ITPP3/443-8/11/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-8/11/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania tłuszczu utylizacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania tłuszczu utylizacyjnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca ramach działalności gospodarczej prowadzi zakład utylizacyjny i uzyskuje przychody z wykonywania usług w zakresie wywozu i utylizacji odpadów pochodzenia zwierzęcego oraz z produkcji mączek mięsno-kostnych.

Wnioskodawca uzyskał pozwolenie zintegrowane dla instalacji do termicznego unieszkodliwiania odpadów zwierzęcych oraz odpadów pochodzenia zwierzęcego w procesie D10 - termiczne przekształcenie odpadów w instalacjach lub urządzeniach zlokalizowanych na lądzie połączone z odzyskiem energetycznym w wyniku wykorzystania unieszkodliwianego materiału po części jako surowca energetycznego (R1).

W zakładzie odbywa się odzysk odpadów o kodach CN 020202; 020203 oraz 200108; 200125; 160380 na dwóch liniach technologicznych w wyniku czego powstaje mączka mięsno-kostna oraz tłuszcz utylizacyjny. Dodatkowo w zakładzie pracuje instalacja do unieszkodliwiania odpadów z odzyskiem energii gdzie spalane są odpady o kodach: 020180; 020181; 020182; 190211; 020102; 020106; 020181; 020182; 020201; 020202; 020203; 020204; 020281; 020282; 020299; 020501; 190210.

Pod kodami 190211 i 190212 kryje się tłuszcz utylizacyjny z kategorii weterynaryjnej l, ll, lll. Tłuszcz utylizacyjny z kat. weterynaryjnej III jest sprzedawany odbiorcom zewnętrznym na cele paszowe. Natomiast tłuszcz utylizacyjny kat. weterynaryjnej I jest używany jako paliwo w instalacji termicznej.

Dodatkowo Wnioskodawca zakupuje od dostawców zewnętrznych tłuszcz utylizacyjny kat. I, którzy sprzedają go bez akcyzy w celu jego unieszkodliwienia, a który to tłuszcz Wnioskodawca wykorzystuje w instalacji termicznej jako paliwo. Przedmiotowe paliwo (tłuszcz utylizacyjny kat. I) używany jest tylko w warunkach normalnej pracy instalacji - poza rozruchem, wygaszaniem i jedynie dla palnika w części czołowej pieca obrotowego. Paliwem dodatkowym stosowanym w instalacji jest bioester. Produktem ubocznym całego procesu jest ciepło wykorzystywane do wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy tłuszcz utylizacyjny o kodach ex 190211 i ex 190210, który Wnioskodawca uzyskuje w wyniku procesu unieszkodliwiania odpadów i który nabywa od dostawców zewnętrznych do utylizacji, zużywany jako paliwo w dalszym procesie technologicznym podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy tłuszcz utylizacyjny o kodach ex 190211 i ex 190210 używany jako paliwo w procesie jego unieszkodliwiania jako odpadu nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. Na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotowego tłuszczu nie można zaliczyć do wyrobów energetycznych podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), wyrobami akcyzowymi - podlegającymi opodatkowaniu akcyzą - są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Natomiast w myśl ust. 3 omawianego przepisu paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem paliw silnikowych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zużywa tłuszcz utylizacyjny w instalacji termicznej jako paliwo, gdzie produktem ubocznym całego procesu jest ciepło wykorzystywane do wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

Analiza zaprezentowanych przepisów prowadzi do wniosku, iż tłuszcz utylizacyjny zużywany jako paliwo w instalacji termicznej nie będzie zaliczany do wyrobów energetycznych, gdyż nie jest węglowodorem.

Zatem w związku z faktem, iż opisany we wniosku tłuszcz utylizacyjny zużywany jako paliwo w instalacji termicznej nie jest wyrobem energetycznym, nie będzie również zaliczany do wyrobów akcyzowych opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl