ITPP3/443-480/13/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-480/13/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2013 r. (data wpływu 8 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży niezabudowanych działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży niezabudowanych działek.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miejska posiada niezabudowane działki nr... i... położone przy ul..... w.... Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków, oznaczone są jako grunty rolne klasa IIIa i są użytkowane rolniczo. Działki są położone obok siebie i z uwagi na szerokość każdej z nich, około...m, Gmina zamierza sprzedać obie działki jako jedną nieruchomość.

Prawo własności działki nr... zostało potwierdzone decyzją komunalizacyjną, natomiast działkę nr. Gmina nabyła w wyniku zamiany od osoby fizycznej (transakcja zamiany nieruchomości zwolniona od VAT, na podstawie interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy znak... z dnia 24 stycznia 2013 r.).

Na terenie, gdzie położone są działki, nie obowiązuje plan miejscowy i nie ma obowiązku jego uchwalenia. Na teren ten, ani na żadną z działek oddzielnie, nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy lub ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego. Na nieruchomościach sąsiednich występuje zabudowa mieszkaniowa i zagrodowa.

Obie działki jako jedna nieruchomość zostaną wycenione przez rzeczoznawcę majątkowego w celu sprzedaży w trybie przetargu nieograniczonego. Cena działek, z uwagi na istniejącą zabudowę sąsiednią z funkcją mieszkaniową, kształtuje się w granicach cen zbliżonych do działek budowlanych.

Inwestor będzie mógł ubiegać się o ustalenie warunków zabudowy w zakresie zabudowy mieszkaniowej lub zagrodowej, i o ile nie zajdą przesłanki szczególne, będzie mógł takie warunki uzyskać. Działka wprawdzie spełnia parametry działki budowlanej i położona jest między zabudowanymi nieruchomościami, to jednak jej sposób przeznaczenia nie został prawnie określony. Nie zostały wypełnione przesłanki określone w art. 2 pkt 33 określające definicję terenów budowlanych. Powstaje zatem wątpliwość, czy teren ten, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług pozostaje terenem rolnym, zgodnie z zapisem w ewidencji gruntów i dotychczasowym sposobem użytkowania (a w rozumieniu przepisów ustawy o VAT terenem innym niż budowlany).

Przeznaczając nieruchomość do zbycia należy określić jej cenę i ustalić, czy sprzedaż tej nieruchomości potraktować, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9, jako dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane i zastosować zwolnienie od VAT od sprzedaży, czy też jako budowlanych i zastosować stawkę VAT 23%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż opisanej nieruchomości należy potraktować jako dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane i zastosować zwolnienie od VAT od sprzedaży.

Wnioskodawca wskazuje, że art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług zawiera definicje terenów budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Dla nieruchomości będącej przedmiotem wniosku brak przywołanych aktów prawnych. Dla tego terenu nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy ani lokalizacji inwestycji celu publicznego. W ewidencji gruntów i budynków teren ten zapisany jest jako rolny z określoną klasą IlIa i obecnie jest użytkowany rolniczo. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku "dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane".

Według Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę brak aktów prawnych dla nieruchomości, które "zgodnie z art. 2 pkt 3" przesądzają o uznaniu gruntów za budowlane, sprzedaż nieruchomości w drodze przetargu podlega, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, zwolnieniu od VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Według regulacji art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Definicję terenów budowlanych ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 33, który został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. i obowiązuje od dnia 1 kwietnia 2013 r. Zgodnie z tym przepisem, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W złożonym wniosku poinformowano, że Gmina Miejska posiada niezabudowane działki nr... i.... Gmina zamierza sprzedać obie działki jako jedną nieruchomość. Na terenie położenia działek nie obowiązuje plan miejscowy i nie ma obowiązku jego uchwalenia. Na teren ten, ani na żadną z działek oddzielnie, nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy lub ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego. Działka spełnia parametry działki budowlanej i położona jest między zabudowanymi nieruchomościami, to jednak jej sposób przeznaczenia nie został prawnie określony. Nie zostały wypełnione przesłanki określone w art. 2 pkt 33 określające definicję terenów budowlanych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, że dostawa ww. działek - jak słusznie wskazał Wnioskodawca - podlegać będzie zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ z treści wniosku wynika, że są to grunty niezabudowane, natomiast dla terenu położenia tych działek nie uchwalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy wskazanej działki.

Zaznacza się, że dokonanej oceny stanowiska nie zmienia błędne powołanie przez Wnioskodawcę w zajętym w sprawie stanowisku przepisu art. 2 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zamiast art. 2 pkt 33 tej ustawy, jako podstawy prawnej definiującej pojecie "tereny budowlane" na potrzeby ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl