ITPP3/443-65/09/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-65/09/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2009 r. (data wpływu 1 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu płynnego zakupionego w ramach zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący i zużywania go na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu płynnego zakupionego w ramach zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący i zużywania go na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka działa jako podmiot pośredniczący, o którym mowa w art. 2 pkt 23 ustawy o podatku akcyzowym. Jednocześnie prowadzone są prace inwestycyjne związane z przygotowaniem zaplecza technicznego mającej rozpocząć się działalności produkcyjnej. W jego skład wchodzi między innymi wyodrębniona instalacja gazowa. Na etapie prac inwestycyjnych jak i w samym procesie produkcji zużywany będzie gaz płynny - zgodnie z ustawą w związku ze zużywaniem wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, na cele uprawniające do zwolnienia, Spółka posiada status podmiotu zużywającego. Wnioskodawca dopełnia wszelkich obowiązków nałożonych ustawą związanych z posiadaniem tego statusu. Spółka chciałaby mieć możliwość przeznaczania gazu płynnego zakupionego w ramach prowadzenia działalności jako podmiot pośredniczący do celów produkcyjnych. Jest to możliwe do realizacji, ponieważ wyroby zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie dostarczane byłyby do wyodrębnionej, na potrzeby działalności uprawniającej do zwolnienia, instalacji gazowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prowadząc działalność jako podmiot pośredniczący Spółka może zakupiony gaz zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie przeznaczać na potrzeby własnej działalności produkcyjnej.

Stanowisko Wnioskodawcy

Spółka uważa, iż gaz zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie, zakupiony w ramach prowadzenia działalności jako podmiot pośredniczący, może być przeznaczony, przy zachowaniu wszelkich wymogów formalnych określonych w ustawie o podatku akcyzowym, na potrzeby prowadzonej działalności produkcyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), dalej zwana ustawą, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a w przypadku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, również podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, posiadający statek powietrzny lub jednostkę pływającą, który nabywa te wyroby energetyczne - jeżeli rozpoczęcie użycia tych wyrobów energetycznych do eksploatacji tego statku powietrznego lub tej jednostki pływającej następuje na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 23 ustawy podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, inny niż podmiot prowadzący skład podatkowy, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również z importu.

Stosownie do przepisu art. 56 ust. 4 ustawy wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący określa w szczególności:

1.

numer podmiotu pośredniczącego;

2.

adres siedziby lub zamieszkania podmiotu pośredniczącego;

3.

formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego;

4.

zakres prowadzonej działalności;

5.

rodzaj wyrobów akcyzowych.

Zatem z treści przedstawionych wyżej przepisów wynika, iż podmiot pośredniczący, zgodnie z treścią uzyskanego zezwolenia, prowadzi działalność gospodarczą, która polega wyłącznie na dostarczaniu wyrobów zwolnionych podmiotowi uprawnionemu do ich zużycia, czyli podmiotowi zużywającemu. W takiej sytuacji podmiot pośredniczący korzysta ze zwolnienia od akcyzy w przypadku określonym w przepisie art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy, czyli w sytuacji dostarczania gazu płynnego jako podmiot pośredniczący do podmiotu zużywającego. Wobec powyższego w ramach uzyskanego zezwolenia podmiot pośredniczący nie może przeznaczyć części odebranych w tej procedurze wyrobów na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, gdyż takie działanie spowoduje utratę zwolnienia.

W opisanym we wniosku zdarzeniu podmiot będzie mógł zużywać gaz płynny do celów zwolnionych od akcyzy działając jako podmiot zużywający. Zatem w opisanej we wniosku sytuacji Wnioskodawca powinien nabywać wyroby, które zostaną zużyte do celów zwolnionych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, jako podmiot zużywający stosując się do trybu i warunków określonych dla takich podmiotów. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym odrębnie regulują sposób korzystania ze zwolnienia od akcyzy dla podmiotu pośredniczącego, czy też dla podmiotu zużywającego.

Należy także zauważyć, iż zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest między innymi prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez:

* podmiot prowadzący skład podatkowy,

* zarejestrowanego handlowca,

* podmiot pośredniczący,

* oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zatem z powyższego przepisu wynika, iż każdy z podmiotów wskazanych we wniosku prowadzi odrębną dokumentację zwolnienia (ewidencję) jako podmiot pośredniczący lub jako podmiot zużywający.

Powyższe potwierdza fakt, iż w myśl art. 56 ust. 5 ustawy podmiot pośredniczący w dokumencie dostawy wyrobów zwolnionych od akcyzy jest zobowiązany do podania swojego numeru określonego w wydanym zezwoleniu na prowadzenie takiej działalności. Umieszczenie w dokumencie dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy tego numeru akcyzowego potwierdza, iż nabywany gaz płynny zostanie odebrany przez podmiot pośredniczący w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego. Ponadto z treści wzoru dokumentu dostawy zawartego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 251) wynika, iż skład podatkowy wystawiający dokument dostawy wypełnia go odrębnie dla podmiotu pośredniczącego i dla podmiotu zużywającego (rubryka 3).

Należy w tym miejscu podkreślić, iż zgodnie z art. 56 ust. 12 ustawy, jeżeli podmiot pośredniczący prowadzi działalność niezgodnie z przepisami prawa podatkowego lub uzyskanym zezwoleniem, to naczelnik urzędu celnego jest zobowiązany z urzędu cofnąć mu udzielone zezwolenie. Zatem w przypadku stwierdzenia przez uprawniony organ iż podmiot działa niezgodnie z udzielonym zezwoleniem, czyli zużywa wyroby akcyzowe odebrane w ramach zezwolenia na własne potrzeby zamiast ich dostarczania podmiotom zużywającym, to po przeprowadzonym postępowaniu, jest zobowiązany do cofnięcia zezwolenia.

Reasumując, podmiot pośredniczący działając w ramach udzielonego zezwolenia powinien całość otrzymanych w tej procedurze wyrobów dostarczać wyłącznie podmiotowi zużywającemu. W przypadku, gdy Zainteresowany zamierza zużywać zwolnione od akcyzy wyroby akcyzowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to powinien je nabyć jako podmiot zużywający wypełniając określone warunki dla tak prowadzonej działalności, miedzy innymi, prowadząc odrębną ewidencję wyrobów zwolnionych jako podmiot zużywający.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl