ITPP3/443-72a/14/MD - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług przekazania przez powiat nieruchomości gruntowej na rzecz innej jednostki samorządu terytorialnego w ramach rekompensaty kosztów poniesionych przez tę ostatnią w związku ze wspólnie realizowaną inwestycją.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-72a/14/MD Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług przekazania przez powiat nieruchomości gruntowej na rzecz innej jednostki samorządu terytorialnego w ramach rekompensaty kosztów poniesionych przez tę ostatnią w związku ze wspólnie realizowaną inwestycją.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniu 5 maja 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania przez Powiat przekazania nieruchomości gruntowej na rzecz innej jednostki samorządu terytorialnego w ramach rekompensaty kosztów poniesionych przez tą ostatnią w związku ze wspólnie realizowaną inwestycją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 5 maja 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania przez Powiat przekazania nieruchomości gruntowej na rzecz innej jednostki samorządu terytorialnego w ramach rekompensaty kosztów poniesionych przez tą ostatnią w związku ze wspólnie realizowaną inwestycją.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat... (dalej Powiat) jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT czynny. Powiat zamierza zbyć w drodze bezprzetargowej na rzecz Miasta.... (dalej Miasto) nieruchomość niezabudowaną stanowiącą własność Powiatu położoną w Powiecie, w jednostce ewidencyjnej Miasta (Miasto nie jest miastem na prawach powiatu, jest gminą miejską). Ww. nieruchomość położona jest w obrębie ewidencyjnym... i jest oznaczona geodezyjnie jako działka ewidencyjna 317/3 o pow. 0,8633 ha. Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania, działka oznaczona jest symbolem I.ZR - tereny rekreacji ogólnodostępnej z infrastrukturą rekreacyjną z dopuszczeniem zabudowy usługowej w zakresie gastronomii i handlu. Dopuszcza się organizowanie miejsc postojowych w ilości maksymalnej 20 stanowisk postojowych.

Na podstawie art. 12 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.) w zw. z § 1 ust. 1 pkt 9 uchwały nr. Rady Powiatu z dnia 30 czerwca 2010 r. w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania, obciążania, wydzierżawiania, wynajmowania nieruchomości stanowiących własność Powiatu... (Dz. Urz. Woj.... z 2010 r. Nr 76, poz. 1438 oraz z 2012 r., poz. 309) oraz na podstawie art. 13 ust. 1 i art. 37 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) Rada Powiatu w dniu 30 kwietnia 2014 r. podejmie uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze bezprzetargowej na rzecz Miasta nieruchomości stanowiącej własność Powiatu, tj. działki nr 317/3 o powierzchni 0,8633 ha. Działka przeznaczona do zbycia leży na terenie Miasta. Rada Miasta w dniu 27 stycznia 2014 r. podjęła uchwałę o wyrażeniu zgody na nabycie przez Miasto od Powiatu prawa własności ww. nieruchomości niezabudowanej, oznaczonej jako działka nr 317/3 o pow. 0,8633 ha.

Zbycie działki nastąpi poprzez podpisanie umowy cywilnoprawnej (w formie aktu notarialnego) między Powiatem a Miastem w ramach wzajemnych rozliczeń zadania inwestycyjnego. Na moment podpisania aktu notarialnego działka będzie nieruchomością niezabudowaną. Wartość nieruchomości, która będzie przedmiotem zbycia na rzecz Miasta w ramach rozliczenia inwestycji wynosi 538.659 zł.

Zbycie przedmiotowej nieruchomości na rzecz Miasta nastąpi w ramach wzajemnego rozliczenia finansowego pomiędzy Powiatem a Miastem, w związku z przebudową dróg powiatowych, tj. ul.... i realizacją zadania pn. "...".

Przedsięwzięcie to wiązało się z wyburzeniem budynku zlokalizowanego na nieruchomości stanowiącej własność Miasta, w którym znajdowało się sześć lokali mieszkalnych oraz dwa lokale użytkowe. W związku z tym byłym lokatorom budynku należało zapewnić lokale zamienne, których wartość stanowi kwotę 1.076.293 zł.

Powiat przed przystąpieniem do realizacji ww. zadania inwestycyjnego podpisał z Miastem umowę w sprawie jego wspólnej realizacji. W paragrafie 5 ust. 6 określono, że "rozliczenie kosztów dotyczących wykonania przez Powiat robót na działkach gruntu stanowiącego własność Miasta oraz zapewnienia przez Miasto lokali mieszkalnych lokatorom budynku położonego w... przy ulicy K., zostanie dokonane między stronami umowy po zakończeniu realizacji zadania, na podstawie odrębnego porozumienia przy uwzględnieniu wartości robót wykonanych przez Powiat, wartości i stanu lokali mieszkalnych w budynku położonym w... oraz możliwości przekazania przez Powiat na rzecz Miasta nieruchomości stanowiących własność Powiatu". W związku z powyższym zapisem Miasto oszacowało wartość lokali mieszkalnych (zamiennych przeznaczonych do zasiedlenie) na kwotę 1.076.293 zł.

Powiat wykonał prace rozbiórkowe budynku położonego w... o wartości 42.700 zł. Działka, na której znajdował się rozebrany budynek była i jest własnością Miasta.

Powiat chcąc rozliczyć powstałą należność wyliczył nakłady poniesione przez Powiat (w ramach realizacji ww. zadania inwestycyjnego) na działkach stanowiących własność Miasta, a graniczących z drogami powiatowymi na kwotę 537.634 zł oraz wartość działki przeznaczonej do zbycia w drodze bezprzetargowej na kwotę 538.659 zł. Wartość robót oraz przeznaczonej do zbycia działka 317/3 to łącznie kwota I.076.293 zł.

Wartość robót poniesionych przez Powiat w kwocie 537.634 zł na 6 działkach stanowiących własność Miasta dotyczyła prac związanych z przebudową infrastruktury drogowej, tj. przebudową skrzyżowań. Obejmowały one m.in. roboty rozbiórkowe nawierzchni chodników, schodów, obrzeży, wykonanie nowych nawierzchni schodów, obrzeży, chodników, wykonanie terenów zieleni, wykonanie ramp, malowanie balustrad betonowych, rozbiórkę i ułożenie krawężników, wykonanie zjazdów, ścieżek rowerowych. Nakłady w postaci ww. robót staną się własnością Miasta.

Umowa w sprawie wspólnej realizacji zadania pn. "..." zawarta między Powiatem a Miastem stanowiła załącznik do umowy zawartej z Województwem... o dofinansowanie projektu "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Z. na lata 2007-2013, działanie 2.1. "Zintegrowany system transporty województwa", podziałanie 2.1.2. "Lokalna infrastruktura drogowa". Powiat był w tym przypadku realizatorem/beneficjentem.

Rozliczenie związane z zrealizowanym zadaniem inwestycyjnym (opisanym we wniosku oraz w uzupełnieniu do wniosku) będzie przeprowadzone bez przepływu środków pieniężnych. W wyniku tej transakcji zmniejszy się wartość mienia Powiatu, natomiast zostaną zrekompensowane koszty poniesione przez Miasto.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zbycie w drodze bezprzetargowej na rzecz Miasta nieruchomości niezabudowanej (działki nr 317/3) stanowiącej własność Powiatu będzie czynnością podlegającą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Powiatu, czynność ta będzie podlegała ustawie o podatku od towarów i usług. Do ww. przypadku będą miały zastosowanie przepisy art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 oraz art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle ww. regulacji opodatkowaniu podlegają - co do zasady - czynności odpłatne. Przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie narzucają jednak określonej formy zapłaty. Nie wynika z nich bowiem, aby zapłata za dostawę towarów lub świadczenie usług musiała mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową. Zapłatę stanowić może inny towar lub usługa, albo może ona mieć charakter mieszany, łącząc w sobie zapłatę częściową w formie pieniężnej oraz określoną w naturze. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną wystarczające jest to, aby było możliwe określenie ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za daną czynność.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według regulacji art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy przy tym podkreślić, że szerokie, odwołujące się do pojęcia świadczenia, określenie zakresu przedmiotowego w art. 8 ust. 1 ustawy, nie oznacza jednak, że świadczeniem usług jest każda czynność czy zdarzenie, którego efektem jest odpłatne przysporzenie jednej ze stron na skutek działania bądź zaniechania innej strony. Ze wskazanych uregulowań ustawy wynika bowiem, że usługą jest każde, co do zasady, odpłatne świadczenie, które nie jest dostawą towarów i które przejawia się tym, że świadczeniobiorca (będący konsumentem danej usługi) odnosi z niego, choćby nawet potencjalną korzyść. W szeregu orzeczeń (np. C-498/99, publ. LEX nr 83900, C-16/93, publ. LEX nr 83886, C-89/81, publ. www.curia.europa.eu, czy C-154/80, publ. www.curia.europa.eu), istotnych z punktu widzenia spornej w tej sprawie kwestii Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, wyraził pogląd, że za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

1.

istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne;

2.

wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy;

3.

istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi;

4.

odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem;

5.

istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze prywatnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Powiat (podatnik VAT czynny) zamierza zbyć na rzecz Miasta nieruchomość gruntową, tj. działkę nr 317/3 o pow. 0,8633 ha i o wartości 538.659 zł. Działka nabyta została przez Powiat w drodze komunalizacji. Przy jej nabyciu Powiat nie korzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zbycie działki nastąpi przez podpisanie umowy cywilnoprawnej (w formie aktu notarialnego) między Powiatem, a Miastem. Na moment podpisania aktu notarialnego działka będzie nieruchomością niezabudowaną. Jej zbycie na rzecz Miasta nastąpi w ramach wzajemnego rozliczenia finansowego dokonywanego w związku z przebudową dróg powiatowych. Przedsięwzięcie to wiązało się z wyburzeniem budynku (prace rozbiórkowe przeprowadził Powiat) zlokalizowanego na nieruchomości stanowiącej własność Miasta. W budynku znajdowało się sześć lokali mieszkalnych oraz dwa lokale użytkowe. W związku z tym byłym lokatorom budynku Miasto zapewniło lokale zamienne o wartości 1.076.293 zł. Działka, na której znajdował się rozebrany budynek była i jest własnością Miasta. Chcąc rozliczyć powstałą należność Powiat wyliczył nakłady poniesione (w ramach realizacji ww. zadania inwestycyjnego) na działkach stanowiących własność Miasta, a graniczących z drogami powiatowymi na kwotę 537.634 zł oraz wartość działki przeznaczonej do zbycia na kwotę 538.659 zł. Wartość robót oraz wartość przeznaczonej do zbycia działka 317/3 to łącznie I.076.293 zł. Roboty wykonane przez Powiat dotyczyły prac związanych z przebudową infrastruktury drogowej. Nakłady w postaci ww. robót staną się własnością Miasta. Rozliczenie związane z zrealizowanym zadaniem inwestycyjnym dokonane będzie bez przepływu środków pieniężnych. W wyniku tej transakcji zmniejszy się wartość mienia Powiatu, natomiast zostaną zrekompensowane koszty poniesione przez Miasto.

Na tym tle Powiat powziął wątpliwość dotyczącą obowiązku opodatkowania przekazania nieruchomości gruntowej na rzecz innej jednostki samorządu terytorialnego w ramach rekompensaty kosztów poniesionych przez tą ostatnią w związku ze wspólnie realizowaną inwestycją.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz cytowane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług potwierdzić należy pogląd Powiatu, że przekazanie przez Powiat nieruchomości gruntowej na rzecz innej jednostki samorządu terytorialnego (gminy) w ramach rekompensaty kosztów poniesionych przez tą ostatnią w związku inwestycją realizowaną w porozumieniu będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu. W ramach tej transakcji Powiat będzie bowiem występował jako "zwyczajny" podmiot obrotu cywilnoprawnego (nie będzie wykonywał w tym zakresie władztwa publicznego), a tym samym będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Ponadto przedmiot transakcji jest rzeczą (nieruchomością), która mieści się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Na gruncie analizowanej transakcji pojawi się również kolejny, konstytutywny element czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. odpłatność. Skoro bowiem uprzednio Miasto przekwaterowało mieszkańców zburzonego budynku położonego w S. przy ul. K. (ponosząc przy tym ściśle określone wydatki), to wykonało tym samym na rzecz Powiatu czynność o charakterze usługowym (przyczyniło się do przygotowania terenu do inwestycji realizowanej przez Powiat). Odpłatnością (in natura) za tę czynność będzie działka nr 317/3 o pow. 0,8633 ha i o wartości 538.659 zł, której przekazanie planuje Powiat.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl