ITPP3/443-55/14/MD - Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-55/14/MD Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2014 r. (data wpływu 5 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2014 r. złożono ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Ochotnicza Straż Pożarna (dalej OSP) jest dobrowolnym, samorządnym, apolitycznym i trwałym stowarzyszeniem niezarobkowym, które w swoich celach i zadaniach statutowych chce realizować projekty:

* prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami;

* udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń;

* informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi;

* upowszechnianie, w szczególności wśród członków OSP, kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenia działalności kulturalnej, oświatowej i rozrywkowej;

* wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz statutu;

* działanie na rzecz ochrony środowiska;

* wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych na terenie określonym w § 2 ust. 1.1) organizowanie swoich członków do działalności na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ochrony ludności;

* przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej oraz ratownictwa;

* organizowanie, spośród swoich członków zwyczajnych Jednostki Operacyjno-Technicznej;

* prowadzenie podstawowego szkolenia ratowniczego członków zwyczajnych OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP;

* organizowanie młodzieżowej i kobiecej drużyny pożarniczej;

* organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej oraz kulturalnej i oświatowej;

* organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną.

Cele i zadania wymienione OSP realizuje przez:

1.

organizowanie swoich członków do działalności na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ochrony ludności;

2.

przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej oraz ratownictwa;

3.

organizowanie, spośród swoich członków zwyczajnych Jednostki Operacyjno-Technicznej;

4.

prowadzenie podstawowego szkolenia ratowniczego członków zwyczajnych OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP;

5.

organizowanie młodzieżowej i kobiecej drużyny pożarniczej;

6.

organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej oraz kulturalnej i oświatowej;

7.

organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną;

8.

prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i niniejszego statutu;

9.

organizowanie zespołów do prowadzenia kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej w miejscowości własnej i pomocy wzajemnej.

Podstawy prawne działania Wnioskodawcy:

1. Statut OSP;

2. ustawa z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

OSP złożyła wniosek o przyznanie pomocy w zakresie małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Środki finansowe pozyskane z ww. wniosku wykorzystane zostały na realizację projektu "...", która przyczyni się do podniesienia jakości życia mieszkańców.

Usługi nabyte w ramach ww. projektu były wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. OSP nie czerpała korzyści materialnych ze zorganizowanej imprezy. Faktury VAT wystawiane były na OSP, która nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Program uroczystości odbył się według następującego harmonogramu:

* 13.00 - Zbiórka przy OSP w O.;

* 13.10 - Przemarsz do Kościoła;

* 13.30 - Msza Św.;

* 14.30 - Przemarsz z Kościoła na boisko przy świetlicy wiejskiej;

* 14.45 - Uroczystości z okazji 65-lecia OSP;

* Podniesienie Flagi Państwowej, Odegranie Hymnu Państwowego;

* Powitanie przybyłych gości;

* Wręczenie odznaczeń dla druhów;

* Przekazanie samochodu pożarniczego jednostce OSP;

* Rozstrzygnięcie Gminnego Konkursu "...";

* Przemówienia gości;

* Występy;

* Konkursy;

* 17.00 - Poczęstunek, grochówka strażacka;

* 19.00-3.00 - Zabawa taneczna.

Wydatki poniesione w ramach projektu to: druk plakatów (50 szt.) i zaproszeń (200 szt.), występ orkiestry dętej, zakup upominków (20 zegarów, 20 proporczyków, 250 przypinek), wynajem urządzeń zabawowych dla dzieci, tj. zjeżdżalni i trampoliny, oprawa muzyczna (zespół grał od 19.00 do 3.00), ochrona imprezy, catering dla 250 osób. Nagrody dla uczestników konkursu wiedzy przeciwpożarowej (przewidziano 2 grupy). W skład kompletu wchodzi: pięć książek, pięć pendriveów, tablet, piłka nożna, plecak. Całość operacji została wykonana. Uroczystość odbyła się... 2013 r.

W związku z tym, że VAT został wykazany w kosztach kwalifikowalnych operacji Urząd Marszałkowski wymaga uzupełnienia wniosku o płatność o interpretację indywidualną w zakresie prawa podatkowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu "..." przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Zdaniem OSP, skoro w związku ze zrealizowanym projektem "..." nie były wykonywane czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (określone w art. 5 ustawy), nie została spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku o podatek naliczony, określona w art. 86 ust. 1 ustawy.

Przepisy ustawy od towarów i usług stanowią, że prawo do odliczonego podatku należnego przysługuje jedynie gdy, spełnione są dwa warunki:

1.

beneficjent jest podatnikiem VAT;

2.

zakupione przez Beneficjenta towary i usługi wykorzystane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedstawionym stanie faktycznym powyższe warunki nie były spełnione. Tym samym OSP nie była uprawniona w oparciu o obowiązujące przepisy podatkowe do obniżenia kwoty podatku należnego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektu. W związku z powyższym, zgodnie z powołaną zasadą podatek VAT stanowił koszt kwalifikowalny.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych regulacji, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawa - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania, bądź braku przesłanek do zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl