ITPP3/443-7a/12/AT - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych zakupionych dla celów opałowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-7a/12/AT Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych zakupionych dla celów opałowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2012 r. (data wpływu 10 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 8 marca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia do wyrobów węglowych zakupionych dla celów opałowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 8 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia do wyrobów węglowych zakupionych dla celów opałowych.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka działa na podstawie kodeksu spółek handlowych jako przedsiębiorstwo wielobranżowe, którego rodzaj przeważającej działalności wg klasyfikacji PKD 3530Z to wytwarzanie energii cieplnej. Działalność ta jest działalnością koncesjonowaną, na którą posiada koncesję. Prowadzi działalność w ramach posiadanej koncesji i ustawy - Prawo energetyczne. W związku z powyższym zobligowana jest do prowadzenia wyodrębnionego pełnego wewnętrznego rachunku gospodarczego dla działalności koncesjonowanej związanej z wytwarzaniem energii cieplnej. Działalność ta podlega ścisłej kontroli URE. Poziom kosztów wytwarzania energii cieplnej kontrolowany jest w postępowaniu taryfowym dotyczącym uzyskania decyzji zatwierdzającej stawki opłat za energię cieplną. Z uwagi na fakt, iż Prawo energetyczne wyklucza możliwość subsydiowania skośnego w kosztach prowadzonej działalności wytwarzania energii cieplnej znajdują się tylko i wyłącznie koszty związane z tą działalnością, w tym również koszty opału (miał węglowy). W wyniku uwzględnienia przychodów i wszystkich kosztów będących źródłem uzyskania tych przychodów ustalany jest wynik finansowy dla tej działalności. Działalność konsecjonowana w strukturze sprzedaży całej Spółki wynosi 41,43%. W związku z powyższym, iż udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej z działalności koncesjonowanej wynosi więcej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział należy uznać Spółkę za zakład energochłonny. Głównymi odbiorcami energii cieplnej są: gospodarstwa domowe - 49917 GJ, urzędy i instytucje - 17140 GJ oraz pozostali odbiorcy 1094 GJ. Roczna sprzedaż to 68151 GJ. Zdecydowana większość odbiorców produkowanej energii cieplnej stanowi grupę odbiorców zwolnionych od akcyzy. Uznanie Spółki za podmiot opodatkowany wpłynęłoby na przełożenie kosztów akcyzy na tychże odbiorców.

Ponadto w bieżącym roku Spółka zakończyła realizację inwestycji związanej z modernizacją kotłowni węglowej w zakresie wymiany kotłów na kotły o wyższej sprawności cieplnej z zastosowaniem pełnej automatyki sterującej pozwalającej na poprawę jakości spalania, a także zastosowano układ odpylania z wykorzystaniem filtrów workowych gwarantujących dotrzymanie najnowszych standardów emisji pyłów do atmosfery. Z uwagi na wielkość źródła ciepła nie ma obowiązku wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego, a tym samym nie jest zarejestrowana w rejestrze EMAS (System Ekozarządzania i Audytu), o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) - (Dz. U. Nr 178, poz. 1060). Spółka również nie uczestniczy w systemie określonym ustawą z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych z uwagi na niską wielkość źródła ciepła oraz niski poziom emisji gazów cieplarnianych.

Drugim działem Spółki jest "Zarządzanie i administrowanie domami i lokalami mieszkalnymi" zleconymi przez Gminę Miejską na podstawie zawartej umowy. Wpływy od najemców z tytułu opłat takich jak czynsz i media stanowią przychód Gminy Miejskiej. Jeden z budynków mieszkalnych wyposażony jest we własną kotłownię. Spółka dokonuje zakupu węgla potrzebnego do ogrzewania mieszkań, a następnie poniesionymi kosztami z tego tytułu obciąża Gminę Miejską. Trzecim działem jest "Zarządzanie i administrowanie Wspólnotami Mieszkaniowymi". Jedna ze Wspólnot Mieszkaniowych zarządzana przez Spółkę wyposażona jest we własną kotłownię. Zakupu opału węglowego do ogrzewania mieszkań dokonuje Wspólnota Mieszkaniowa.

Dodatkowo Spółka wskazała, że w art. 21 ustawy z dnia 16 września 2011 r. - o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców, dotyczącym zmian w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zawarty został katalog zwolnień od akcyzy wyrobów węglowych. Z treści tego katalogu wynika, że ww. zwolnienie obejmować będzie również wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych. Po powołaniu definicji zakładu energochłonnego Spółka wskazała, że tym zakładem będzie wyodrębniona organizacyjnie działalność gospodarcza polegająca na produkcji i dystrybucji ciepła na rzecz odbiorców zewnętrznych pod warunkiem, że dla tej działalności prowadzony jest pełny wewnętrzny rozrachunek gospodarczy, w oparciu o który (w wyniku uwzględnienia przychodów i wszystkich kosztów będących źródłem uzyskania tych przychodów) ustalany jest wynik finansowy na tej działalności. Spółka jako podmiot obowiązany do ubiegania się o zatwierdzenie taryfy ciepła prowadzi wyodrębniony pełny wewnętrzny rozrachunek gospodarczy dla działalności "Energetyka Cieplna". Działalność ta spełnia warunki zakładu, który z uwagi na przekroczenie 10% udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej może być traktowany jako "zakład energochłonny", o którym mowa w ustawie. Z powyższego wynika, że węgiel i koks zużywany w działalności "Energetyka Cieplna" (zakładzie energochłonnym) podlega zwolnieniu z akcyzy. Powyższa interpretacja zapisów ustawy wydaje się być słuszna chociażby z uwagi na to, że wskazuje na równe traktowanie podmiotów zajmujących się dostawą ciepła (a tym samym odbiorców energii cieplnej) do odbiorców zewnętrznych, tj.:

* odrębnie funkcjonujących jako przedsiębiorstwa - zakładów energetyki cieplnej,

* energetykę cieplną realizowaną w ramach wielozakładowej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy na wyroby węglowe, które zużywane są na wytworzenie energii cieplnej dla miasta jako zakład energochłonny.

2.

Czy przy ustaleniu udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej należy przyjąć wartość produkcji sprzedanej w dziale "Energetyki Cieplnej", czy wartość produkcji sprzedanej całej Spółki.

3.

Jakimi dokumentami Spółka powinna dysponować przy zastosowaniu zwolnienia z art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy, przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

4.

Czy podlega akcyzie zakupiony węgiel do ogrzewania mieszkań w budynku mieszkalnym wielorodzinnym stanowiącym wyłączną własność Gminy Miejskiej, a zarządzanym i administrowanym przez Spółkę na podstawie zawartej umowy (budynek wyposażony jest we własną kotłownię).

Zdaniem Spółki, spełnia warunki określone dla zwolnienia z akcyzy przedsiębiorstw energochłonnych. Do obliczenia udziału, o którym mowa w art. 31a ust. 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) należy przyjąć wartość produkcji sprzedanej w dziale "Energetyki Cieplnej", gdyż jest to działalność koncesjonowana wyodrębniona w strukturach Spółki. Tak obliczony udział uprawnia do zastosowania zwolnienia od akcyzy, na podstawie art. 31a ust. 10 pkt 8 ww. ustawy. Spółka wskazała, że zużywany węgiel w działalności "Energetyka Cieplna" jako zakład energochłonny, w którym udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział, podlega zwolnieniu od akcyzy. Według Spółki, taka interpretacja zapisów ustawy wydaje się być słuszna z uwagi na to, że wskazuje na równe traktowanie podmiotów zajmujących się dostawą ciepła, a tym samym odbiorców energii cieplnej tylko z uwagi na strukturę przedsiębiorstwa tj. odbiorców energii z przedsiębiorstw energetycznych jednobranżowych - korzystaliby ze zwolnienia, z kolei odbiorcy energii z małych firm komunalnych często wielobranżowych ponosiliby koszt akcyzy zawarty w kosztach wytworzenia energii cieplnej. Zużywany przez przedsiębiorstwo opał w działalności koncesjonowanej służy realizacji produkcji energii cieplnej, w takim samym stopniu jak w przedsiębiorstwach jednobranżowych, a stosowanie różnych zasad opodatkowania tych przedsiębiorstw naruszałoby zasady konkurencyjności. Spółka wskazała, że zakłady komunalne wielobranżowe są to przede wszystkim zakłady małe, w których koszty prowadzonej działalności są stosunkowo wysokie z uwagi na mały rynek zbytu na ich usługi, stąd też forma wielobranżowości służy obniżeniu kosztów ich działalności. Obciążenie tych przedsiębiorstw kosztami akcyzy tylko z uwagi na ich wielobranżowość, zwiększą wysokie koszty produkcji energii cieplnej. Zdaniem Spółki, intencją ustawodawcy była ochrona grup społecznych najbardziej wrażliwych na wzrost kosztów takich jak gospodarstwa domowe i jednostki użyteczności publicznej. Uznanie Spółki za przedsiębiorstwo zwolnione z podatku akcyzowego, stanowiłoby spełnienie założeń ustawodawcy i w pełni chroniłoby te grupy społeczne przed nieuzasadnionym ponoszeniem kosztów akcyzy. Ponadto do zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych może służyć również zapis art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, który daje zwolnienie podmiotom gospodarczym, w których wprowadzone zostały systemy prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności gospodarczej. Zdaniem Spółki, dokumentami potwierdzającymi realizację inwestycji dotyczącej osiągnięcia celów ochrony środowiska stanowiącymi podstawę zwolnienia od akcyzy na podstawie ww. przepisu powinny być:

* pozwolenie na użytkowanie kotłowni (zmodernizowanej),

* decyzja na emisję gazów i pyłów do atmosfery,

* dokumentacja poniesionych nakładów inwestycyjnych.

Spółka jest w posiadaniu ww. dokumentów co - w Jej ocenie - upoważnia do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Spółki, zużywany opał węglowy do ogrzewania lokali mieszkalnych stanowiących wyłączną własność Gminy Miejskiej (organ administracji publicznej) traktowanych jak gospodarstwa domowe, podlega zwolnieniu od akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wyrobami węglowymi - stosownie do zapisu ust. 1 pkt 1a powyższego artykułu - są wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ww. ustawy.

W załączniku tym wymieniono:

* w poz. 19 pod kodem CN ex 2701: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych,

* w poz. 20 pod kodem CN ex 2702: węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych,

* w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00: koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Z objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wynika iż oznaczenie "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;

3.

dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

4.

import wyrobów węglowych;

5.

eksport wyrobów węglowych;

6.

użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;

7.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

8.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

W myśl ust. 3 powyższego artykułu, jeżeli w stosunku do wyrobów węglowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zasadą jest zatem, iż obrót wyrobami węglowymi jest objęty systemem podatku akcyzowego, niemniej ustawodawca przewidział liczne wyłączenia od tej zasady stosując zwolnienia.

I tak, zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Na podstawie ust. 2 pkt 3 powyższego artykułu, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).

Zgodnie z ust. 2 pkt 8 tegoż artykułu, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Przez zakłady energochłonne - w myśl ust. 10 wskazanego artykułu - rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Na podstawie ust. 2 pkt 9 powyższego artykułu, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do zapisu art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych, z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy oraz sposób jej prowadzenia został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.).

Z kolei podmiotem zużywającym jest - w świetle art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy o podatku akcyzowym - podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Wykładnia art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy, prowadzi do wniosku, że warunkiem zasadności zastosowania zwolnienia do wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych, jest ich docelowe zużywanie m.in. przez gospodarstwa domowe. Z kolei, aby skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 8 powyższego artykułu, podmiot zużywający musi być zakładem energochłonnym, a więc podmiotem spełniającym przesłanki, określone w treści ust. 10 ww. artykułu oraz dodatkowo (w przeciwieństwie do zwolnienia z art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy), prowadzić ewidencje wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Natomiast warunkiem skorzystania ze zwolnienia z ust. 2 pkt 9 tegoż artykułu, oprócz prowadzenia ww. ewidencji jest wprowadzenie systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za taki system uważa się tzw. EU ETS (European Union Emissions Trading Scheme lub European Union Emissions Trading System - Europejski System Handlu Emisjami), o którym mowa w Dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz. U. UE L Nr 275, str. 32 z późn. zm.). Implementacja powyższych regulacji do krajowego porządku prawnego nastąpiła ustawą z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695). Drugi system to tzw. EMAS (Eco-Management and Audit Scheme - System Ekozarządzania i Audytu), o którym mowa w Rozporządzeniu 761/2001/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 marca 2001 r. dopuszczające dobrowolny udział organizacji w systemie zarządzania środowiskiem i audytu środowiskowego we Wspólnocie (Dz. U. UE L Nr 114, str. 1 z późn. zm.). Powyższe rozporządzenie zostało uszczegółowione ustawą z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) - (Dz. U. Nr 178, poz. 1060).

Z treści wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność w ramach posiadanej koncesji oraz ustawy - Prawo energetyczne. Zobligowana jest do prowadzenia wyodrębnionego pełnego wewnętrznego rachunku gospodarczego dla działalności koncesjonowanej związanej z wytwarzaniem energii cieplnej. Poziom kosztów wytwarzania energii cieplnej kontrolowany jest w postępowaniu taryfowym. W kosztach wytwarzania energii cieplnej znajdują się tylko i wyłącznie koszty związane z tą działalnością, w tym również koszty opału (miał węglowy). W wyniku uwzględnienia przychodów i wszystkich kosztów będących źródłem uzyskania tych przychodów ustalany jest wynik finansowy dla tej działalności. Udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej z działalności koncesjonowanej wynosi więcej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Działalność ta spełnia warunki zakładu energochłonnego. Spółka zakończyła realizację inwestycji związanej z modernizacją kotłowni węglowej w zakresie wymiany kotłów na kotły o wyższej sprawności cieplnej z zastosowaniem pełnej automatyki sterującej pozwalającej na poprawę jakości spalania a także zastosowała układ odpylania z wykorzystaniem filtrów workowych gwarantujących dotrzymanie najnowszych standardów emisji pyłów do atmosfery. Spółka nie jest zarejestrowana w rejestrze EMAS, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) - (Dz. U. Nr 178, poz. 1060) oraz nie uczestniczy w systemie określonym ustawą z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695). Drugim działem Spółki jest "Zarządzanie i administrowanie domami i lokalami mieszkalnymi" zleconymi przez Gminę Miejską na podstawie zawartej umowy. Jeden z budynków mieszkalnych wyposażony jest we własną kotłownię. Spółka dokonuje zakupu węgla potrzebnego do ogrzewania mieszkań, a następnie poniesionymi kosztami z tego tytułu obciąża Gminę Miejska.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że o ile dział "Energetyka Cieplna" w Spółce jest organizacyjnie i finansowo wyodrębnionym zespołem składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania (na co może wskazywać treść wniosku), a udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział, może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, pod warunkiem, że prowadzi ewidencję na zasadach określonych w ust. 4-7 tegoż artykułu. Do obliczenia udziału zakupu wyrobów węglowych należy przyjąć wartość produkcji sprzedanej w dziale "Energetyki Cieplnej".

W związku z tym, że Spółka nie wprowadziła systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, tj. EU ETS lub EMAS, nie może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy przewidzianego w art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy. Tym samym kwestia dokumentacji niezbędnej do zastosowania zwolnienia na podstawie powyższej regulacji, w przypadku Spółki jest bezprzedmiotowa.

Z kolei w odniesieniu do węgla, który nabywa Spółka na rzecz budynku mieszkalnego stanowiącego wyłączną własność Gminy Miejskiej, korzystać będzie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, pod warunkiem, że zużywać będzie go zgodnie z celem (przeznaczeniem) określonym w tym przepisie, tj. dla potrzeb gospodarstw domowych.

Niezależnie od powyższego należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych.

Jednocześnie informuje się, że w kwestii zastosowania zwolnienia do węgla zakupionego przez Wspólnotę Mieszkaniową dla potrzeb ogrzewania mieszkań, wydano postanowienie nr ITPP3/443-7b/12/RS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl