ITPP3/443-533/13/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-533/13/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.), uzupełnionym w dniu 22 stycznia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia mechanizmu rozliczenia dostaw blachy ocynowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 22 stycznia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia mechanizmu rozliczenia dostaw blachy ocynowanej.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Firma Wnioskodawcy zajmuje się handlem blachą ocynowaną elektrolitycznie, ze stali niestopowej, walcowanej na zimno o grubości od 0, 14 mm do 0,4 mm w arkuszach lub w kręgach o szerokości od 600 mm o grubości mniejszej niż 0,5 mm, która objęta jest pozycją CN 7210 12 20 i mieści się w PKWiU 24.10.51.0 "Wyroby płaskie walcowane, i szerokości >= 600 mm ze stali niestopowej, platerowne, powlekane lub pokrywane". Blacha ta wykorzystywana jest do produkcji wiatrochronów na znicze. Zakup blachy następuje "na zasadzie wewnątrzwspólnotowej dostawy" (kod CN 72101220). Blacha nie jest odpadem, ani też złomem. Wejście w życie z dniem 1 października 2013 r. ustawy i rozszerzenie załącznika 11 o nowe towary, skutkuje objęciem ich sprzedaży zasadą odwrotnego obciążenia (poz. 9 załącznika nr 11 PKWiU 24. 10.51.0 obejmuje kod towaru - CN 7210). W sprawie kodu towaru Wnioskodawca z Urzędu Statystycznego w Łodzi otrzymał informację, że kod skrócony z grupy CN 7210 obejmuje całą grupę towarów z tego kodu, która jest powiązana z grupowaniem PKWiU 24.10.51.0. Blachę Wnioskodawca sprzedaje kontrahentom prowadzącym działalność gospodarczą, nie prowadzi sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności.

W związku z powyższym opisem w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku sprzedaży blachy (blacha ocynowana elektrolitycznie w arkuszach, nieprzetworzona, ze stali niestopowej walcowana na zimno znajdująca się grupie PKWiU 24. 10.51.0) i w związku z tym zdarzeniem gospodarczym, wystawiając fakturę sprzedaży, Wnioskodawca powinien "obciążać" stawką VAT 23%, czy zastosować zasadę odwrotnego obciążenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustosunkowującego się do opisu wskazanego w części "G" wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (po otrzymaniu z Urzędu Statystycznego w Łodzi wyjaśnienia, że blacha ocynowana elektrolitycznie mieści się w grupie PKWiU 24.10.51.0, a kod PKWiU 24.10.51.0 jest w wykazie towarów, o których jest mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy - załącznik nr 11 pkt 9 i jest objęty zasadą odwrotnego obciążenia), sprzedaż blachy winna być obciążana na zasadzie odwrotnego obciążenia, a nie - jak dotychczas - stawką VAT 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. - podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Załącznik nr 11 do ustawy określający wykaz towarów, o których mowa w wyżej cyt. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, obejmuje m.in.:

(...)

7 24.10.41.0 - Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej;

8 24.10.43.0 - Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej;

9 24.10.51.0 - Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane;

10 24.10.52.0 - Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, z pozostałej stali stopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane;

11 24.10.61.0 - Pręty walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, ze stali niestopowej;

12 24.10.62.0 - Pozostałe pręty ze stali, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone.

(...).

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołane regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przeniesieniu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego dokonana została dostawa ściśle określonego towaru (wyrobu).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle treści art. 146a pkt 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Według art. 106e ust. 1 ustawy, faktura powinna m.in. zawierać:

(...)

12)

stawkę podatku;

13)

sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14)

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15)

kwotę należności ogółem;

16)

w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 - wyrazy "metoda kasowa";

17)

w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz "samofakturowanie";

18)

w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie".

(...).

Faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14 (art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się handlem blachą ocynowaną elektrolitycznie, która objęta jest pozycją CN 7210 12 20 i mieści się w PKWiU 24.10.51.0. Blacha ta wykorzystywana jest do produkcji wiatrochronów na znicze (nie jest odpadem, ani też złomem). Wnioskodawca sprzedaje ją kontrahentom prowadzącym działalność gospodarczą (nie prowadzi sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności).

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą określenia mechanizmu rozliczenia dostaw blachy ocynowanej.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz treść powołanych przepisów potwierdzić należy stanowisko Wnioskodawcy, że do sprzedaży blachy ocynowanej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 24.10.51.0 stosować należy mechanizm odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, gdyż produkt ten został wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy (poz. 9). Zatem na fakturach dokumentujących tą kategorię dostaw nie może być podawana stawka podatku, ale adnotacja "odwrotne obciążenie".

Jednocześnie wskazuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji wyrobu w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował sprzedawany przez siebie wyrób do grupowania PKWiU 24.10.51.0.

Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Ponadto wskazać należy, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załącznika dołączonego przez Wnioskodawcę. Zaznaczyć należy, iż zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy, wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonego do niego dokumentu. W związku z tym nie był on przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl