ITPP3/443-46c/10/JK - Obowiązki podatnika podatku akcyzowego posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-46c/10/JK Obowiązki podatnika podatku akcyzowego posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu 17 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego oraz składania deklaracji podatkowych i rozliczenia akcyzy z tytułu odsprzedaży (refakturowania) energii elektrycznej w przypadku posiadania koncesji na obrót energią elektryczną - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego oraz składania deklaracji podatkowych i rozliczenia akcyzy z tytułu odsprzedaży (refakturowania) energii elektrycznej w przypadku posiadania koncesji na obrót energią elektryczną.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest właścicielem nieruchomości, które są przez nią dzierżawione podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Spółka wynajmuje też lokale użytkowe. Zainteresowany jest też właścicielem transformatora. W ramach zawartych umów najmu lub dzierżawy nieruchomości Spółka z uwagi na fakt, iż brak jest w budynkach możliwości technicznych instalacji odrębnych liczników energii elektrycznej na rzecz każdego najemcy lub dzierżawcy, obciąża najemcę czynszem oraz usługami dodatkowymi - sprzedażą (poprzez refakturowanie) udokumentowaną fakturami VAT zużywanej przez najemcę z danego obiektu handlowego energii elektrycznej. Najemca lub dzierżawca jest, w ocenie Spółki, nabywcą końcowym zużywanej energii elektrycznej. Strona dokonuje także odsprzedaży (refakturowania) energii elektrycznej na podstawie zawartych umów o zasilanie energią elektryczną dla pomiotów, które są właścicielami nieruchomości nabytych od Spółki w latach poprzednich, a nie mają do chwili obecnej własnego zasilania bezpośredniego energią elektryczną użytkowanych obiektów. Energia elektryczna jest odsprzedawana po cenach w jakich energia jest nabywana przez Spółkę od zakładu energetycznego. Nabywcy energii elektrycznej są dodatkowo obciążani przez Spółkę za wykonanie usługi nazwanej w fakturach VAT dokumentujących sprzedaż jako "koszty obsługi związanej z eksploatacją". Spółka do chwili obecnej nie jest zarejestrowania jako podatnik podatku akcyzowego oraz nie posiada do chwili obecnej koncesji na obrót energią elektryczną wydanej na podstawie art. 32 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.). Refakturowaną (sprzedawaną) najemcom lub dzierżawcom lokali energię elektryczną Spółka nabywa od zakładów energetycznych zajmujących się koncesjonowanym obrotem energią elektryczną. Spółka zamierza w przyszłości zmodernizować transformator oraz wystąpić do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o wydanie na podstawie art. 32 ustawy - Prawo energetyczne koncesji na obrót energią elektryczną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka uzyskując koncesję na obrót energią elektryczną będzie zobowiązana do zarejestrowania się we właściwym urzędzie celnym jako podatnik podatku akcyzowego oraz będzie zobowiązana jest do składania deklaracji za okresy miesięczne deklaracji dla podatku akcyzowego i wpłacania należnego podatku akcyzowego...

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, fakt uzyskania w przyszłości przez Spółkę koncesji na obrót energią elektryczną nie zmieni sytuacji prawnej w zakresie podatku akcyzowego, gdyż Zainteresowany nie jest wytwórcą energii elektrycznej. Obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w przypadku energii elektrycznej powstaje wyłącznie od czynności wymienionych w art. 9 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro ustawodawca nie wskazał w przepisie art. 9 ustawy, iż sprzedaż (refakturowanie) energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję na obrót energią elektryczną podmiotom gospodarczym (z którymi Spółka zawarła, bądź nie umowy na dzierżawę lub najem) stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym, to należy uznać, iż Spółka nie będzie zobowiązana do zarejestrowania się we właściwym urzędzie celnym jako podatnik podatku akcyzowego oraz nie będzie zobowiązana do składania deklaracji za okresy miesięczne deklaracji dla podatku akcyzowego i zapłaty należnego podatku akcyzowego od udokumentowanej fakturami VAT sprzedaży energii elektrycznej. Natomiast bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest fakt, iż dzierżawca czy też najemca lokalu użytkowego jest końcowym nabywcą sprzedawanej energii elektrycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, iż Spółka zamierza sprzedawać (refakturować) energię elektryczną podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Energię elektryczną Spółka nabywa od zakładów energetycznych zajmujących się koncesjonowanym obrotem energią elektryczną. Zainteresowany w opisanej sytuacji będzie posiadał koncesję na obrót energią elektryczną. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż odsprzedaż energii elektrycznej innym podmiotom nie podlega opodatkowaniu akcyzą, a Zainteresowany nie ma obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego oraz składania deklaracji podatkowych i rozliczenia akcyzy z tytułu odsprzedaży.

Na wstępie należy wskazać, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Ze wskazanej regulacji wynika, iż osoba zainteresowana, to osoba, która chce uzyskać interpretację przepisów prawa podatkowego w celu ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego. Zatem z wnioskiem może wystąpić osoba, u której wystąpił lub może wystąpić określony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), który może rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego. (por. B. Brzeziński, M. Kalinowski, A. Olesińska, M. Masternak, J. Orłowski, Ordynacja Podatkowa. Komentarz, Toruń 2007, s. 78). Zatem niniejsza interpretacja ogranicza się do praw i obowiązków podatkowych Wnioskodawcy.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwana ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku Nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię, nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Ponadto, zgodnie z treścią art. 11 pkt 2 ustawy, w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z dniem wydania energii nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 13 ust. 1 ustawy, stanowi, iż, co do zasady, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym w przypadku energii elektrycznej określają przedmiot opodatkowania akcyzą. Zatem przedmiotem opodatkowania akcyzą w zakresie energii elektrycznej jest nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, sprzedaż energii nabywcy końcowemu na terytorium kraju, zużycie energii przez podmiot posiadający odpowiednią koncesję na przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną, a także przez podmiot nieposiadający tej koncesji, który wyprodukował zużytą energię, import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego oraz zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić sprzedawcy tej energii.

W przypadku energii elektrycznej podstawową czynnością podlegającą opodatkowaniu jest sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu. Odstępstwem od tej zasady jest sytuacja, gdy energia elektryczna zostanie zużyta zanim dotrze do nabywcy końcowego. Wówczas opodatkowany zostanie podmiot, który dokonał tego zużycia. Ponadto, opodatkowane akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii nabywcy końcowemu.

Opisana we wniosku sytuacja, w której Spółka będzie posiadała koncesję na obrót energią elektryczną, którą nabywać będzie od zakładów energetycznych zajmujących się koncesjonowanym obrotem energią elektryczną, a następnie sprzedawać opisanym we wniosku nabywcom końcowym, mieści się dyspozycji przepisu art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Zatem, w takiej sytuacji przedmiotem opodatkowania jest sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, a Spółka jako podatnik będzie zobowiązana przed dniem takiej sprzedaży do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego, a następnie powinna również złożyć deklarację podatkową i dokonać zapłaty należnego podatku akcyzowego.

Odnosząc się do definicji nabywcy końcowego zawartej w art. 2 pkt 19 ustawy, zgodnie z którą nabywcą końcowym jest podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.), z wyłączeniem spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019 z późn. zm.) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, wskazać należy cel jaki w zamiarze ustawodawcy miał być osiągnięty. Zatem, zgodnie z treścią przepisu art. 2 pkt 19 ustawy, nabywcą końcowym jest podmiot, który nie będzie zajmował się obrotem energią elektryczną, lecz ją zużyje. Zatem ratio legis tego przepisu, określającego nabywcę końcowego poprzez odwołanie się do faktu braku posiadania jakiejkolwiek koncesji, która jest przewidziana w ustawie - Prawo energetyczne, było wskazanie ostatecznego konsumenta, który kupuje już opodatkowaną akcyzą energię elektryczną, aby ją zużyć na własne potrzeby.

Reasumując, w zakresie w jakim Spółka, czyli podmiot posiadający koncesję na obrót energią elektryczną, będzie sprzedawać (refakturować) energię elektryczną nabywcy końcowemu (konsumentowi tej energii) będzie podatnikiem akcyzy zobowiązanym, przed dniem takiej sprzedaży, do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego, a następnie również do złożenia deklaracji podatkowej i rozliczenia należnego podatku akcyzowego. Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl