ITPP3/443-569/13/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-569/13/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2013 r. (data wpływu 29 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn."I." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego i jest czynnym podatnikiem VAT. Ubiega się o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w ramach działania 8.3. "P.", osi priorytetowej 8 "S." na realizację ww. projektu.

Gmina może otrzymać 100% dofinansowania, w tym 100% kosztów podatku od towarów i usług zostanie uznane za kwalifikowane - o ile podatek od towarów i usług nie będzie podlegał zwrotowi, o czym mowa w rozporządzeniu WE nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. ws. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie WE nr 1783/1999.

Zakres inwestycji obejmuje:

* usługi doradcze w zakresie napisania wniosku o dofinansowanie i przeprowadzenie procedury przetargowej projektu;

* zakup i dostarczenie sprzętu komputerowego, drukarek i oprogramowania dla 240 gospodarstw domowych i 26 jednostek podległych Gminie;

* przeprowadzenie akcji informacyjno-promocyjnej projektu;

* przeprowadzenie naboru i szkolenia dla 240 gospodarstw domowych;

* instalacja i dostarczenie Internetu dla 240 gospodarstw domowych i 26 jednostek podległych Gminie;

* ubezpieczenie sprzętu komputerowego;

#61485; zarządzanie projektem (m.in. zatrudnienie personelu projektu).

Celem ogólnym projektu jest zapewnienie dostępu do szerokopasmowego internetu zidentyfikowanej grupie gospodarstw domowych z terenu Gminy, zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej i/lub niepełnosprawności. Dostarczany internet będzie nieodpłatny. Zakupiony sprzęt stanowić będzie własność Gminy. Oznacza to, że Gmina nie będzie pobierać opłat od mieszkańców objętych projektem za korzystanie z zakupionej i dostarczonej infrastruktury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy podatek naliczony przy zakupie towarów i usług podczas realizacji projektu będzie podatkiem niepodlegającym odzyskaniu, a jednocześnie stanowić będzie koszt kwalifikowany projektu.

Zdaniem Gminy, podatek od towarów i usług będzie kosztem kwalifikowanym projektu, ponieważ towary, usługi, wartości niematerialne i prawne, z których nabyciem podatek zostanie naliczony nie będzie podlegał zwrotowi/odzykaniu, gdyż usługi i towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez Gminę. Inwestycja nie będzie generowała dochodu dla Gminy. Gmina uważa, że wytyczne w zakresie kwalifikowalności podatku od towarów i usług, stanowią, że VAT będzie wydatkiem kwalifikowanym tylko wtedy, gdy rzeczywiście i ostatecznie zostanie poniesiony przez beneficjenta (czyli Gminę). Natomiast VAT podlegający odzyskaniu, zgodnie z ustawą o VAT nie będzie uważany za kwalifikowany, nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany, a jedynie zaistniała taka możliwość. Gmina wskazuje, że na podstawie art. 7 lit. d ww. rozporządzenia nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. podatek podlegający zwrotowi jest podatkiem niekwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób kwestia ta została rozstrzygnięta w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina ubiega się o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na realizację ww. projektu, który nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabywane w ramach projektu nie posłużą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania.

Gmina nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl