ITPP3/443-74b/09/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-74b/09/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2009 r. (data wpływu 9 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie obowiązku znakowania i barwienia paliwa opałowego klasyfikowanego do kodu CN 2707 99 99 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie obowiązku znakowania i barwienia paliwa opałowego klasyfikowanego do kodu CN 2707 99 99.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje rozpocząć wytwarzanie na składzie podatkowym paliwa opałowego. Produkcja polegać będzie na poprawie użytkowych własności ekstraktów furfurolowych stanowiących pozostałość po procesie selektywnej rafinacji furfurolem destylatów próżniowych lub paliw opałowych na bazie tych ekstraktów, poprzez dodanie do nich frakcji olejów napędowych.

Produkt będzie przeznaczony na cele opałowe. Udział surowców w produkcie gotowym:

* ekstrakty furfurolowe lub produkty na bazie tych ekstraktów w ilości >=70%,

* frakcje oleju napędowego w ilości <=30%.

Parametry gotowego wyrobu:

* gęstość w temperaturze 15°C (kg/m#179;) - równa lub wyższa niż 890,

* temperatura zapłonu (°C) - powyżej 62,

* lepkość kinematyczna w 50°C (mm#178;/s) - poniżej 200,

* temperatura płynięcia (°C) - nie wyżej +20,

* wartość opałowa (MJ/kg) - powyżej 39,

* destylacja metodą ASTM D86:

* do 250°C - nie można określić destylacji tą metodą,

* do 350°C - nie można określić destylacji tą metodą,

* zawartość siarki (%) - mniej niż 2,0,

* zawartość wody (%) - ok. 0,1,

* zawartość węglowodorów aromatycznych - powyżej 50%.

Proponowaną klasyfikację Spółka opiera o wytyczne zawarte w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 1031/2008 z dnia 19 września 2008 r., zmieniające załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Na podstawie uwag do działu 27 - Uwagi, punkt 2: Informacje podane w pozycji 2710 dotyczące "olejów ropy naftowej i otrzymywanych z minerałów bitumicznych" dotyczą nie tylko olejów ropy naftowej i otrzymywanych z minerałów bitumicznych, lecz również olejów podobnych, także składających się głównie z mieszanin węglowodorów nienasyconych, otrzymanych w dowolnym procesie pod warunkiem, że masa składników niearomatycznych przewyższa masę składników aromatycznych. Z powyższego wynika, że oleje w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych nie powinny być klasyfikowane w grupie 2710. Stąd stanowisko Spółki, że w przypadku mieszania ekstraktów furfurolowych lub olejów na bazie tych ekstraktów z frakcjami olejów napędowych, jeżeli masa składników aromatycznych przewyższy masę składników niearomatycznych, wyrób nie może być sklasyfikowany w kodzie 2710. Z kolei proponowana klasyfikacja w zakresie grupy 2707 znajduje swoje uzasadnienie w wydanych przez Izbę Celną w Warszawie Wiążących Informacjach Taryfowych dla podobnych produktów (PL-WIT-2007-00884, PL-WIT-2008-00259, PL-WIT-2008-00397, PL-WIT-2008-00398). Wprawdzie WIT wydawane są w przypadku transakcji importu lub eksportu, jednak oparte są o tą samą nomenklaturę. Klasyfikacja odmienna dla transakcji krajowych nie znajduje uzasadnienia. Zdaniem spółki, w myśl przepisów ustawy o podatku akcyzowym, wyżej wymieniony wyrób jest wyrobem akcyzowym, wymienionym w poz. 24 załącznika nr 1 do ustawy. Ponadto został wymieniony w art. 86 jako wyrób energetyczny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym paliwo opałowe o kodzie CN 2707 99 99 podlega znakowaniu i barwieniu.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego brak jest podstaw prawnych w zakresie obowiązku znakowania i barwienia paliw opałowych o kodzie CN 2707 99 99. Obowiązek znakowania i barwienia dotyczy bowiem wyłącznie wyrobów energetycznych wymienionych w art. 90 ust. 1 ustawy, stanowiącym katalog zamknięty tychże wyrobów. Wśród wyrobów podlegających obowiązkowi znakowania i barwienia, ustawodawca nie wymienia paliw opałowych o kodzie CN 2707 99 99.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Spółkę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl