ITPP3/443-450/13/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-450/13/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.), uzupełnionym w dniu 11 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania, po stronie Wnioskodawcy, czynności sprzedaży działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2013 r. złożono ww. wniosek, uzupełniony w dniu 16 grudnia 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania, po stronie Wnioskodawcy, czynności sprzedaży działek.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pani osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem VAT. W 1992 r. wraz z mężem zakupiła, w obrocie prywatnym, od osób fizycznych, niezabudowaną nieruchomość gruntową - rolną o powierzchni... ha o nr..., położonej w...., z przeznaczeniem na budowę wolnostojącego domu, co wcześniej potwierdzono otrzymaniem zaświadczenia z UMiG w.... o przeznaczeniu działki w planie zagospodarowania przestrzennego. Mimo posiadania takiego zamiaru w kolejnych latach, z powodu braku wystarczających środków finansowych, współwłaściciele nie zrealizowali swego planu inwestycyjnego. W międzyczasie inne podmioty (..., Gmina....) w pobliżu wykonały linię światłowodową oraz sieć wodną i kanalizacyjną, dostęp do których może uzyskać nieruchomość Wnioskodawcy. W miesiącu lipcu 2004 r. Wnioskodawca został poinformowany przez gminę, że zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w sprawie zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Gminy...., w części dotyczącej miejscowości...., działka nr... znajduje się w obrębie terenów elementarnych oznaczonych w planie symbolem... i..., a ustalona funkcja zabudowy to zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna - wolnostojąca.

W związku ze zmianą swych planów życiowych, chęcią zamieszkiwania bliżej dzieci, w 2006 r. Wnioskodawca wraz z małżonkiem złożyli wniosek o dokonanie podziału nabytej działki na mniejsze, co nastąpiło w miesiącu marcu 2008 r. W efekcie podziału powstało... działek, z czego kilka z nich zostało wyłączonych z funkcji inwestycyjnej, z uwagi na konieczność komunikacji, przyłączenia nieruchomości sąsiednich, itp. Działki powstałe z podziału nie zostały przez Wnioskodawcę i Jej męża uzbrojone, a w najbliższym czasie Wnioskodawca wraz ze swym mężem zamierzają przystąpić do zbywania ww. działek powstałych z podziału działki o nr....

"Działka" po nabyciu nie była wykorzystywana. Dwa lata temu sprzedano... działki. Podział i przeznaczenie w planie miejscowym dokonane zostało przez gminę, bez wniosku właścicieli.

Podatniczka żadnych działań nie podejmowała i nie podejmuje. Na działce wisi jedynie baner o możliwości sprzedaży z podanym kontaktem telefonicznym. Od wielu miesięcy nikt się nie kontaktuje.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zbycie opisanych powyżej działek będzie obciążone podatkiem od towarów i usług.

Pani zdaniem, zbycie opisanych działek nie będzie obciążone podatkiem od towarów i usług, ponieważ pomimo, że transakcji zbycia będzie kilka, będą one mieć charakter powtarzalny, w rozumieniu właściwych przepisów ustawy o VAT sprzedawane nieruchomości mają charakter "terenów budowlanych" (art. 2 pkt 33 ustawy o VAT), Wnioskodawca wraz ze swym mężem zbywać będą majątek osobisty i nie będą z tego tytułu podatnikami w rozumieniu art. 15 ust. 1 wymienionej ustawy. Realizując tę sprzedaż nie będą wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu podanego przepisu, gdyż zgodnie z nim, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, a taką osobą Pani nie jest. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, co w przypadku Wnioskodawcy i jej małżonka nie będzie mieć miejsca. Poza zaplanowaną sprzedażą opisanych działek Wnioskodawca nie zajmuje się sprzedażą innych nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że niniejsza interpretacja stanowi wyłącznie ocenę stanowiska na tle zdarzenia przyszłego odnoszącego się wyłącznie do Wnioskodawcy.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 7 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 powołanej wyżej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w ust. 2 ww. artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy trudno uznać Panią za podatnika podatku od towarów i usług, w związku z planowaną sprzedażą przedmiotowych działek. Pomimo, że grunt spełnia definicję towaru, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy, to nie można uznać, że dokonując sprzedaży tych działek działa Pani w charakterze handlowca. Nabycie gruntu - jak wskazano - nie nastąpiło bowiem w celach zarobkowych, lecz w celu wybudowania domu. W konsekwencji sprzedając działki gruntu, korzysta Pani z przysługującego jej prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Zatem ww. czynności sprzedaży oznaczają działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Dokonywać będzie Pani zbycia gruntu należącego do majątku prywatnego.

Reasumując należy stwierdzić - mając również na uwadze aktualne orzecznictwo sądowe - że okazjonalna sprzedaż nieruchomości gruntowej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest normatywnych przesłanek, aby uznać Panią za podatnika tego podatku.

Podkreślić należy, iż powyższe orzeczenie TSUE wyznacza aktualnie kierunki interpretacyjne i stanowi podstawę orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, np. NSA z dnia 18 października 2011 r. (sygn. akt I FSK 1536/10), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt I FSK 1658/11), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt. I FSK 1656/11) oraz WSA z dnia 1 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 670/11), z dnia 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 730/11), które zapadły na tle wyroku Trybunału.

Z powyższych wyroków wynika, że podejmowanie zorganizowanych działań, takich jak podział gruntu na mniejsze działki, uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, uzyskanie przed sprzedażą decyzji o warunkach zabudowy, wykonywanie czynności marketingowych, świadczy o tym, że czynności te przybierają formę zawodową (profesjonalną) a ponieważ w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia ze zbiorem tych zorganizowanych działań - sprzedaż nieruchomości gruntowej należącej do majątku prywatnego - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie zaznacza się, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków podatkowoprawnych względem Pani małżonka, jak również nie rozstrzyga o jego prawach i obowiązkach podatkowoprawnych w tym zakresie. W tej sytuacji jako wnioskodawca występuje Pani i tylko w tym zakresie (w zakresie Pani praw i obowiązków) udzielono interpretacji. Interpretacja, z Pani wniosku, wskazanych kwestii podatkowoprawnych w aspekcie praw i obowiązków Pani małżonka wykracza poza dyspozycję art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Końcowo wskazuje się, że analiza załączonych do wniosku dokumentów nie została ujęta w normie art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, stąd nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl