ITPP3/443-618/13/BJ - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej rozbudowy publicznej sieci teleinformatycznej, finansowanej ze środków europejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-618/13/BJ Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej rozbudowy publicznej sieci teleinformatycznej, finansowanej ze środków europejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn."B."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, w odpowiedzi na konkurs w ramach osi priorytetowej 7 - Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, działanie 7.1 Tworzenie infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, ogłoszony przez instytucję zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym...na lata 2007-2013, jako Beneficjent, złożył wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację ww. projektu. W dniu 30 czerwca 2010 r. została podpisana umowa o dofinansowanie. Przedmiotowy projekt polega na rozbudowie publicznej sieci teleinformatycznej. Sieć łączy 49 jednostek publicznych usytuowanych w 42 punktach należących do zasobów Gminy. W przyszłości ma zapewnić możliwość podłączenia kolejnych jednostek publicznych, zarówno istniejących, jak i nowopowstałych. Podłączane zostały do niej punktu publicznego dostępu do internetu (PIAP) zlokalizowane w miejscach odwiedzanych przez mieszkańców i turystów. Sieć powstała w ramach projektu ma ułatwić integrację struktur telekomunikacyjnych miasta, szkół, szpitali oraz miejskich spółek komunalnych, ma być też podstawą do rozbudowy systemu monitoringu wizyjnego miasta oraz systemów umożliwiających racjonalne i nowoczesne zarządzanie infrastrukturą miejską. Projekt zakładał rozbudowę istniejącej sieci światłowodowej w warstwie pasywnej poprzez wybudowanie kanalizacji teletechnicznej oraz zaciągnięcie w nią kabli światłowodowych, a w warstwie aktywnej poprzez wyposażenie węzłów sieci w urządzenia aktywne. W ramach projektu zrealizowano następujące zadania:

* opracowanie studium wykonalności i programu funkcjonalno-użytkowego;

* zaprojektowanie i wybudowanie pasywnej części infrastruktury;

* dostawa i uruchomienie aktywnej części infrastruktury oraz strefy wi-fi;

* działania promujące projekt;

* przeprowadzenie audytu zewnętrznego.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Wnioskodawca posiada status czynnego podatnika VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania VAT w związku z realizacją ww. projektu, na zasadach określonych w ustawie z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze niżej wymienione przepisy nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług:

1. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

2. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

3. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: pkt 3a działalności w zakresie telekomunikacji, pkt 15 utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

4. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych są zwolnione od podatku.

5. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zaznacza się, że niniejsza interpretacja wydana została przy założeniu, iż infrastruktura sieci miejskiej nie służy i nie będzie służyła Gminie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl