ITPP3/443-55/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-55/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu 8 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 maja 2011 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania obrotu w formie elektronicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania obrotu w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza w obrocie gospodarczym wystawiać faktury w formie niepapierowej, które będą następnie przechowywane w formie elektronicznej. Powyższe związane jest z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 1661), oraz wprowadzeniem w Spółce systemu elektronicznego obiegu faktur wewnątrz firmy. Zgodnie z wymienionym rozporządzeniem, Spółka zamierza podpisać z każdym kontrahentem, z którym będzie miała miejsce taka wymiana, stosowny dokument "akceptacji". W dokumencie tym znajdzie się zapewnienie Spółki jako wystawcy faktury lub faktury korygującej o autentyczności i integralności przekazywanych dokumentów. Jednocześnie będzie wskazany jednoznaczny adres poczty elektronicznej wysyłającego dokumenty oraz adres internetowy odbiorcy, na które faktury oraz faktury korygujące będą wysyłane. W ocenie Wnioskodawcy jest to dodatkowe potwierdzenie autentyczności i integralności dokumentów. Zainteresowany zamierza oryginał dokumentu oznaczony napisem "Oryginał" wysyłać odbiorcy pocztą elektroniczną w formacie PDF lub innym formacie graficznym (JPG, TIF, BMP). Faktury dla odbiorców, z którymi nie podpisano "akceptacji" będą wysyłane tradycyjnie pocztą. Wszystkie "kopie" faktur będą przechowywane w formie elektronicznej, w jakiej zostały wystawione (np. PDF), w podziale na okresy. Dodatkowo przechowywany będzie e-mail zawierający datę wysłania faktury. Spółka zapewni dostęp do przeglądu tych dokumentów na ekranie monitora lub umożliwi ich wydruk. Będzie też możliwość przeglądania dekretów w programie finansowo-księgowym. Spółka wskazuje, że wystawiając oraz przesyłając faktury elektroniczne w postaci PDF lub podobnej, gwarantuje autentyczność ich pochodzenia oraz integralność ich treści nawet, jeśli nie są one opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy brak zastosowania podpisu elektronicznego kwalifikowanego i stosowanie się do przepisów wskazanego rozporządzenia dotyczącego podpisania "akceptacji" przez kontrahentów oraz zastosowanie procedury opisanej w polu 54 wniosku jest spełnieniem przesłanek prawidłowości wystawiania faktur elektronicznych dla naszych odbiorców.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, faktura elektroniczna, zgodnie z treścią przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 1661), posiada taką samą moc prawną jak jej papierowy odpowiednik. Spółka wskazuje, iż wystawiając oraz przesyłając faktury elektroniczne w postaci PDF lub podobnej, gwarantuje autentyczność ich pochodzenia oraz integralność ich treści nawet, jeśli nie są one opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosowanie opisanej metody przyspiesza obrót gospodarczy oraz pozwala na pewne oszczędności, co było przesłanką wydania dyrektywy Rady 2010/45/UE mającej na celu m.in. liberalizację obecnych standardów przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych tak, aby faktury papierowe i faktury elektroniczne były traktowane w ten sam sposób. Jednocześnie nie zmniejsza się przy tym bezpieczeństwo obrotu prawnego w porównaniu z sytuacją, w której faktury od samego początku mają postać papierową i w takiej formie przekazywane są nabywcy. Spółka dodatkowo wyjaśniła, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie dotyczy problemu fakturowania obrotu za pomocą faktur w formie papierowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady fakturowania obrotu na podstawie faktur przesyłanych w formie elektronicznej zostały określone w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661), zwanego dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1.

autentyczności pochodzenia faktury - rozumie się przez to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury;

2.

integralności treści faktury - rozumie się przez to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Z kolei, zgodnie z przepisem § 2 ust. 2 rozporządzenia, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

* bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

* elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Natomiast w myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, zwanej dalej "akceptacją". Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

Wskazane wyżej przepisy rozporządzenia określają warunki przesyłania faktur w formie elektronicznej. Obecnie podatnik, nie ma obowiązku stosowania określonych technologii przesyłu faktur w postaci elektronicznej (bezpieczny podpis elektroniczny i system elektronicznej wymiany danych - EDI). Jednakże, co do zasady, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Autentyczność pochodzenia, to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury, natomiast integralność treści, oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura. Jednocześnie wskazano, że przedmiotowe cechy faktur będą w odniesieniu do faktur przesyłanych w formie elektronicznej zachowane w przypadku wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub elektronicznej wymiany danych (EDI). Wskazane w rozporządzeniu metody zapewnienia przedmiotowych cech faktur są tylko przykładowym wyliczeniem, co oznacza, że podatnik może zastosować inne, dowolne środki zapewnienia autentyczności i integralności faktury.

Spółka w treści wniosku wskazuje, iż dokumentując obrót gospodarczy zamierza przesyłać swoim kontrahentom faktury w formie elektronicznej za pomocą poczty elektronicznej bez stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego. Wnioskodawca wskazuje przy tym, że będzie wypełniał wymogi określone w treści wymienionego rozporządzenia dla takich faktur.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, iż Spółka przesyłając faktury w formie elektronicznej zamierza wypełniać warunki przewidziane w przepisach rozporządzenia dla takich faktur, to stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że ocena prawidłowości zastosowanego sposobu (systemu) przesyłu faktur w formie elektronicznej oraz wypełnienia warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści przesyłanych faktur wymaga wiedzy specjalistycznej. Zatem tej oceny będzie mógł dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego. Przepisy te - jak wskazano wyżej - nie określają konkretnych wymogów technicznych w przedmiotowym zakresie, tak więc każde rozwiązanie techniczne, o ile zagwarantuje spełnienie wymogów prawa podatkowego, będzie prawidłowe. Podkreśla się także, iż tutejszy organ przy wydawaniu interpretacji nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, w tym określonymi w Dziale IV ustawy - Ordynacja podatkowa, umożliwiającymi przeprowadzenie postępowania, w trakcie którego mógłby pozyskać wiedzę specjalistyczną.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl