ITPP3/443-63/08/AO - Kiedy prawidłowo powinno być obciążone zabezpieczenie akcyzowe, czy w dniu złożenia zawiadomienia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, czy w dniu otrzymania towaru?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-63/08/AO Kiedy prawidłowo powinno być obciążone zabezpieczenie akcyzowe, czy w dniu złożenia zawiadomienia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, czy w dniu otrzymania towaru?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2008 r. (data wpływu 12 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie momentu złożenia i obciążenia zabezpieczenia akcyzowego w związku z nabyciem wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie momentu złożenia i obciążenia zabezpieczenia akcyzowego w związku z nabyciem wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego towaru akcyzowego zharmonizowanego w procedurze przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, na podstawie art. 55 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy prawidłowo powinno być obciążone zabezpieczenie akcyzowe, czy w dniu złożenia zawiadomienia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, czy w dniu otrzymania towaru.

Stanowisko wnioskodawcy.

Zdaniem wnioskodawcy, nie powinno być obciążone zabezpieczenie akcyzy w dniu zgłoszenia o planowanym nabyciu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, ponieważ wymagane dokumenty dostarczane są do organu podatkowego w czasie, gdy towar - "oleje Neste" - znajdują się jeszcze w magazynie producenta lub są w drodze Finlandia - Polska. Podatnik wskazał, iż nie jest w stanie przewidzieć, kiedy zostanie przekroczona granica litewsko - polska, ponieważ sam osobiście nigdy towaru nie przywoził, gdyż tą usługę zleca firmie transportowej. Ponadto zaznaczył, iż nie jest w stanie przewidzieć czy zamówiona ilość towaru będzie zgodna z ilością przywiezionego towaru (zdarza się, iż w czasie załadunku brak jest danego asortymentu, który był wcześniej zamówiony). Wnioskodawca nie zgadza się z obciążeniem zabezpieczenia akcyzowego za towar, którego nie ma fizycznie w magazynie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), w przypadku gdy podatnik prowadzący działalność gospodarczą nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest zobowiązany przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe.

Zgodnie natomiast z ust. 2 cytowanego artykułu w przypadku, o którym mowa powyżej, obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym.

Stosownie do postanowień art. 45 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym właściwy naczelnik urzędu celnego ustala wysokość zabezpieczenia generalnego na poziomie równym szacunkowej kwocie maksymalnej wynikającej z zobowiązania podatkowego. Natomiast ust. 2 cytowanego artykułu stanowi, iż zabezpieczenie generalne powinno każdorazowo pokrywać w pełnej wysokości kwotę zawieszonego zobowiązania podatkowego.

W myśl natomiast z dyspozycją § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. Nr 35, poz. 314 z późn. zm.), naczelnik urzędu celnego odnotowuje każdorazowo na potwierdzeniu złożenia zabezpieczenia generalnego obciążenie zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego, zwane dalej "obciążeniem zabezpieczenia", oraz zwolnienie tego zabezpieczenia z obciążenia kwotą zobowiązania podatkowego, które wygasło lub nie może już powstać, zwane dalej "zwolnieniem zabezpieczenia", w sposób umożliwiający obliczenie w każdym czasie kwoty wolnej zabezpieczenia, stanowiącej kwotę złożonego zabezpieczenia, pomniejszoną o kwoty zobowiązań podatkowych, którymi zabezpieczenie jest obciążone.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż obciążenie zabezpieczenia może nastąpić wówczas gdy zgodnie z art. 55 ust. 2 ustawy powstał obowiązek podatkowy, czyli z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszących, gdyż dopiero powstanie obowiązku podatkowego wyznacza zakres przyszłego zobowiązania podatkowego.

Powyższe nie zmienia faktu, iż w momencie zgłoszenia o planowanym nabyciu Wnioskodawca winien złożyć zabezpieczenie akcyzowe.

Reasumując stwierdza się, iż Wnioskodawca w dniu zgłoszenia o planowanym nabyciu winien złożyć zabezpieczenie akcyzowe. Natomiast obciążenie zabezpieczenia akcyzowego winno nastąpić z chwilą otrzymania towaru, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternaście dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl