezpieczenia imprezy. Firma ta obciąży Zainteresowanego fakturami za realizację powierzonych zadań. W związku z tym iż usługi reklamowe są opodatkowane 23% stawką VAT, firma która będzie świadczyła nam te usługi opodatkuje je tą stawką. Dofinansowanie służy pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika i nie ma wpływu na cenę ani ilość świadczonych usług przez fundację. Planowana w ramach projektu kampania promocyjna jest skierowana do odbiorcy masowego i jest realizowana dla niego nieodpłatnie. Realizowany projekt promocyjny nie będzie generować dla Fundacji żadnego zysku, a jego wydatki nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż realizacja programów z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, a także Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa lub projektów realizowanych w ramach tych programów, uznawana jest za dotację rozwojową z budżetu państwa. Tak wynika, zdaniem Fundacji, z art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). W konsekwencji, środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych UE w ramach perspektywy finansowej 2007-2013 oraz środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych - zostały uznane za wydatki budżetu państwa w postaci dotacji rozwojowych. Na gruncie prawa podatkowego, dotacje te są wolne od podatku (art. 17 ust. 1 pkt 47 lub 48 ustawy o p.d.o.p.), a koszty bezpośrednio sfinansowane z tych dotacji nie są kosztem uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o p.d.o.p.). Według przedstawionego w dniu 14 maja 2010 r. stanowiska Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie kwalifikowalności podatku od towarów i usług VAT w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" mówiącego, że wydatkiem kwalifikowanym jest podatek od wartości dodanej (VAT) poniesiony przez podatnika tego podatku, wtedy gdy sam podatek w żaden sposób nie może być odzyskany przez tego podatnika.

Wnioskodawca wnosi, by możliwość odzyskania podatku rozpatrywano w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), gdyż jest zainteresowany wydaniem opinii w zakresie podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja może odzyskać podatek od towarów i usług, związany z wydatkami poniesionymi na realizację opisanych projektów choć nie stanowią one kosztów uzyskania przychodu.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Fundacja nie będzie posiadała prawa do odzyskania podatku naliczonego z uwagi na brak związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść cytowanego wyżej przepisu wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Fundacja zamierza realizować projekt pod nazwą "Promocja produktów rybnych i ich spożycia...". Wydatki projektu opodatkowane podatkiem od towarów i usług dotyczą zlecenia przez Fundację usługi przygotowania i wykonania kampanii promocyjnej przez zewnętrzną firmę promocyjną, która w ramach usługi zajmie się przygotowaniem plenerowych imprez promocyjnych, wynajmem nośników reklamowych, wynajmem terenów pod organizację imprezy plenerowej, obsługą marketingową kampanii, zatrudnieniem firm doradczych w zakresie treści merytorycznych ujętych na nośnikach, przygotowaniem wizualnym kampanii, organizacją pozwoleń i zabezpieczenia imprezy. Firma ta wystawi faktury za wykonanie powierzonych zadań. Planowana w ramach projektu kampania promocyjna jest skierowana do odbiorcy masowego i jest realizowana dla niego nieodpłatnie. Realizowany projekt promocyjny nie będzie generował dla Fundacji żadnego zysku, a jego wydatki nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Fundacja wskazuje także, iż zwolniona jest z podatku dochodowego, w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wyłącznie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, i w tym zakresie Fundacja wnosi o wydanie interpretacji.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Fundacji nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ realizacja przedmiotowej inwestycji nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl