ITPP3/443-5/09/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-5/09/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu 15 stycznia 2009 r.) uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2009 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w całości lub części naliczonego przy zakupie towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w całości lub części naliczonego przy zakupie towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza w 2009 r. zrealizować inwestycję w ramach Projektu pod nazwą "Kształtowanie centrum poprzez modernizację placu" z udziałem środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Planowana całkowita wartość projektu - 652 235,62 zł, w tym podatek VAT - 117 616,26 zł. Zakres prac to:

1.

parking i zatoka autobusowa - w pasie drogowym wzdłuż pł. - zachodniej pierzei parku zmiana istniejącej nawierzchni asfaltowej na nawierzchnię z kostki betonowej (pas szerokości 6 m) z zatoką parkingową na 10 miejsc postojowych (w tym jedno miejsce dla niepełnosprawnych) i zatoki przystankowej dla autobusów,

2.

ogrodzenie parku - w miejsce istniejącego ogrodzenia parku nowe ogrodzenie w postaci murka z kamienia polnego wys. 50 cm, wzbogaconego przy głównych wejściach do parku oraz przy pomniku o fragmenty ogrodzenia ze stylizowanych słupków żeliwnych i łańcuchów. Wzdłuż ogrodzenia parku od strony ulicy projektuje się opaskę - nawierzchnię szer. 1 m - z bruku kamiennego,

3.

alejki parkowe - układ istniejących alejek pozostawiono zasadniczo bez zmian, dodatkowo zaprojektowano nowe alejki łączące istniejące i projektowane elementy zagospodarowania parku. Nawierzchnię istniejących alejek pozostawiono jako gruntową, obrzeża szczególnie głównych alejek zastąpiono opaskami z bruku kamiennego z zatoczkami poszerzającymi alejki,

4.

plac zabaw - w miejsce istniejących zdekapitalizowanych urządzeń zabawowych projektuje się plac zabaw dla dzieci wyposażony w urządzenia zabawowe drewniane,

5.

fontanna - odnowa istniejącej fontanny, skucie istniejących tynków z misy fontanny i obłożenie ścian płytami granitowymi,

6.

wyposażenia parku - nowy sprzęt i urządzenia (ławki, kosze na śmieci, itp.), zieleń - zabiegi pielęgnacyjne, dosadzenie nowych drzew i krzewów,

7.

uzbrojenie terenu - wymiana latarni oświetleniowych w parku oraz budowę nowego przyłącza kablowego do zasilania sieci oświetleniowej parku.

Gmina jako osoba prawna nie prowadzi działalności gospodarczej i nie sprzedaje usług. W ramach planowanej inwestycji nie będzie osiągała przychodów. Zainteresowany dodał także, iż zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych projektu pozwoliłoby na ograniczenie wydatków z budżetu gminy.

Gmina pismem z dnia 11 lutego 2009 r. uzupełniła wniosek informując, iż budowana i rewaloryzowana infrastruktura będzie udostępniana mieszkańcom oraz innym osobom nieodpłatnie. Gmina nie będzie osiągała przychodów, planowane zadanie nie ma charakteru komercyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w odniesieniu do planowanego projektu będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych przez gminę.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, Gmina w opisanym zdarzeniu przyszłym nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT od zrealizowanej inwestycji w całości lub części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłe uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca wybudowaną infrastrukturę będzie udostępniał mieszkańcom nieodpłatnie, planowane zadanie nie ma charakteru komercyjnego, wobec czego nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 z uwagi na fakt, iż wykonana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Ponadto wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl